Problem med XR2206 (monolitisk funktionsgenerator)
Re: Problem med XR2206 (monolitisk funktionsgenerator)
Det är svårt att säga vad et skulle kunna vara annars? Det är riktigt att den kan fungera även med enkel matning och du hade provat med +/- matning också, som du skrev. Antar att du har kollat att spännings matningen inte har någon fuffens för sig och att det är en ren utspänning.
Ja, du tänk om det ändå är några "ful" kretsar du har fått ändå!? Men att alla skulle ha samma fel? Men visst det kan ju vara så. Man ska kanske var lite försiktig när något är för billigt, man vet ju aldrig. Har handlat på BHIAB och sökt en del lite udda kretsar. BHIAB kan man alltid lita på men då är priserna ofta helt andra.
Men det var hyggligt av Protte som skickar dig kretsarna. Kanon bra! Ska bli intressant att se vad du får för resultat. Du kan gärna berätta här sen hur resultatet blev eller om det skulle vara några andra problem med kretsen eller så.
Ja, du tänk om det ändå är några "ful" kretsar du har fått ändå!? Men att alla skulle ha samma fel? Men visst det kan ju vara så. Man ska kanske var lite försiktig när något är för billigt, man vet ju aldrig. Har handlat på BHIAB och sökt en del lite udda kretsar. BHIAB kan man alltid lita på men då är priserna ofta helt andra.
Men det var hyggligt av Protte som skickar dig kretsarna. Kanon bra! Ska bli intressant att se vad du får för resultat. Du kan gärna berätta här sen hur resultatet blev eller om det skulle vara några andra problem med kretsen eller så.
Senast redigerad av opampen 28 juni 2014, 01:03:36, redigerad totalt 5 gånger.
Att den driver lite som H.O berättar är helt normalt eftersom den inte är kristallstyrd.
Men min erfarenhet av 2206 är att det är en riktig bra generator!
Men min erfarenhet av 2206 är att det är en riktig bra generator!
Förutsatt att det verkligen är en 2206 under plastskalet 
- prototypen
Vi får veta på måndag kväll, om posten sköter sig (vilket de brukar göra)
Protte
Protte
Ja det ska bli riktigt intressant.
Är lite pinsamt om även originalkretsen strular, men det hoppas jag inte
Jag återkommer med resultatet.
Är lite pinsamt om även originalkretsen strular, men det hoppas jag inte
Jag återkommer med resultatet.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det var väl du som mejlade mig och frågade om jag hade någon EXAR-kretsusling liggande. Det hade jag iofs men den (de?) är ämnade för något kul ljudexperiment i framtiden.
Dock, det finns ett par ställen man kan hitta slikt från:
http://www.vintageplanet.nl/pages/ic2.html
http://www.unicornelectronics.com/IC/EXAR.html
Dock, det finns ett par ställen man kan hitta slikt från:
http://www.vintageplanet.nl/pages/ic2.html
http://www.unicornelectronics.com/IC/EXAR.html
Du kan ha oturen med just dåliga kretsar - dock har du kollat grejorna omkring och tex. provat med fasta komponenter inlödda för resp. frekvens och inte kört med vridpottar och vridkondingar då kvaliten på dessa samt hur långa ledningarna till och ifrån kan ha stor inverkan. Sedan gäller också att att impedanserna är rimliga gentemot kretsens behov så att du inte kör med för höga motståndsvärden etc. och du börja ha problem med termisk brus från motstånden/potten i kanske nära ena ändläget med hög resistans, har trådlindad vridpot eller att det fångar upp tex 50 Hz brum från omgivningen vid (för) långa kopplingstrådar och icke existerande jordplan.olof_n skrev:Hej!
Problemet:
Jag köpte tio XR2206CP på ebay. Byggde en funktionsgenerator med kretsen men har ett stort problem, frekvensen är inte stabil (vid 20K kan den hoppa flera hundra Hz fram och tillbaka). Felet blir mindre vid lägre frekvenser, upp till några hundra Hz är den stabil på ca 0,5 Hz.
Det här är analoga kretsar och då är det känsligt för olika fält och störningar utifrån och det kan vara idiotsaker som tex. en arbetslampa av lysrörstyp eller energisprlamp-typ som du har nära för god belysning men stör kopplingen...
Jag skulle också skippa i kopplingsdäck utan istället arbeta på en större dubbelsidig kretskort där man på komponentsidan skär ut i öar i foliet där man vill löda fast benen på komponenterna utom de som skall jordas som då löds i jordplansfolien - undre kopparlagret (som man aldrig skär i) jordat ihop med övre lagret och den vägen får en riktig jordplan samt bygga så kompakt mot kortet som möjligt för minsta möjliga uppfångning av störningar utifrån. Samma filosofi när du senare caddar kortet
ibland kan alltihop hänga på byggsättet och inte på komponenten själv som man ofta tror och skyller på.
Hej!
Då var det dax för återkoppling, fick kretsarna med posten idag.
Först provade jag med kopplingsdäck, resultatet var inte bra. Frekvensen hoppade rejält.
Sedan satte jag i kretsen i funktionsgenreratorn där alla komponenter är lödda. Resultatet blev mycket bättre.
Vid 20kHz hoppade den +-1Hz och vid 100kHz +-10hz. Inte direkt lysande men bra mycket bättre än tidigare.
Dessutom driver frekvensen saka upp och ner några Hz.
Jag mätte med oscilloskopets (Rigol ds1052e) inbyggda frekvensräknare.
Jag tror inte att det är något fel på kretsarna från Ebay, dom kräver nog bara att man har ett seriöst kretskort (vilket även originalet verkar göra om man ska få riktigt bra resultat).
Spelar typen av kondensatorer någon roll när man väljer frekvensspann? Jag använder keramiska och elektrolytkondensatorer, passar någon annan typ bättre?
Även om inte resultatet blev som jag tänkt mig har jag lärt mig en hel del när jag labbat med den. Under 10Khz går den att använda om man vill ha en hyfsat stabil frekvens.
Tack för all hjälp!
Då var det dax för återkoppling, fick kretsarna med posten idag.
Först provade jag med kopplingsdäck, resultatet var inte bra. Frekvensen hoppade rejält.
Sedan satte jag i kretsen i funktionsgenreratorn där alla komponenter är lödda. Resultatet blev mycket bättre.
Vid 20kHz hoppade den +-1Hz och vid 100kHz +-10hz. Inte direkt lysande men bra mycket bättre än tidigare.
Dessutom driver frekvensen saka upp och ner några Hz.
Jag mätte med oscilloskopets (Rigol ds1052e) inbyggda frekvensräknare.
Jag tror inte att det är något fel på kretsarna från Ebay, dom kräver nog bara att man har ett seriöst kretskort (vilket även originalet verkar göra om man ska få riktigt bra resultat).
Spelar typen av kondensatorer någon roll när man väljer frekvensspann? Jag använder keramiska och elektrolytkondensatorer, passar någon annan typ bättre?
Även om inte resultatet blev som jag tänkt mig har jag lärt mig en hel del när jag labbat med den. Under 10Khz går den att använda om man vill ha en hyfsat stabil frekvens.
Tack för all hjälp!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det där med keramiska kan ju vara lite bekymmersamt. Polysterene är en mer temperaturstabil (frekvensstabil) konding. Kan tänka mig att torrelektrolyter är bättre än blöta.
Jag har byggt och studerat några liknande kretsar (mest filter) och tycker plast-film verkar vanligt.
Huruvida keramer är lämpliga eller ej beror på vilket dielekrikum de använder. C0G är kanske ok, men Y5V är antagligen inte det.
Huruvida keramer är lämpliga eller ej beror på vilket dielekrikum de använder. C0G är kanske ok, men Y5V är antagligen inte det.
Ja, det var tyvärr det jag tänkte.
Det är mycket viktigt hur du gör kortet. Som tidigare sagts, använd överhuvudtaget inte kopplingsdäck för sådana här kretsar!
Du bör etsa ett dubbelsidigt kort för att få det bra. Strömförsörjningen är viktig, 2206 kan användas för enkel spänning, men för att få bästa resultat ska det var +/- matning. Du använder en ICL7660 för att få +/- spänning. Jag rekommendera dig att inte använda den, den har en oscillator som beroende på hur du har kopplat in den skulle kunna överföra någon störning till 2206.
Det är bättre att du gör ett nätaggregat med t.ex. spänningstabbarna 7805(+5V.)/7905(-5V.) eller LM317/337 för att vara helt säker på att du får en garanterad störningsfri och stabil spänning.
När det gäller kondensatorerna ska du inte använda elektrolyter. Du ska använda polypropylen https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... %2C+axiell
Dom finns upp till 1µF 1-2,5% tolerans. Vilket täcker alla frekvenser du kan få ut från generatorn(10Hz-1MHz). Du har väl en omkopplare så du delar upp frekvensen i fem lägen?
Potten för svepningen ska vara av hög kvalitet, gärna cermet t.ex. denna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20164
Och som jag skrev tidigare är det viktigt att avkoppla kretsen med 1µF parallellt med 1-10nF.
Sådana här kretsar är ganska krävande och det är en del jobb för att få dom att fungera bra
Jag har som sagt byggt med 2206 tidigare samt 8038 och 038, den sista kommer upp i 20MHz. tycker att den senaste är betydligt lättare att jobba med .Har byggt flera funktionsgeneratorer med den. Det skulle kanske vara något för dig om du inte du blir nöjd med 2206. (Som jag tidigare sagt tycker jag dock att 2206 är en bra krets ).
Det är mycket viktigt hur du gör kortet. Som tidigare sagts, använd överhuvudtaget inte kopplingsdäck för sådana här kretsar!
Du bör etsa ett dubbelsidigt kort för att få det bra. Strömförsörjningen är viktig, 2206 kan användas för enkel spänning, men för att få bästa resultat ska det var +/- matning. Du använder en ICL7660 för att få +/- spänning. Jag rekommendera dig att inte använda den, den har en oscillator som beroende på hur du har kopplat in den skulle kunna överföra någon störning till 2206.
Det är bättre att du gör ett nätaggregat med t.ex. spänningstabbarna 7805(+5V.)/7905(-5V.) eller LM317/337 för att vara helt säker på att du får en garanterad störningsfri och stabil spänning.
När det gäller kondensatorerna ska du inte använda elektrolyter. Du ska använda polypropylen https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... %2C+axiell
Dom finns upp till 1µF 1-2,5% tolerans. Vilket täcker alla frekvenser du kan få ut från generatorn(10Hz-1MHz). Du har väl en omkopplare så du delar upp frekvensen i fem lägen?
Potten för svepningen ska vara av hög kvalitet, gärna cermet t.ex. denna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20164
Och som jag skrev tidigare är det viktigt att avkoppla kretsen med 1µF parallellt med 1-10nF.
Sådana här kretsar är ganska krävande och det är en del jobb för att få dom att fungera bra
Jag har som sagt byggt med 2206 tidigare samt 8038 och 038, den sista kommer upp i 20MHz. tycker att den senaste är betydligt lättare att jobba med .Har byggt flera funktionsgeneratorer med den. Det skulle kanske vara något för dig om du inte du blir nöjd med 2206. (Som jag tidigare sagt tycker jag dock att 2206 är en bra krets ).
Tack för alla tips, det kommer att krävas en del jobb för att få ordning på signalgeneratorn. I nuläget kan jag inte etsa kretskort själv men har en släkting som säkert kan hjälpa mig.
Någon gång ska jag försöka få ordning på signalgeneratorn, har ju redan köpt aluminiumlåda och monterat display (har en Atmega8 som mäter och visar frekvensen) och en massa "rattar".
Någon gång ska jag försöka få ordning på signalgeneratorn, har ju redan köpt aluminiumlåda och monterat display (har en Atmega8 som mäter och visar frekvensen) och en massa "rattar".
På samma sätt som ICL7660 kan ge störningar så krävs det även att
man avkopplar ordentligt om man har processorer i samma "burk".
D.v.s den där ATmega8'an som du nämnde.
man avkopplar ordentligt om man har processorer i samma "burk".
D.v.s den där ATmega8'an som du nämnde.
Aj aj, förutom Atmegan har jag dessutom en MAX7219 (för 7-Segment displayen) på samma "kretskort" 
Kanske vore enklast att fixa ny front och göra en enklare lösning (skippa displayen samt MCU:n).
Hittar en del färdiga kretskort på XR2206 signalgeneratorer när jag googlar.
Det tråkiga med dom är att dom saknar en del funktionalitet som jag har idag.
Några saker som nästan samtliga kretskort saknar:
Går inte att välja sågtand.
Ingen möjlighet att ställa duty cycle på fyrkantsvågen (hör ihop med avsaknaden av sågtanden).
Spänningsnivån är standard, dvs varierar för varje vågtyp och har en skum "offset" (man kan tex få en sinusvåg som går mellan 2-7V).
Min nuvarande har TTL-signal samt ställbar utspänning vilker underlättar om man vill labba.
Kanske vore enklast att fixa ny front och göra en enklare lösning (skippa displayen samt MCU:n).
Hittar en del färdiga kretskort på XR2206 signalgeneratorer när jag googlar.
Det tråkiga med dom är att dom saknar en del funktionalitet som jag har idag.
Några saker som nästan samtliga kretskort saknar:
Går inte att välja sågtand.
Ingen möjlighet att ställa duty cycle på fyrkantsvågen (hör ihop med avsaknaden av sågtanden).
Spänningsnivån är standard, dvs varierar för varje vågtyp och har en skum "offset" (man kan tex få en sinusvåg som går mellan 2-7V).
Min nuvarande har TTL-signal samt ställbar utspänning vilker underlättar om man vill labba.
> Kanske vore enklast att fixa ny front och göra en enklare lösning (skippa displayen samt MCU:n).
Nja, bara man tänker på det och filtrerar matningen mellan de digitala och de analoga delarna.
Om det nu är ett problem för XR2206. Jag vet inte, jag fick bara det intrycket.
Nja, bara man tänker på det och filtrerar matningen mellan de digitala och de analoga delarna.
Om det nu är ett problem för XR2206. Jag vet inte, jag fick bara det intrycket.