Hjälp med gammal CRT TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Hjälp med gammal CRT tv

Inlägg av YD1150 »

Låter som ett problem med synkroniseringen, har du möjlighet att ta ett foto
på tv-bilden då felet visar sig så blir det lättare.

Annars kan du leta upp "pottarna" för justering av V-synk, H-synk och "känna" lite på dem.
blueint
Kontakt:

Re: Hjälp med gammal CRT tv

Inlägg av blueint »

En förslag angående att koppla in RPi:n. Anskaffa en mediaomvandlare mellan tråd-Ethernet och fiber-Ethernet så kan du ansluta den galvaniskt inne i TV:n och slippa RF-modulator, brum mm. Svårigheten kan vara att hitta en mediaomvandlare som är liten nog.

Bild på bildförvrängningen?
Det är med tanke på att det ökar med tiden, något som påverkas av värme. Så kika på kondensatorer, lödningar (speciellt runt HV mm), glapp i kylflänsar, komponenter som luktar bränt eller fränt osv.
frondelius
Kontakt:

Re: Hjälp med gammal CRT TV

Inlägg av frondelius »

image.jpg
Jag tror jag precis hittade felet. En lödning som är sprucken och väldigt dålig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
frondelius
Kontakt:

Inlägg av frondelius »

Det hjälpte tyvärr inte bara att löda på det spruckna lödningarna. Jag har inte petat på potentiometrarna för synk ännu men här är en film på hur den börjar bete sig efter ca 3 timmars användning. http://youtu.be/VgKbYmaOGXo
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

De här delarna har med synkroniseringen att göra med.
synk.jpg
Blir det samma sak om du har en annan signalkälla, en VHS-video t.ex (om de nu finns kvar hos någon?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
frondelius
Kontakt:

Inlägg av frondelius »

Jag ska kolla synk-pottarna men det är ju som du säger en bra ide att först utesluta Raspberry pi:en och rf-modulatorn. Mvh Tobias
frondelius
Kontakt:

Inlägg av frondelius »

Det är tvn som är fel på. Vad jag än kopplar in så visar sig felet. Jag har vridit på synk-potten + två andra som var i närheten. Problemet är att jag måste ta ur kortet när jag ska komma åt det bakre pottarna så jag mätte upp dem och vred tillbaka till samma värde. Först trodde jag att problemet var löst men efter ett tag så dök det upp igen. Jag ska ta ur kortet och vrida igenom alla pottar så får vi se.
Kan det vara en konding som beter sig så här efter några timmars användning? Det blir nog att mäta upp alla kondingar. Hur mycket får det uppmätta värdet skilja sig från det som står på den? 10%?
Mvh Tobias
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Byt TV? och ska du löda loss något kan du lika gärna byta kondensatorerna för de åldras.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Har TV'n någon speciell video kanal, brukar vara den sista, kanske 8 eller 16 eller t.o.m. 0 ?
Videokanalen brukar ha ett bredare område för synk.

Hur går TV'n på en video signal, t.ex. 36 ?

Kjelle
frondelius
Kontakt:

Inlägg av frondelius »

Jag ska kolla om jag har en video kanal. Nu ska jag bort ett tag men när jag är hemma igen fortsätter felsökningen. Eftersom felet kommer när tvn är varm tänkte jag felsöka med hjälp av kylspray. Hoppas det visar vilken komponent som är trasig.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man ändå är inne och rotar i TV:n kanske det också går att hitta och aktivera någon pinne för generös tolerans av videosignaler?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

frondelius skrev: Kan det vara en konding som beter sig så här efter några timmars användning? Det blir nog att mäta upp alla kondingar. Hur mycket får det uppmätta värdet skilja sig från det som står på den? 10%?
Mvh Tobias
Det vanligaste felet på en gammal kondensator är att den läcker, dvs. släpper igenom lite DC-spänning.
frondelius
Kontakt:

Inlägg av frondelius »

Då skulle man kunna mäta över kondingarna i dc läget på mulltimetern när tv strular.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hårtork och/eller kylspray är bra för att felsöka dessa fel.

Om du misstänker att något är glapp (kan mycket väl vara temperaturberoende) så lyft upp ena sidan av tv'n ett par centimeter och släpp ned den med en duns mot bordet, och se om det händer nåt med bilden.

Jag skulle INTE rekommendera videobandspelarläget för andra signaler än de från just videobandspelare. Skillnaden är att det läget klarar av att h-synken inte kommer på väntat ställe vid växlingen mellan två halvbilder. Eftersom en videobandspelare normalt växlar mellan två videohuvuden ("tonhuvud" för video) vid just växlingen mellan halvbilderna och eftersom det är mekanik inblandad så blir det inte helt exakt övergång.
Skriv svar