Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tips ?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip
Några kommentarer till det där med bil.
- Köpa bil: du _måste_ ordna försäkring, och det blir dyrt och svårt om du inte har ett usonsk körkort, och det får du inte (om det inte ändrats) om du inte har ett Social Security-nummer, och det får du inte eftersom du är turist. Amerikanska fordonsförsäkringar är dessutom begränsade i ersättningsnivå. De stater som kräver trafikförsäkring har en "Minimum limit", och den räcker i allmänhet inte speciellt långt.
- Hyrbil under hela perioden: jag tycker att det låter alldeles för omfattande. En del städer har bra kollektivtrafik, och med litet tur kan du klara dig med att hyra bil i perioder.
- Köpa bil: du _måste_ ordna försäkring, och det blir dyrt och svårt om du inte har ett usonsk körkort, och det får du inte (om det inte ändrats) om du inte har ett Social Security-nummer, och det får du inte eftersom du är turist. Amerikanska fordonsförsäkringar är dessutom begränsade i ersättningsnivå. De stater som kräver trafikförsäkring har en "Minimum limit", och den räcker i allmänhet inte speciellt långt.
- Hyrbil under hela perioden: jag tycker att det låter alldeles för omfattande. En del städer har bra kollektivtrafik, och med litet tur kan du klara dig med att hyra bil i perioder.
Angående jobb så är det inte säkert att det hjälper att du hjälper till gratis. Det är ofta stenhårda regler på sådant.
Sjukförsäkring är jag tveksam till att Sverige betalar. Det är nog något man får köpa en försäkring för?
Hyrbil låter dyrt..
Och såg att 1/25 av antalet avrättade i USA dvs 1320 personer är oskyldiga enligt National Academy of Sciences. Så undvik allt trubbel.
Sjukförsäkring är jag tveksam till att Sverige betalar. Det är nog något man får köpa en försäkring för?
Hyrbil låter dyrt..
Och såg att 1/25 av antalet avrättade i USA dvs 1320 personer är oskyldiga enligt National Academy of Sciences. Så undvik allt trubbel.
Det stämmer att det är krångel med att ta amerikanskt körkort! När jag tog mitt (oktober 2001) så var det inga problem alls, jag fick ett som var giltigt i sju år. När jag skulle förnya det 2008 fick jag bara ett "temporary" som var giltigt i sex månader (eftersom jag har visum för sex månader). När jag skulle förnya igen i februari 2013 var det kalla handen.hcb skrev:Några kommentarer till det där med bil.
Bil behövs som sagt inte direkt om man vistas i städer. Min far var utan bil i Miami Beach hela den här vintern, han cyklade och åkte buss om han skulle längre.
Jag tror det är vitalt att du redan i rubriken anger vad du har för utbildning (eller vilken utbildningsnivå dina kunskaper motsvarar) inom elektronik.lizerdboy skrev:Någon som har tips om vad jag ska och inte ska skriva på förfrågan jag lägger ut på forumen, eller skickar via mail ?
eller bättre rubrik än Anyone needs free help with your project, going to USA for three months ??
Angående sjukförsäkring, prata med ditt försäkringsbolag för hemförsäkringen. Hemförsäkringen täcker ofta 60 dagars utomlandsvistelse, ofta med möjlighet att köpa till extra tid för längre vistelser. Be försäkringsbolaget skicka ett intyg om att du har sjukförsäkring, och se till att ta med dig intyget när du reser!
Ta med kopior på viktiga papper.
Intyget om sjukförsäkring ska man inte ta med en kopia på, man ska ta med intyget! Det är väldigt petiga med kopior i USA, inte alltid de accepteras (om de inte är signerade av notarius publicus).
I såna extrema fall går det alltid att lösa, försäkringsbolaget kan skicka nytt intyg exempelvis med bud eller via Svenska ambassaden/konsulatet. Men visst, det skadar inte att ha med kopia också. Men man får vara beredd på att den inte godtas. På mitt intyg från Länsförsäkringar stod det i klartext att man ska ta med originalet just för att kopia ofta inte godtas.
-
Anders Olsson
Kontakta den där professorn och fråga om han kan ordna något tillfälligt projekt åt dig i USA.lizerdboy skrev:Bra idee, vet dock inte vilka man ska kontakta. Jag har en professor på KTH som ofta är över till USA och jobbar, ska ta och fråga honom. ytterligare en bra ide![]()
Du får förvisso räkna med att jobba det mesta av tiden där i så fall, men du kanske får access till häftiga anläggningar som du aldrig skulle ha chans att besöka annars.
Det underlättar ofantligt om man kan resa dit som anställd av en Svensk myndighet på tillfälligt uppdrag i USA.
Sedan är det skönt att ha backup hemifrån ifall det händer nåt. Universitet brukar ha vana vid att hantera alla möjliga och omöjliga ärenden.
Vi fick förresten med oss ett litet fint försäkrings-kort från Kammarkollegiet när vi åkte till USA.
Amerikanarna var djupt imponerade då det stod typ: "Cover all costs" på det. Något som inte är så vanligt i försäkringsbranschen.
Angående mobilnät så var den enbart AT&T som kör samma standard med GSM som vi kör, resten kör CDMA vilket är en helt annan. (var iaf. så sist jag var över 2012)
En riktigt tuff grej du tänkt göra, skulle själv vilja åka över igen vilken minut som helst.
En riktigt tuff grej du tänkt göra, skulle själv vilja åka över igen vilken minut som helst.
- Klas-Kenny
Fast TGG är inte riktigt "bara ett maker space" så att säga, där är ett helt gäng som går på heltid och grejar med allt möjligt spännande, plus då en hel massa vanliga medlemmar som kommer dit på lediga stunder. Men det är ju inte bara ett gäng nördar som löder i källaren på kvällarna, utan det är mer "the real deal" - och finns som du själv säger alltid att göra, och även folk som kan sätta dig i arbete.lizerdboy skrev:om jag förstår så är det en maker space grupp eller ? de lär absolut ha något att pyssla med. hade tänkt skicka till olika maker space grupper, så de fanns med på listan. men är endå en bra ideDu kan ju kolla med The Geek Group![]()
Skulle dock rekommendera att du betalar medlemsavgiften innan du åker dit, annars riskerar du åka på att måla eller städa eller något annat mindre roligt..
Jag var där i SF i Februari. På 9 dagar klarade jag av att göra 8 saker. Allt gick bra och utom att hitta mythbusters lokaler i dagsljus. I övrigt reser jag ganska mycket.
Som med mycket annat ligger djävulen i detaljerna, planera noga innan du reser och se till att ha kontaktat alla du ska besöka.
USA är kupongernas förlovade land, så leta på nätet. När jag besökte LasVegas hittade jag en kupong som gav 5$ i rabatt på skjutbanan vid hyra av AK47 eller M16 med instruktör. Jag skrev ut 2 kuponger och det var helt ok.
Att inte planera kan bli mycket dyrt, hotell för 200$ istället för 79$. Samtidigt kanske du missar att det händer något coolt i exakt den staden du är i ... men du visste inte om det.
Jag har alltid med mig ett häftat "block" med karta, betalda inträdesbiljetter, kuponger och bokningar osv. Så en axelremsväska med fack i locket där blocket kan ligga. Väskan innehåller vattenflaska, kamera, choklad och lite kontanter.
Det är så najs att alltid veta exakt var man ska och vad det kostar och att det finns reserverat.
Här är ett bra ställe att hitta information om det mesta: http://www.lonelyplanet.com/
90 dagar är ju väldigt länge och det kommer att kosta väldigt mycket pengar. Räknar man på 1000kr per dag totalt så ligger du på 90kkr.
Ett alternativ är ju att köpa en husbil och sen sälja den efter 90dagar. Då har du både boende och bil och bensinen är billig. Parkering är iofs ett problem om den inte är extremt liten, typ som en van. Samt att man tröttnar på att köra bil längre sträckor.
AT&T har sim-kort med internet för 8USD per dag, billigare om man ska hela månader. 3G har mycket låg hastighet men GPS-funktionen fungerar.
Även om du inte behöver visum så behöver du ett "icke-visum kort" och det MÅSTE du ansöka om på nätet 3 dagar innan flyget går. Kostar också 14USD. Sen är det giltigt för fler resor under 10år.
Ta med kondomer från sverige. Det finns många snygga amerikanska tjejer.
Kolla lokal lagstiftning om speciella saker, tex får man i vissa delstater inte dricka alkohol på offentlig plats.
Var normalt street-smart. Börja inte kefta emot med en polis. Försök inte köpa stöldgods eller knark. Ta en omväg om du går sent på natten och det inte känns tryggt. Var inte nyfiken på ett korkat sätt, osv osv...
Skor av bra kvalité är billigt, typ jag köpte 3 par Ecco-skor för 100USD paret, svensk pris är 1200+. Även jens och andra märkeskläder. Levis 511 för 33USD. Fyll på lagret hemma och kasta det som inte passar.
Med planeringen så får du ofta mer tid över till att vara spontan då du inte behöver leta efter saker. Använd den till att besöka lokal jazz-klubbar eller annat "speciellt just här". Att titta på hotell-TV kan man lika väl göra hemma.
Som med mycket annat ligger djävulen i detaljerna, planera noga innan du reser och se till att ha kontaktat alla du ska besöka.
USA är kupongernas förlovade land, så leta på nätet. När jag besökte LasVegas hittade jag en kupong som gav 5$ i rabatt på skjutbanan vid hyra av AK47 eller M16 med instruktör. Jag skrev ut 2 kuponger och det var helt ok.
Att inte planera kan bli mycket dyrt, hotell för 200$ istället för 79$. Samtidigt kanske du missar att det händer något coolt i exakt den staden du är i ... men du visste inte om det.
Jag har alltid med mig ett häftat "block" med karta, betalda inträdesbiljetter, kuponger och bokningar osv. Så en axelremsväska med fack i locket där blocket kan ligga. Väskan innehåller vattenflaska, kamera, choklad och lite kontanter.
Det är så najs att alltid veta exakt var man ska och vad det kostar och att det finns reserverat.
Här är ett bra ställe att hitta information om det mesta: http://www.lonelyplanet.com/
90 dagar är ju väldigt länge och det kommer att kosta väldigt mycket pengar. Räknar man på 1000kr per dag totalt så ligger du på 90kkr.
Ett alternativ är ju att köpa en husbil och sen sälja den efter 90dagar. Då har du både boende och bil och bensinen är billig. Parkering är iofs ett problem om den inte är extremt liten, typ som en van. Samt att man tröttnar på att köra bil längre sträckor.
AT&T har sim-kort med internet för 8USD per dag, billigare om man ska hela månader. 3G har mycket låg hastighet men GPS-funktionen fungerar.
Även om du inte behöver visum så behöver du ett "icke-visum kort" och det MÅSTE du ansöka om på nätet 3 dagar innan flyget går. Kostar också 14USD. Sen är det giltigt för fler resor under 10år.
Ta med kondomer från sverige. Det finns många snygga amerikanska tjejer.
Kolla lokal lagstiftning om speciella saker, tex får man i vissa delstater inte dricka alkohol på offentlig plats.
Var normalt street-smart. Börja inte kefta emot med en polis. Försök inte köpa stöldgods eller knark. Ta en omväg om du går sent på natten och det inte känns tryggt. Var inte nyfiken på ett korkat sätt, osv osv...
Skor av bra kvalité är billigt, typ jag köpte 3 par Ecco-skor för 100USD paret, svensk pris är 1200+. Även jens och andra märkeskläder. Levis 511 för 33USD. Fyll på lagret hemma och kasta det som inte passar.
Med planeringen så får du ofta mer tid över till att vara spontan då du inte behöver leta efter saker. Använd den till att besöka lokal jazz-klubbar eller annat "speciellt just här". Att titta på hotell-TV kan man lika väl göra hemma.
Vad saknar du i USA?Hedis skrev:En riktigt tuff grej du tänkt göra, skulle själv vilja åka över igen vilken minut som helst.
Det funkar dock inte, eftersom man i de allra flesta delstater måste ha försäkring (vilket oavsett är förbaskat bra att ha ifall något händer), något man inte får utan ett amerikanskt körkort, vilket man idag inte får om man inte har ett social security number, vilket du inte får om du inte är bosatt i USA.netrunner skrev:Ett alternativ är ju att köpa en husbil och sen sälja den efter 90dagar. Då har du både boende och bil och bensinen är billig. Parkering är iofs ett problem om den inte är extremt liten, typ som en van. Samt att man tröttnar på att köra bil längre sträckor.
Angående planering, där är vi väldigt olika. Personligen är planering inget för mig, jag gillar att vara spontan. Att hela tiden veta exakt vad man ska göra och vart man ska åka härnäst tar bort det roliga för mig. Förrförra gången jag var över spenderade jag tre veckor på vägen, åkte från östkusten till västkusten och tillbaka, helt utan planering. Visst kanske jag missade vissa saker, men spontaniteten är värd mycket för mig, att varje morgon kolla på kartan och först då bestämma vart jag skall åka den dagen. Att rent spontant kunna bestämma att "här var det trevligt, här stannar jag inatt!" utan att för den delen sabba planeringen för resten av resan.
Frågan var visserligen inte ställd till mig, men jag svarar i alla fall: Maten! Du kan gå in på ett litet skabbigt väghak strax utanför Pueblo, Colorado, och få mat som är godare än du får på operakällaren! Jag har ätit förbaskat mycket mat (det är 75% av anledningen till att jag gillar att resa!) på många olika ställen i världen, men rent generellt så är det svårt att hitta så gott käk som man hittar i USA. Speciellt om man som jag är mycket förtjust i kött.blueint skrev:Vad saknar du i USA?
Oj, har en del att svara på, dock måste jag i väg igen.
Ni som har varit där längre, har ni varit där som turist eller har det varit affärsresa eller liknande som ni har angett vid inpassering i landet ?
Känns som det är den största faran nu, att inte få komma in i landet som turist.
Skulle vara lite surt
Ni som har varit där längre, har ni varit där som turist eller har det varit affärsresa eller liknande som ni har angett vid inpassering i landet ?
Känns som det är den största faran nu, att inte få komma in i landet som turist.
Skulle vara lite surt
Kan hålla med om att maten definitivt kan vara en positiv överraskning. Sedan är det väl så att restaurangerna kan liga lite var stans så utan bil i USA är det inte lätt. Det är inte mycket som är designat för ett liv utan bil.
Visst finns det ställen man kan klara sig lokalt. T.ex. i Denver så har de en gratis spårbus som går fram och tillbaka genom centrum så att man kan ta sig fram lite snabbare.
EDIT: Har varit där både som turist (WT stämpel i passet) och i affärer (WB i passet). De är mycket noga med att se att du har bokat resa tillbaka. Och de vill ofta försäkra sig (i passkontrollen) att du är där för affärer eller konferenser men inte utföra arbete. Sedan, eftersom du ska vara där så länge så kan det vara så att de vill veta hur du ska betala för ditt uppehälle.
När det gäller pengar så får du inte föra in hur mycket kontanter som helst, men du betalar det mesta med kort gissar jag.
Glöm inte ansöka om ESTA för att få komma in i USA, måste göras minns 72 timmar innan du åker (även om det i praktiken går mycket snabbare).
Visst finns det ställen man kan klara sig lokalt. T.ex. i Denver så har de en gratis spårbus som går fram och tillbaka genom centrum så att man kan ta sig fram lite snabbare.
EDIT: Har varit där både som turist (WT stämpel i passet) och i affärer (WB i passet). De är mycket noga med att se att du har bokat resa tillbaka. Och de vill ofta försäkra sig (i passkontrollen) att du är där för affärer eller konferenser men inte utföra arbete. Sedan, eftersom du ska vara där så länge så kan det vara så att de vill veta hur du ska betala för ditt uppehälle.
När det gäller pengar så får du inte föra in hur mycket kontanter som helst, men du betalar det mesta med kort gissar jag.
Glöm inte ansöka om ESTA för att få komma in i USA, måste göras minns 72 timmar innan du åker (även om det i praktiken går mycket snabbare).