RepRack 3D-Skrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: RepRack 3D-Skrivare

Inlägg av Meduza »

Okej, jag skissade på att köra Bowden och 3mm filament, så jag har ritat in ca 20cm höjd för filamentet att böja sig på.

Såhär såg det ut efter ett par timmars skissande:
2014-06-03 20_09_46-rackprinter.skp - SketchUp Pro.png
2014-06-03 20_15_06-rackprinter.skp - SketchUp Pro.png
Skissat här är ett 15U case, och då har man 2U för elektroniken, så väldigt gott om plats för allt inkl nätagg osv.

Anledningen till dom grova linjärlagren på Z är att jag redan har dessa sedan tidigare :)

Dom nedre aluprofilerna på sidorna sitter bara för att stabilisera, dom är inte nödvändliga skulle jag tro.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Riktigt häftigt, önskar att jag var lite bättre på CAD, nu får jag tänka ut designen i huvet så gott det går :)
Terho

Inlägg av Terho »

Att bygga i ett rack är ingen dum idee :) Finns en del rack för en rätt så billig peng. Ska bli kul och se hur det blir när det är klart.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Precis, mitt chassi kostade ~1300kr, med glasdörr och allt.

Har caddat vidare lite ikväll, här är hållaren för remlagret.
Capture.PNG
Edit: Nu var den utskriven också, blocket kommer sitta i ett spår och de 2 långa skruvarna kommer spänna remmen. Skruven som håller lagret sitter skruvad rakt in i plasten eftersom belastningen kommer vara i sidled, spännskruvarna sutter fast i en mutter som man kan se i sidan av blocket.
IMG_20140603_230537.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Det ser ut som det fins möjligheter här ;)
Kanske ska ge upp tanken, med att nästa printer ska bli en uppgraderad Kossel..
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Har stått lite still med detta projektet då jag har en deadline på ett annat projekt åt en kompis och min kossel ska få sig en uppgradering, ska försöka hinna med att ev fixa X/Y styrningen idag.

Vad tror ni föresten om att köpa in 1.5mm perforerad alu plåt och skriva ut på? likt Zortrax 200, kanske för stora hål?
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Funderar lite på att ändra till "corexy" design istället, för att slippa ha en motor på y-axeln och slippa ha 2 motorer för x-axeln. Någon som har erfarenhet av den designen, för/nackdelar?

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Den jag har ritat är designad för CoreXY, har du läst denna sida?

http://joshuavasquez.com/docs/jVasquez/ ... oreXY.html

Jag planerar ju också att köra bowdenmatning, så Y-axeln är medvetet så lätt det bara går och helt utan tunga motorer.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Tack för länken meduza, såg efter att jag postat igår att din var designad på det viset. Av vilken anledning väljer du bowden? kommer remmarna av den längden flexa med för stor vikt på skrivhuvet?
Själv har jag inte helt spikat om jag ska köra bowden eller inte, kör bowden på min kossel och tycker retracten är lite sådär, samt att trådbyte är omständigt, så vore kul att testa direct drive.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Kör du bowden kan du minska den rörliga massan, vilket gör att du kan nå högre hastigheter med högre acceleration.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag föredrar bowden för att jag tycker att det är alldeles för mycket vikt att sätta på huvudet, kraften som krävs för accerelation ökar rätt rejält när du ökar vikten på dom rörliga delarna och vill man flytta saker snabbt fram och tillbaka ska man hålla nere vikten.

Dessutom är jag rätt nöjd med funktionen på bowdenlösningen på de Ultimaker 1 & 2 vi har på Stockholm Makerspace så länge man printar i hårda material, enda anledningen till direct drive som jag ser det är att printa i flexibla filament :)

Ett annat intressant koncept är extruders med flexibelt driveshaft: http://forums.reprap.org/read.php?1,356635
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Får kanske bli att tänka om lite eftersom jag ev planerar att köra dual extruder.
Den där flex lösningen såg intressant ut, men kan tänka mig att flexarmen inte är lika böjlig som filamentet vilket skulle ge mig mindre utskrifts höjd.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har funderat lite på om man kunde göra en sån flexarmsextruder med en vinkelled av något slag så att man kan lägga flexarmen längs xy-planet i stället för uppåt så man inte skulle förlora höjd
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Eller någon lång kuggstav med ett glidande kugghjul, för x/y, typ som de svarta legopinnarna :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Skriv svar