Dina projekt och ditt första!

Berätta om dina pågående projekt.
Megge
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 oktober 2005, 19:36:27
Ort: Linköping

Inlägg av Megge »

danei skrev:
Megge skrev: byggt om en gammal telefon med ringskiva till mobiltelefon.
Jag har tänkt tanken men inte kommit till skott. Men det är alltså redan gjort. Har du någon mer information?
Jag byggde den för ca ett år sedan, jag tog en nokia 3210 och en avr och försökte få dem att kommunicera. Det var ett helsike innan jag fick det att fungera, de har ett eget protokoll, mbus/fbus som inte är officiellt och den information jag hade var felaktig. AVR:en styrde sedan hela bygget, ringskivan är lätt att koda av. Jag använde även avr:en som tongenerator för att efterlikna kopplingstonen. Jag lyckades tyvärr inte få mobilen att tala om när det ringde så jag fick koppla in mig på dess tongenerator istället.

Det hela fungerade iaf ganska dåligt av diverse skäl men jag har iaf använt den till att ringa med några gånger. Jag funderar på att bygga om den snart om jag får lite tid över.

I våras såg jag även ett projekt på internet där de byggde in en gsm-modul i en telefon. Jag har ingen länk till den för tillfället dock.
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Inlägg av cl3mens »

Mitt första bygge som inte var en byggsats var en enkel "markeringsätare" som jag byggde för ca 3 år sedan. Behöver väl inte säga att den inte fungerade (jag bodde i midsommarkransen, ett av de första AXE-områdena antar jag). Fast man hörde iaf tonerna gå fram i bakgrunden när man pratade.

Senaste färdigställda projektet var en LM386-baserad gitarrförstärkare (Little Gem från www.runoffgroove.com). På gång är en AX84 P1 gitarrörstärkare, än så länge i planeringsstadiet.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

En RGB ledsnurra blev första projektet och i nästa projekt kommer det bli ännu mer lysdioder :D Ledskärmar till jobbet som ska klara av att visa lågupplöst video. Har därför börjat labba lite med FPGA och så
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30084
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

benring skrev:Kan ju berätta lite kort om mitt allra första bygge:D
Jag var ca 8-10 år!

En el-orgel................ i Lego! Funkar knappast.

Och vad har det med el att göra tänker ni nu :)

Jo, om man bygger orgel med alla tangenter på, tar en batterihållare (för ett legolok) som man montera innuti och dessutom har kvar batterierna i och kopplar på 230 v från väggen, ja då är det spänning i tillvaron :shock:

Den enda tonen var "spraaaak" och sedan en överton från min far :P

Efter det tog jag det lugnt o nu frågar jag ofta här ;)

/B
HAHAHA! Jag tror jag dör! :lol: *torkar tårarna*

Mitt första. Hmm ja vad var det...
Det kan ha varit en sån där dosa som visar om man är upptagen med olika lampor. Det var en låda på väggen utanför mitt rum med en knapp på och 4 lysdioder. Det stod väl upptagen, telefon, vänta och kom in eller nåt sånt. En ganska fet kabel gick genom väggen in till mitt skrivbord där jag hade en annan liten låda med skjutomkopplare på och en summer. Användes väl i princip aldrig. Var väl mamma och pappa som tryckte på ringknappen och väntade på resultat för att vara snälla :P Senare bytte jag ut summern mot en astabil vippa och en högtalare efter jag lärt mig lite om transistorer och sånt.
Det första bygge som jag hade användning för var nog ett RIAA-försteg mellan LP-spelaren och förstärkaren. Fick schema av pappa och komponenter han skrapat ihop från sin skrotlåda. Drevs av 12V-batteri. Fungerade mycket bra och ljudet var det inte alls fel på.

Nu håller jag på med sååå mycket! Vet inte var jag ska börja... Men det största är helt klart mitt 19"-serverskåp med allt möjligt i. Massa tempsensorer överallt i lägenheten, ytterdörrslarm, ringklockeloggning, solljussensor, radiokontrollerade lampor, larm ,siren, telefonstyrning, webbstyrning, infodisplay, argh! Det är hur mycket som hellst och allt är halvklart. Jaja, den som lever får se ;D
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Mitt första riktiga projekt var en väckarklocka med 4*3 programmerbara larm och strömbrytare under sängen som registrerar att man ligger i sängen.

Den hade 4 olika typer av larm.

1 Vanligt larm som går att snooza (stegrande)
2 Larm som inte går att snooza (om man går upp ur sängen så slutar larmet men startar igen efter 30sek om man går och lägger sig igen).
3 Larmar en gång och slutar efter att man trycker på en knapp
4 En kort larmsignal

Knapparna till vänster är på/av för de 4 larmen(3 larm/knapp)

Hjärnan i klockan är en Pic16F84

[img]http://ake.myftp.org/forum/väckarklocka1_1024.jpg[/img]
[img]http://ake.myftp.org/forum/väckarklocka2_1024.jpg[/img]
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

OT:
Tufft, hur håller den tiden? med RTC eller mha 50 Hz nätfrekvens eller vad?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Pic'en går med en 4Mhz kristall så jag använder timern konfigurerad att räkna klockcycler.
Den gick ganska mycket fel av någon anledning men det var enkelt att kompensera i mjukvaran.

För att få pinnarna att räcka så kopplade jag knapparna i samma matris som led-displayerna vill jag minnas.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

MadModder Glömde skriva att det blev svart hemma oxå :lol:


Chribbe76 Den där såg ju helseriös ut:) Retro idagens läge kanske men tuff:)


MVH / Benny
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

benring: Jasså, du har också gjort ett eh "starkströms-instrument" :lol:

Mitt instrument var lite mer basic. Jag var kanske 8-9 år och förstås nyfiken på hur saker såg ut under skalet. Plockade bort locket på ett leksakspiano och hittade olika långa metallstänger. Tyckte att det borde gå att bygga om den till ett elpiano. Upptäckte att en nätsladd till en bandspelare passade perfekt på två metallstänger....
Kopplade in den och satte i sladden i väggen. Dessvärre lät pianot inte "pling" utan snarare "BZZZZT" samtidigt som pianot lös blått. Sedan blev det svart i både pianot och rummet, och tyst. ...ett tag, tills pappa kom in med en trasig propp och en misstänksam min...
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

JimmyAndersson HAHAAAAA, va kul, vi hade kunnat spela en duo :lol:

Med diverse balla ljuseffekter till:)

Men du fick inte ut nån överton på pappa då?:) I så fall genererade min fler toner än ditt "starkströms-instrument" hihi, skönt att man inte va ensam:)


/B
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Chribbe76:
"2 Larm som inte går att snooza (om man går upp ur sängen så slutar larmet men startar igen efter 30sek om man går och lägger sig igen)."
HAHA! Snacka om att man känner sig skälv bäst... 8)
Snygg låda, bravo!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

benring: :lol: Tror nog att det kom någon övertoner från pappa när jag tänker efter.... :)

Chribbe76: Riktigt funktionell väckarklocka! Skulle verkligen behöva en sådan.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

första kommersielle projektet var en larmcentral tidigt 70-tal.
nästa lite senare en larmsändare för telefon.
sista en prototyp med pic "nummerpresentatör m.m.http://web.telia.com/~u00300619/kretskort
DerPiltz
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 juli 2005, 01:50:21

Inlägg av DerPiltz »

Min första riktiga krets som jag kommer ihåg? Det var nog en lysdiod som *lös*. Sedan fortsatte jag som ung man att bygga en fullkomligt livsfarlig laddare till ett batteri. Konstantströmsladdare med ett motstånd och en inspänning på 110V. Den blev varm.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Väckarklockan såg riktigt snygg ut, iaf på utsidan :)

Mitt första projekt, som jag kommer ihåg och som funkade, var en link-kabel för att koppla min grafräknare (casio fx-9700ge) till datorn. Bör ha varit c:a 10 år sen nu...
Skriv svar