Bildsensor till pic

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Japp jag erkänner lite(mycket) dåligt läst i manual av mig! Då är det alltså 10Mhz kristall man skall köpa! det underlättar betydligt!

Kopplas den in med samma kondensatorer och på samma vis som 16F877A?

Mycket roligt att se så mycket kunnande om denna fråga jag skäms lite att jag inte kan tillföra med något direkt smart bara massa frågor och problem!

Det här med att använd 18 pinnar stör mig inte direkt men hur fungerar det du säger att du tar in både X och Y parallellt, där blev jag lite vilsen hur tar man in en seriell signal parallellt!

Är det någon som kan förklara på ett sätt som en icke beläst person kan förstå det borde väl vara den optimala utmaningen!

Mvh jeda007
P.S skulle mycket gärna börja studera igen finns så mycket roligt att lära!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Då är det alltså 10Mhz kristall man skall köpa! det underlättar betydligt!

Japp... (Speciellt som jag själv säjer dom... :-) )

> Kopplas den in med samma kondensatorer och på samma vis som 16F877A?

Japp... (och gissa var man kan läsa om det... :-) )
I princip kopplar man alltid in kristallen (tillsammans med två 22pF kondingar) på samma sätt på alla PIC12/16/18 processorer.

> ...bara massa frågor...

Det skulle ju bli ett jäkligt tråkigt forum utan frågorna !! :-)

> hur tar man in en seriell signal parallellt!

Genom att (som bengt-re skrev) ett externt skiftregister. Jag minns inte numret, men deet finns ett populärt i 74HC-serien som ofta fungerar bra...
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Japp!
Där ser man trodde det var ett internt skiftregister i PIC:en men den kanske inte har det?
Detta bara jag kastar ur mig utan att titta i manualen men det börjar ni väl bli vana med nu!

Det finns i dom PLC:na jag har programerat!

Sökte på 74HC på elfa det gjorde ju bara att jag inte kan sova ikväll, fanns rätt så många olika!
Heter det skiftregister eller finns det andra snofsiga ord att leta efter!

Bengt-re vad hette din krets? du vill inte dela med dig om hur du kopplade upp den?

Mvh jeda007
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

74HC595, serie in, parr ut.
Bildsensorn -> serieingången på 595'an. de 8 utgångarna till en PIC port.

Fungerar även utmärkt när man behöver fler utgångar än de man har, t.ex för att driva en mängd LEDs individuellt. Man klockar ut data seriellt från PIC'en, och "latchar" det i 595'orna (flera kan seriekopplas) när alla bitar är ute, så uppdaterad alla utgångar samtidigt.

74HC165 fungerar ungefär likdant, fast "tvärt om".
När man vill läsa av en mängd ingångar. man klockar in alla ingånger på 165'an seriellt till PICen. Två pinnar för att läsa av t.ex en 8-pins DIP switch för konfigurering eller liknande.

Dessa två 74HC är användsbara komplement till PIC'arna. Ibland kan det vara smidigare att köra vidare med sin 16/18 pinnars PIC än att gå upp till en 28/40 pinnars modell.
Skriv svar