Booster för matning av tändsystem på buss

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Nerre

Re: Booster för matning av tändsystem på buss

Inlägg av Nerre »

slft skrev:ett lite knix som jag sett ritning på (var det i 501:an)är att via ett relä lägga in ett laddbart 1,5v volts batteri i serie med huvudbatteriet när startmotorn går
Har för mig att det var mer än 1 batteri, men minns inte detaljerna. 501:an stämmer nog (min är borta sen 15 år:( ).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Icecap skrev:OK, det måste vara en step-up. Det finns Simple Switcher-serien och där finns det step-up också. Då strömmen är okänd för mig får du ta reda på det först, sedan är resten bara en fråga om att välja.
Det känns lite onödigt att köra med förkopplingsmotstånd när motorn väl har startat.
Finns det någon lösning där "boostern" endast är inkopplad när man kör startmotorn?

Jag vet inte strömförbrukningen.
Är det någon som har en gissning?

Det är väl lika bra att ta till "boostern" med rejäla marginaler.
Den ska även tåla att man kopplar på 12V på startmotorn vid enstaka tillfällen.
bearing

Inlägg av bearing »

Omvandlaren behöver nog klara över 50W. Jag kikade på Elfa, men såg inte någon lämplig.

Ett alternativ vore att köra tändningen från en kondensator som normalt har batterispänning via schottky (eller "ideal diod"), men som kan laddas upp till högre spänning innan start med en knapp. Då räcker en omvandlare på typ 1W. Det blir som mitt första förslag, d.v.s spänningen kommer alltid vara högre de första sekunderna när startmotorn körs, fast med möjlighet att "boosta" spänningen mer ifall det behövs.
Senast redigerad av bearing 7 maj 2014, 12:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

säter: jag brukar kalla sånt för ett relä...

EDIT: förtydligande:
säter: "Finns det någon lösning där "boostern" endast är inkopplad när man kör startmotorn?"
Svar: Ett relä är bra för detta. Ett växlande kan klara detta så att det drar när startmotorn drar.

När det drar kopplas direktspänningen bort från tändspolen och istället till ingången av uppstegningen. Då uppstegningen ju "slutar" i en diod behöver man inte säkra mot att ström ska gå baklänges.

När startmotorn stoppar (kanske + lite tid?) släpper reläet och ger ström direkt till tändsystemet.
Senast redigerad av Icecap 7 maj 2014, 14:15:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Icecap, där hängde jag inte med riktigt.
bearing

Inlägg av bearing »

Han menar antagligen att tändspolen är kopplad till batteriet via reläts normalt slutna pol, och till utgången på omvandlaren via reläts normalt öppna pol. Reläspolen är kopplat i parallell med startrelät. Med ett dubbelrelä kan omvandlaren stängas av när den inte är aktiv, ifall det är önskvärt.
Dock finns risk att motorn misständer när relät växlar, eftersom att tändspolen då kopplas loss, vilket ger en gnista ifall det finns ström i tändspolen.

Verkar svårt att hitta någon omvandlare som klarar inspänningsområdet, och samtidigt strömmen. Den bästa jag hittat på eBay är denna, vilken antagligen är lite klen. Men kanske klarar jobbet om man lägger till en stor kondensator på utgången, så att omvandlaren endast behöver leverera medelströmmen.
http://www.ebay.com/itm/3-35V-to-3-5-35 ... 3f280c7f51
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag undrar om det kan fungera med att flytta en kabel på tändningslåset?
Så att den ursprungliga tändningen inte får spänning när man kör startmotorn.
Det måste nästan vara löst på detta vis när man kör med förkopplingsmotstånd.

"Då uppstegningen ju "slutar" i en diod behöver man inte säkra mot att ström ska gå baklänges."

Bra, det var en av sakerna jag funderade på.
Fast kan man köra utan relä, borde det kvitta.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Icecap skrev:Ett relä är bra för detta. Ett växlande kan klara detta så att det drar när startmotorn drar.
Jag funderar på att använda en manuell omkopplare istället.
En återfjädrande sådan hade varit önskvärt.

Har ni några tips på någon lämplig sådan?

Angående boostkonverter, vad tror ni om denna?
http://www.dx.com/p/jtron-dc-dc-4-32v-t ... 21jaVfl4T4
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

En väldigt enkel lösning är ju en sch.diod och en liten 1 Ah blyacc som matar tändningen.
Trots att du losar en 0,3V över dioden så kommer batteriet att hållas ganska bra laddat.

Lite beroende på hur det ser ut kan du behöva ett relä eller ssr som är tändningsströmsstyrt mellan batteri och tändsystemet.
SÅ allt bryts annars ligger ju batteriet och kör ups mot tändningstyrningen - ni vet cdi/ecu

Har kört så med en mc som jag körde vinter med - den lösningen hjälpte till och kunna använda ett nästans utslitet batteri.
Desutom låg minneström/klockström på denna också
Så lösningen kan fördubbla tiden man kan få ut från ett startbatteri och det är ju hyfsat med stålar ändå.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Vi gjorde en fuling på en Ford Taunus V6-6V en gång (hur kan man bygga en bil med V6'a och 6volt?), ett växlade relä matat från startläget på t-låset och höljet från en gammal vit ficklampa med 2 st D-Ni.Cads som switchades in i serie med startbatteriet till spolen medan startmotorn gick.
Bilen startade kanon och det fungerade i flera månader mellan varje gång Ni-Cd'arna behövde laddas. Det skulle förmodligen fungera att ladda dem i bilen men behovet kändes inte så stort just då. :D
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du provat med separat batteri till tändningen? Funkar det så är det ju enkelt att klämma dit en frånkopplare under starten och sen slå på för laddning av båda batterierna. Hade så på en gammal båt i forntiden.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Vad för buss är det? Nån gammal DKV (eller Barkas B1000, men de var kanske 12V från början?) med trecylindrig tvåtaktare?

Förslagen med små laddbara batterier verkar väl bra.

Om jag förstått rätt så tål NiCd och NiMh-celler att konstant laddas med en ström som är 10% av specad kapaciteti Ah.

Ett tvåpoligt växlande relä borde räcka för att fixa allt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jo, det är en DKW med tvåtaktare.

"Ett tvåpoligt växlande relä borde räcka för att fixa allt."

Har du tips på något sådant?
Helst med flatstift eller skruvanslutning.
bearing

Inlägg av bearing »

tecno skrev:Har du provat med separat batteri till tändningen? Funkar det så är det ju enkelt att klämma dit en frånkopplare under starten och sen slå på för laddning av båda batterierna. Hade så på en gammal båt i forntiden.
Variant på ovanstående:
1Ah 6V-batteri i serie med startbatteri vid start, och parallellt med startbatteriet annars?

Har inte hittat några växlande 2-poliga (dubbelreläer) för 6V i Sverige, men på Farnell:
http://uk.farnell.com/te-connectivity-p ... dp/1189980
http://uk.farnell.com/te-connectivity-p ... dp/1736473
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vanliga 5V reläer fungerar fint på 6V, man kan evt. ha ett motstånd i serie med spolen om man vill totalsäkra sig.
Skriv svar