Retro Boombox
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Retro Boombox
Jag tycker det borde funka med alla som har just en sådan uppbyggnad, men det brukar finnas schema på bryggkoppling under standardkopplingar i databladen om man kan göra så. 

- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Nope, det finns tydligen två systerkretsar BA5406 och BA5417. På databladet ges exempel på endast OTL på 5406 men både OTL och BTL på 5417. Verkar inte lovande, jag gräver vidare i gömmorna. Den som söker skola leta. I'll be back som han skådisen sade.
http://rohmfs.rohm.com/en/products/data ... 5406-e.pdf
http://rohmfs.rohm.com/en/products/data ... 5406-e.pdf
Senast redigerad av hassefikonkasse 9 juni 2014, 21:16:08, redigerad totalt 1 gång.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Här är två liknande kretsar men det står inget om bryggning.
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/TDA1517.pdf
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/TDA1519_CNV.pdf
Kanske funkar ändå?
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/TDA1517.pdf
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/TDA1519_CNV.pdf
Kanske funkar ändå?
-
Man måste ha en krets där man kan komma åt både + och - ingång. Man kopplar signalen till + på den ena och till - på den andra.Detta för att signalen ska komma i motfas på utgångarna.Ingen av de hittills föreslagna verkar ha den möjligheten,utan ena ingången är låst till en referensspänning.Då kan man ju visserligen ha en extra inverterande krets framför den ena,men varför inte leta upp kretsar som gå att bryggkoppla?Den gamla välkända LM386 är ett exempel på sådana.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
OK! Då fattar jag vad jag skall leta efter. Naturligtvis måste det vara så. Tack
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Nu tror jag att jag hittat ett par möjliga kandidater:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 057AQ.html
2 × 8 W stereo BTL audio output amplifier with DC volume control
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 8229K.html
LOW FREQUENCY POWER AMPLIFIER
Den undre kanske är direkt olämplig pga den koppling som finns från den inverterade ingången till out på båda kanalerna. Den har däremot lämplig storlek, effekt och spänningskrav.
Den översta känns nästan lite overkill i effekt men kanske är det bättre valet. Jag skall lusläsa databladen och återkomma.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 057AQ.html
2 × 8 W stereo BTL audio output amplifier with DC volume control
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 8229K.html
LOW FREQUENCY POWER AMPLIFIER
Den undre kanske är direkt olämplig pga den koppling som finns från den inverterade ingången till out på båda kanalerna. Den har däremot lämplig storlek, effekt och spänningskrav.
Den översta känns nästan lite overkill i effekt men kanske är det bättre valet. Jag skall lusläsa databladen och återkomma.
Jätte snygg! Finns som sagt på sjukhus och skolor. På gymnasiet hade vi en liknande centralradio. 1-3 radio, läge 4 användes för att koppla t.ex. bandspelare eller filmprojektor. Men på denna vi hade satt ett relä som prioriterade anrop som gick ut till alla från en central linjeförstärkare. T.ex. kunde rektorn meddela sig där igenom. Vi som gick tekniska linjen var naturligtvis intresserad av hur anläggningen fungerade och vi gjorde ett studiebesök för att titta på det. Vill minnas att det var en 70-volt linjeanläggning. Vill minnas att högtalarna var av märket Vesterstrand eller möjligen Sinus!
Jätte bra ide´att bygga in en liten stärkare iden! Det blir blandat, äldre med ny elektronik. Trevligt!
LM380N är en utmärkt 2,5 Wattare."N" -varianten har en liten inbyggd kylfläns. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 8-04&toc=0
Har några högtalare från ett par gamla slaktade tv-apparater från Luxor av märket Luxor-Briljant. Dom låter riktigt bra.
Jätte bra ide´att bygga in en liten stärkare iden! Det blir blandat, äldre med ny elektronik. Trevligt!
LM380N är en utmärkt 2,5 Wattare."N" -varianten har en liten inbyggd kylfläns. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 8-04&toc=0
Har några högtalare från ett par gamla slaktade tv-apparater från Luxor av märket Luxor-Briljant. Dom låter riktigt bra.
MadModder:
När man har enkel matningsspänning på en förstärkare så har man alltså en konding i serie med högtalaren, vanligt förekommande är t.ex. 2200µF. Det ger oftast lite sämre ljud än om högtalaren är direktkopplad. I hemma-hifi-sammanhang så började slutstegen vara direktkopplade nån gång på 70-talet verkar det som.
Allmänt:
Som Rolf Zetterberg skriver så måste man normalt ha plusingång på ena "kanalen" och minusingång på andra "kanalen" tillgängligt. Om man inte kommer åt det på ens förstärkarkrets så kan man ju alltid lägga till nån OP-koppling, men om man ändå ska handla en ny förstärkarkrets så är det ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Om man ska förstärka signal från en hörlursutgång och om man driver allt på batteri eller garanterat galvaniskt skiljd nätadapter så kan man kanske göra en fulgrej genom att ta den obalanserade signalen från hörlursutgången och mata en relativt lågohmig spänningsdelare, och ansluta sin förstärkares signaljord till mitten av spänningsdelaren och förstärkarens ingångar till ytterändarna av spänningsdelaren. Det här är en fullösning som inbjuder till problem med självsvängningar och allmänt elände, så det är inget jag skulle rekommendera till en skarp applikation. Däremot kan man nog använda det för att provköra nån förstärkare, då ihop med nån batteridriven enkel signalkälla typ mp3-spelare eller en liten fm-radio.
Tillägg:
Om man har bryggkopplad förstärkare och vill kunna spara batteri så kan man ha en omkopplare som väljer mellan att driva högtalaren bryggkopplat eller "enkelkopplat". När högtalaren inte är bryggkopplad behöver man givetvis seriekondensator när man inte har symetrisk matning. Fördelen med att kunna "stänga av" bryggkopplingen är att man givetvis får mindre effektförluster i förstärkaren om man styr ut den rejälare. Om man t.ex. har 12V matningsspänning och vill ha 6V ut på högtalaren (tänk en fyrkantvåg som drivs mot klippning för att göra exemplet lättare), så får man med bryggkoppling 3V spänningsfall över varje förstärkarhalva. Utan bryggkoppling så drivs den enda förstärkaren så att utgångstrissorna i stort sett bottnar, och därmed så går i princip all inmatad effekt vidare ut till högtalaren.
Lådan har väl två rattar om jag minns rätt, då kan ju den ena vara vanlig volymkontroll och den andra off-"on lågeffekt"-"on högeffekt" eller liknande om man vill.
När man har enkel matningsspänning på en förstärkare så har man alltså en konding i serie med högtalaren, vanligt förekommande är t.ex. 2200µF. Det ger oftast lite sämre ljud än om högtalaren är direktkopplad. I hemma-hifi-sammanhang så började slutstegen vara direktkopplade nån gång på 70-talet verkar det som.
Allmänt:
Som Rolf Zetterberg skriver så måste man normalt ha plusingång på ena "kanalen" och minusingång på andra "kanalen" tillgängligt. Om man inte kommer åt det på ens förstärkarkrets så kan man ju alltid lägga till nån OP-koppling, men om man ändå ska handla en ny förstärkarkrets så är det ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Om man ska förstärka signal från en hörlursutgång och om man driver allt på batteri eller garanterat galvaniskt skiljd nätadapter så kan man kanske göra en fulgrej genom att ta den obalanserade signalen från hörlursutgången och mata en relativt lågohmig spänningsdelare, och ansluta sin förstärkares signaljord till mitten av spänningsdelaren och förstärkarens ingångar till ytterändarna av spänningsdelaren. Det här är en fullösning som inbjuder till problem med självsvängningar och allmänt elände, så det är inget jag skulle rekommendera till en skarp applikation. Däremot kan man nog använda det för att provköra nån förstärkare, då ihop med nån batteridriven enkel signalkälla typ mp3-spelare eller en liten fm-radio.
Tillägg:
Om man har bryggkopplad förstärkare och vill kunna spara batteri så kan man ha en omkopplare som väljer mellan att driva högtalaren bryggkopplat eller "enkelkopplat". När högtalaren inte är bryggkopplad behöver man givetvis seriekondensator när man inte har symetrisk matning. Fördelen med att kunna "stänga av" bryggkopplingen är att man givetvis får mindre effektförluster i förstärkaren om man styr ut den rejälare. Om man t.ex. har 12V matningsspänning och vill ha 6V ut på högtalaren (tänk en fyrkantvåg som drivs mot klippning för att göra exemplet lättare), så får man med bryggkoppling 3V spänningsfall över varje förstärkarhalva. Utan bryggkoppling så drivs den enda förstärkaren så att utgångstrissorna i stort sett bottnar, och därmed så går i princip all inmatad effekt vidare ut till högtalaren.
Lådan har väl två rattar om jag minns rätt, då kan ju den ena vara vanlig volymkontroll och den andra off-"on lågeffekt"-"on högeffekt" eller liknande om man vill.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Har ont om tid just nu pga ommöblering av hela lägenheten men lite har blivit gjort. Det fanns rester efter gamla etiketter som var knepiga. Fick till slut bort dom med en sån grön svamp man har i köket och ett rengöringsmedel som heter Super10. Ingen som helst skada på ytbehandlingen.
Har även tagit beslutet att denna endast skall ha nätdrift. Vi har redan en Tivoli och en Classekopia som är portabla. Denna får bli stationär.

Har även tagit beslutet att denna endast skall ha nätdrift. Vi har redan en Tivoli och en Classekopia som är portabla. Denna får bli stationär.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Ett dyk i bra att ha lådan gav en antenn som är tillräckligt kort för att vara helt dold ihopskjuten och blir 72cm utdragen. Testar med den till att börja med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Har börjat rita en layout för TDA2008 som jag hittade och valde till slut. Kommer att välja matningsspänning/effekt senare för lagom högt ljud resp. lägsta möjliga värmeutveckling. Lite svårt att tyda graferna för en 20 ohms belastning men effekten kommer nog räcka mer än väl. Får även se vad det blir för utsignaler från radion och telefonen om förförstärkare behövs.
Om man nu ska byta elementet och vill fixa till det på ett smidigt sätt så varför inte singelstereo (SST) element?
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Nej jag tänkte behålla elementet om det låter bra, det är planen. Lyssnar mest på pratprogram på P1 då räcker mono. Vill även att det skall vara original så långt det går. En högtalare från Eskilstuna byter man inte ut i första taget 
Låter det illa kan ditt förslag vara en väg att gå.

Låter det illa kan ditt förslag vara en väg att gå.
Fast elementet borde inte synas mer om solen ligger på högtalaren så man ser igenom nätet. Gör den lite mer funktionsduglig säger jag. Med nytt element så går det att spela lite mer 

- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Jo jag förstår och du har egentligen helt rätt. När man ändå bygger om kan man göra den helt up-to-date. Men jag vill helst behålla så mycket som möjligt av delarna. I detta fall blir det när man tänker efter bara lådan, två omkopplare och högtalaren. Av nostalgiskäl tycker jag det vore kul med originalelementet om det fortfarande är helt, och det verkar så. Det vore isf roligare att få tag i en likadan och köra stereo med dom båda. Men jag skall kolla skicket och bestämma då hur jag gör. Du har även rätt i att det inte skulle synas med ett byte, rent estetiskt funkar det galant.