Min tanke med agget har alltså varit föjande:
- Två identiska kanaler med omvänd polaritet, volt- och amperemetern visar den positiva kanalen. (eventuellt kan man ha en switch för att visa pos. eller neg. kanal)
- LM317/LM337 används i denna utsprungliga plan.
- Spänningsnivån och strömbegränsningen ställs in med en ratt vardera men skall påverka båda kanalerna.
- Det verkar som att detta kräver någon typ av tracking, men jag har svårt att hitta förslag på hur detta görs praktiskt. Det finns ganska gott om exempelkretsar i de olika databladen, med där justeras ju plus-och minuskanalen med varsin potentiometer. Eftersom Vref bör vara positiv för en positiv regulator och negativ för en negativ regulator så kan jag ju inte bara använda samma pot för båda kanalerna.
Om trackingfunktion blir för krångligt att implementera så finns ju möjligheten att använda separata rattar för de båda kanalerna, blir ju totalt fyra om man önskar både spänningsnivå och strömbegränsning på båda kanalerna.
Det finns ett intressant schema som bygger på 723 här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 12&start=0, det innehåller strömbegränsning. Man borde ju rimligtvis kunna använda samma krets, möjligtvis med annan trissa, för den negativa kanalen, eftersom 723 klarar både positiv och negativ referensspänning. Eller är jag ute och cycklar då?
Och gällande hundratalas OP-ampar så nej. Lägger jag upp sådana bilder så får ni tala lite vett i mig