Elfel. Strömledande duschar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mixon1

Re: Elfel. Strömledande duschar

Inlägg av Mixon1 »

Det kan inte vara en elpatron i varmvattenberedaren som är kass? Det har jag råkat ut för, men då försvann stötarna, när varmvattnet var uppe i temperatur och termostaten slog ifrån, iofs. väldigt små stötar, men obehagligt.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

Dålig/delvis uppärgad PEN ledare?
lineslim

Inlägg av lineslim »

Jag röstar också på varmvattenberedaren som Mixon föreslår. Råkade ut för samma sak i ett hus där beredarens värmeelement ärjat sönder pga offeranoden var slut, mycket obehagligt.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Vi bröt varmvatten enheten,cirk pumpar i ett hus men det är en större anläggning.Grejen var att vi hittde större strömmar i vattenledningarna ju närmare vi kom elcentralen.Det finns inget där som kan ge nått så det kan vara fallande jord.jag skall duscha men denna gång sätter/stänger av vattnet i en separat prodecur med dykhandskar i gummi...
svanted

Inlägg av svanted »

en gipsskruv genom en kabel låter som en trolig orsak...
man ska nog inte mäta ström då man felsöker, det finns normalt storka jordströmmar överallt p.g.a. brum och induktion i kablar och vattenledningar..
men de har för svaga spänningar för att man ska känna dem, men kortsluter man mha en multimeter uppstår de.
gör som RD föreslog...
skruva ur propp för propp tills fenomenet försvinner, då vet ni vilken elkabel som levererar strömmen...
sen utgår från det...
var går kabeln och till vad?
JanErik

Inlägg av JanErik »

Kan det bildas statisk elektricitet om vattnet går i plaströr/slang?
svanted

Inlägg av svanted »

statisk elektricitet skapar laddningar som ger korta stötar och inget däremllan,
är det en pirrande känsla är det ngt annat.

btw,
vet en händelse där en husägare fick korta stötar med sekundintervaller i sin dusch..
efter att elnätägaren kontaktats hittade de källan i en bondgård 1 km bort..
de hade en slarvigt jordad stängselapparat, eller om de hade jordat sekundärsidan i stickproppens skyddsjord?
elstötarna letade sig iaf iväg genom distributionskabeln eller kanske vattenledning till närmaste grannens dusch..
Olle61

Inlägg av Olle61 »

lineslim skrev:Jag röstar också på varmvattenberedaren som Mixon föreslår. Råkade ut för samma sak i ett hus där beredarens värmeelement ärjat sönder pga offeranoden var slut, mycket obehagligt.
Men då fanns det väl ingen jordfelsbrytare? Sönderärjat värmeelement borde ge en ganska kraftig felström mot jord.
Jordfelsbrytare finns väl i anläggningen som diskuteras i tråden?
Jag har en dusch här (utanför bastun, vi använder den inte) Den har en golvbrunn av metall och man kan känna lite pirr i fingrarna när man vidrör blandaren. Man kan tända en lysdiod genom att koppla den mellan golvbrunnen och duschblandaren.
När det går ström i PEN-ledaren blir det ju ett spänningsfall och skyddsjorden ligger därför några volt över "markjord"
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Slå av strömmen till anläggningen, mät med vanlig ohmmätning om elpatronerna i beredaren läcker mot hölje/jord.

Kjelle
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Dock så behöver ju kortissen inte vara resestiv...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jordfelsbrytare fanns inte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det inte är någon supermodern anläggning med PEX-plaströr, eller något med flera byggnader med PEM-slangar mellan sig eller liknande, utan allt kranvatten går i metallrör inom anläggningen, så måste det väl vara något med avloppet ifall läckströmmen är starkare närmare elcentralen.

I det läget så är det nog snarast en bra idé att prova att slå av "annat", såsom t.ex. markkabeln till ytterbelysningen, kabeln till något motorvärmaruttag, och allmänt alla kablar som når marknivå.
RADIOT

Re: Elfel.Strömledande duschar

Inlägg av RADIOT »

Biker skrev:Jag har ingen möjlighet och mäta rätt med det som finns utan gav honom en rekomendation.I den ingick dock inte att stänga av dusharna utan det nämdes.Vi har fått fram siffror på någon mA lite osäkert då vi fått mäta i Dca läget.Vette fan vad man skulle göra annars,förslag?

Edit

Vi har tittat på fasläckor och rubbet via cirkpumpar,cirkpumpar men kan inte hitta något direkt,liye komplext med flera system i serie.

Vi noterade att strömmarna minskade när vi drog en kabel mellan blandaren och avloppet....
Men för guds skull, stäng av duscharna och invänta elektriker innan någon blir skadad eller ännu värre!!! :shock:
GFEF

Inlägg av GFEF »

Tyvärr är för många "elektriker" endast ackords kabeldragare och montörer av el-utrustning.

Att få tag på någon som kan och vill leta efter orsaken till vagabonderande strömmar är inte enkelt......

Biker

>Grejen var att vi hittde större strömmar i vattenledningarna ju närmare vi kom elcentralen.

Kan tyda på felet är i el-centralen ?

Som någon kabeldragare har anslutit en ledare från skyddsjord skena till ett vattenledningsrör med skylten "Jordanslutning får ej brytas"

Har varit med och sökt sådan fel......
Huvudjordsken i en lågspännings ställverk med egen 0.4/10 kV transformator.
Hade anslutits till kallvattenrör 10-15mm som fornsate med PVC-slang till vaktkuren.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jag har inte starkström kompetens eller myndighet att tvinga till en sådan åtgärd men han har vidtagit åtgärder enligt rekomendation.Han vet om det i och med att jag visat han och han kommer om jag känner han ta tag i detta fortare än en gris blinkar.
Skriv svar