Hallå igen!
Nu har jag grejat lite med olika motstånd. Tänkte bara stämma av progressen so far.
Jag satte dit ett motstånd som var 56 ohm 1% och 0,6W. Jag monterade ihop skrivaren men fick ett felmeddelande (Invalid Imaging Unit) så jag monterade isär skrivaren igen och såg att det motståndet som jag precis monterad dit hade bränt (alltså svart och luktade bränt).
Jag har nu mätt över samtliga motstånd och kommit fram till
Att det motståndet som satt där från början och som jag nu tagit bort var bränt (Multimetern inställd på resistens ger inget värde. Stämmer mitt antagande att det då är bränt?)
Att det motståndet som satt där från början och som sitter kvar är bränt enligt samma resonemang som ovan.
Att det motståndet som jag satte dit och trodde skulle fixa biffen är bränt men fortfarande har lite funktion kvar. Det var 56 ohm från början men har tappat till 31,7 ohm. (Mätt när det är bortmonterat och inte parallellkopplat med något annat motstånd)
Här finns en länk till en auktion på ebay som säljer motstånd som man kan montera dit själv för att lösa det problem som jag hade. Tyvärr är det helt svart och man kan nog inte se vad det har för specs.
http://www.ebay.com/itm/Drum-imaging-un ... 1002185918
Jag såg nu att snubben i guiden tyckte att man skulle sätta dit ett motstånd med 0,25 watts 56 ohms motstånd. Jag var lite för snabb och råkade sätta dit ett 0,6w. Är det förklaringen till att det brände?
All hjälp tas tacksamt emot.
/C
Hjälp med att välja rätt motstånd!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Hjälp med att välja rätt motstånd!
Hade du valt ett 0,25W-motstånd hade det bränts upp ännu snabbare.
Jag är på Icecaps linje med avkänning och sedan uppbränning, så det kommer förmodligen eldas upp vad du än stoppar i, för att det ska gå till så.
Jag är på Icecaps linje med avkänning och sedan uppbränning, så det kommer förmodligen eldas upp vad du än stoppar i, för att det ska gå till så.
- Klas-Kenny
Kan ju vara så att eftersom att du satte i ett 0,6W-motstånd så brann det inte riktigt lika lätt.
Och om det nu har ett annat värde än ursprungligen för att den inte lyckats elda upp det ordentligt, så kan det ju vara därför den nu klagar på att enheten är "invalid".
Och om det nu har ett annat värde än ursprungligen för att den inte lyckats elda upp det ordentligt, så kan det ju vara därför den nu klagar på att enheten är "invalid".
Tjena
Ska sätta i ett 0,25W och ska se vad som händer.
Tack för svaren.
Återkommer
/C
Ska sätta i ett 0,25W och ska se vad som händer.
Tack för svaren.
Återkommer
/C
Hallå
Mysteriet är nu löst och skrivaren skriver nu ut igen.
För att ta det från början. Den här laserskrivaren har något som kallas "imaging unit" som på något sätt behövs för att utskrifterna ska bli skarpa och pulvret hamna på rätt ställe. Då min skrivare skrev ut jättefina utskrifter så sökte jag reda på guiden som man hittar lite längre upp i tråden för att på ett enkelt sätt lura skrivaren att en ny "imaging unit" installerats.
Efter att ha lödat fast två smala sladdar på de kontakter som finns på "imaging unit" så kunde jag byta motstånd utan att montera isär hela skrivaren och löda på kontakten utan bara byta dem på en sockerbit.
Först monterade jag dit ett 56 ohms och ett 146 ohms motstånd. Båda på 0,25W. 56ohms motståndet började glöda ganska snart efter att jag startade upp skrivaren (146ohms motståndet klarade sig bra). Jag bytte då till ett 5W 56 ohms motstånd och ett 146 ohms 0,25w. Skrivaren nöjde sig med detta och skrev villigt ut en configurationsrapport. Bifogar bild på den vinnande kombinationen.
Hoppas att detta inspirerar andra till att försöka öka livslängden på sina apparater när apparaten vill bli utbytt mot en ny.
Ha det fint
/C
Mysteriet är nu löst och skrivaren skriver nu ut igen.
För att ta det från början. Den här laserskrivaren har något som kallas "imaging unit" som på något sätt behövs för att utskrifterna ska bli skarpa och pulvret hamna på rätt ställe. Då min skrivare skrev ut jättefina utskrifter så sökte jag reda på guiden som man hittar lite längre upp i tråden för att på ett enkelt sätt lura skrivaren att en ny "imaging unit" installerats.
Efter att ha lödat fast två smala sladdar på de kontakter som finns på "imaging unit" så kunde jag byta motstånd utan att montera isär hela skrivaren och löda på kontakten utan bara byta dem på en sockerbit.
Först monterade jag dit ett 56 ohms och ett 146 ohms motstånd. Båda på 0,25W. 56ohms motståndet började glöda ganska snart efter att jag startade upp skrivaren (146ohms motståndet klarade sig bra). Jag bytte då till ett 5W 56 ohms motstånd och ett 146 ohms 0,25w. Skrivaren nöjde sig med detta och skrev villigt ut en configurationsrapport. Bifogar bild på den vinnande kombinationen.
Hoppas att detta inspirerar andra till att försöka öka livslängden på sina apparater när apparaten vill bli utbytt mot en ny.
Ha det fint
/C
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Schysst förtjänst på det där motståndetEdgar8484 skrev: Här finns en länk till en auktion på ebay som säljer motstånd som man kan montera dit själv för att lösa det problem som jag hade. Tyvärr är det helt svart och man kan nog inte se vad det har för specs.
http://www.ebay.com/itm/Drum-imaging-un ... 1002185918
/C
Inköp: 20öre, Sälj: 320kr
/J