Några enorma summor är de då inte.. De kan till och med löna sig att åka oförsäkrat i vissa fall.. Högsta belopp som tff får kräva tillbaka ligger runt 5000kr!Glenn skrev:Det skyddar ju den som blir påkörd ja, men den som orsakade olyckan har ingen nytta av det, utan kan i extremfallet bli tvungen att betala enorma summor för en person som blivit invalidiserad för livet.mrfrenzy skrev:Då borde trafikförsäkringsföreningen få reglera skadorna. Dom tar ordentligt betalt av fordonsägare som glömt försäkra just för att täcka skador med oförsäkrade fordon.Olle61 skrev: Om det händer en allvarlig olycka, någon blir svårt skadad... Det kommer fram att "cykeln" inte är en cykel utan en moped som skall ha trafikförsäkring. Vad händer då?
Köpa elcykel kit
Re: Sv: Köpa elcykel kit
Re: Köpa elcykel kit
Du kan få betala MYCKET mer än så, om det är via TFF eller exakt hur det fungerar vet jag inte, men jag vet med säkerhet att det kan bli betydligt dyrare.
http://www.tff.se/sv/Skada/Vi kan kräva att fordonets ägare betalar tillbaka skadeersättning
I vissa fall kan vi kräva att du som fordonets ägare betalar tillbaka skadeersättning som vi har betalat ut.
Vi får från fordonets ägare kräva tillbaka högst 4 440 kr (2014):
om fordonet var oförsäkrat och
om vi har betalat ersättning för en skada som orsakats av fordonet
För att vi ska kunna kräva tillbaka pengar från dig som fordonsägare måste alltså fordonet ha varit oförsäkrat då skadan inträffade. Det krävs även att vi har betalat ut någon typ av ersättning.
Vi får kräva tillbaka det som betalats ut som trafikskadeersättning, men högst 10 % av ”prisbasbeloppet” för det år då skadan inträffade. År 2011 är maxbeloppet 4 280 kr, 2012 är det 4 400 kr och 2013 är det 4 450 kr.
Vi får inte kräva tillbaka någon ersättning om fordonet brukades olovligt (till exempel var stulet) och var oregistrerat eller avställt i vägtrafikregistret.
De sista är intressant, om dom räknar de som ett oregistrerat fordon efter ombyggnaden så är man inte ersättningsskyldig alls.. Räknas de fortf som en cykel så behöver man inte ha trafikförsäkring men ens olycksfallsförsäkring kan täcka skadan.
Ännu en typisk EF urspårning..
3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt.
Som vi kan läsa i lagen så är det nettoeffekten som inte får överstiga 250W, "pedalsensor" behövs inte om a. uppfylls på annat sätt.
Om man nu ska vara bror duktig så kan man åtminstonde citera Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner:danei skrev:Om du vill att det ska bli en laglig cykel så ska effekten vara max 250W, dessutom ska det ingå pedalsensor.
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
Som vi kan läsa i lagen så är det nettoeffekten som inte får överstiga 250W, "pedalsensor" behövs inte om a. uppfylls på annat sätt.
Ojoj...förlåt OT men nu bara måste jag styra upp lite. Påståendet ovan är bland det dummaste jag någonsin hört. Att det skulle löna sig att åka oförsäkratNågra enorma summor är de då inte.. De kan till och med löna sig att åka oförsäkrat i vissa fall.. Högsta belopp som tff får kräva tillbaka ligger runt 5000kr!

- rysshack.se
- EF Sponsor
Angående lagar och regler
Under kortare perioder kan man troligtvis ta ut över dubbla effekten ur de där 250 watts motorerna.
Det är först och främst värmeutvecklingen som hindrar att motorn körs hårdare. Men korta stunder går det.
Enligt min mening spelar det egentligen ingen roll vad det står på motorn för effekt
Det borde vara hela drivningen som bör vara anpassad för 250W
Detta forum befolkas till stor grad av entusiaster, som dundrar på med rondellen för att få upp elektroniken bara för att se hur den ser ut.
Har inte sett någon lag på att drivelektronik skall vara testade, kapslade och plomberade för att ge denna effekt utan det bör vara fritt fram att själv exprimentera.
Till alla hysteriska:
Polisen har så mycket att göra att det med största sannolikhet inte finns resurser eller för den delen kompetens att utreda hur stor effekt som en cykel ger.
Topphastighet kan de kolla, det har de ju rutin för.
Risken att först råka ut för en olycka och sedan bli ertappad med att cykeln har högre effekt än den ska om den stoppar vid 25km/h ser jag som väldigt låg.
Om man köper grejjor som inte uppenbart har märkning som visar högre effekt än tillåten
Det vore dock fördelaktigt om de höjde den tillåtna hastigheten till 30 km/h
Tror att det skulle göra att ännu fler använde det alternativet.
Kanske några fler olyckor, men.....
Med största sannolikhet så skulle landet tjäna på det ur ett hälsoperspektiv då hjärt och kärlsjukdomar skulle minska
i och med att en stor mängd blekfeta svenskar skulle röra lite på benen istället för att sitta bakom ratten.
Har under längre tid funderat på att skaffa ett elcykelkit, kommer följa tråden. Tycker att de fortfarande verkar vara drabbade av barnsjukdomar.
Dessutom är det svårt att bilda sig en uppfattning om vad som är bra grejjor.
Såg att bosch har börjat göra en motor som sitter nere vid pedalerna.

Länk till motorn på bilden
http://www.bosch-ebike.de/en/produkte_n ... unit_1.php
Den motorn, och drivningen känns lite mer förtroendeingivande än många av de kinanavmotorkitt jag sett.
Vet dock inte om det går att hänga på den på vilken cykel som helst, ramen måste kanske vara anpassad för den. Någon som vet??
Under kortare perioder kan man troligtvis ta ut över dubbla effekten ur de där 250 watts motorerna.
Det är först och främst värmeutvecklingen som hindrar att motorn körs hårdare. Men korta stunder går det.
Enligt min mening spelar det egentligen ingen roll vad det står på motorn för effekt
Det borde vara hela drivningen som bör vara anpassad för 250W
Detta forum befolkas till stor grad av entusiaster, som dundrar på med rondellen för att få upp elektroniken bara för att se hur den ser ut.
Har inte sett någon lag på att drivelektronik skall vara testade, kapslade och plomberade för att ge denna effekt utan det bör vara fritt fram att själv exprimentera.
Till alla hysteriska:
Polisen har så mycket att göra att det med största sannolikhet inte finns resurser eller för den delen kompetens att utreda hur stor effekt som en cykel ger.
Topphastighet kan de kolla, det har de ju rutin för.
Risken att först råka ut för en olycka och sedan bli ertappad med att cykeln har högre effekt än den ska om den stoppar vid 25km/h ser jag som väldigt låg.
Om man köper grejjor som inte uppenbart har märkning som visar högre effekt än tillåten
Det vore dock fördelaktigt om de höjde den tillåtna hastigheten till 30 km/h
Tror att det skulle göra att ännu fler använde det alternativet.
Kanske några fler olyckor, men.....
Med största sannolikhet så skulle landet tjäna på det ur ett hälsoperspektiv då hjärt och kärlsjukdomar skulle minska
i och med att en stor mängd blekfeta svenskar skulle röra lite på benen istället för att sitta bakom ratten.
Har under längre tid funderat på att skaffa ett elcykelkit, kommer följa tråden. Tycker att de fortfarande verkar vara drabbade av barnsjukdomar.
Dessutom är det svårt att bilda sig en uppfattning om vad som är bra grejjor.
Såg att bosch har börjat göra en motor som sitter nere vid pedalerna.

Länk till motorn på bilden
http://www.bosch-ebike.de/en/produkte_n ... unit_1.php
Den motorn, och drivningen känns lite mer förtroendeingivande än många av de kinanavmotorkitt jag sett.
Vet dock inte om det går att hänga på den på vilken cykel som helst, ramen måste kanske vara anpassad för den. Någon som vet??
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Tack för ditt inlägg Rysshack. Så kanske tråden kan återgå till det den var ämnad.
Jag har också tittat på andra sätt att skapa pedalkraft än navmotorer.
Jag har ju fått fina motorer av dig som jag ännu inte har testat, (förlåt) Men jag håller helt med dig.
Cykeln är ett jättebra transportmedel, hustrun vet att jag hellre cyklar än går. Men när det kommer till vissa backar, det är där jag temporärt vill ha hjälp.
Jag söker inte efter en förhöjning av hastigheten, jag vill bara (vid min ålder) ha hjälp uppför.
Så kom med bra förslag på hur dessa 2,3 min extra hjälp skall kunna implementeras!
Jag har också tittat på andra sätt att skapa pedalkraft än navmotorer.
Jag har ju fått fina motorer av dig som jag ännu inte har testat, (förlåt) Men jag håller helt med dig.
Cykeln är ett jättebra transportmedel, hustrun vet att jag hellre cyklar än går. Men när det kommer till vissa backar, det är där jag temporärt vill ha hjälp.
Jag söker inte efter en förhöjning av hastigheten, jag vill bara (vid min ålder) ha hjälp uppför.
Så kom med bra förslag på hur dessa 2,3 min extra hjälp skall kunna implementeras!
Jag väckte frågan om vad som eventuellt kan hända vid en olycka som en reaktion på pekpinnarna om elbehörighet som ibland förekommer här. Tack för alla svar.
Kör du avställt så kommer inte denna räkning.. Sporthojar och bilar med mycket motor som försäkringsbolagen inte vill ta i kan då löna sig att köra oförsäkrat. Men man får ta med i ekvationen att man inte har något som täcker vagnskada.. Men även om du kör påställt så kan avgiften tff tar ut vid oförsäkrat vara lägre än vad försäkringsbolagen vill ha.arla skrev:Ojoj...förlåt OT men nu bara måste jag styra upp lite. Påståendet ovan är bland det dummaste jag någonsin hört. Att det skulle löna sig att åka oförsäkratNågra enorma summor är de då inte.. De kan till och med löna sig att åka oförsäkrat i vissa fall.. Högsta belopp som tff får kräva tillbaka ligger runt 5000kr!TFF:s uppgift är att se till att alla fordon som är försäkringsskyldiga har en giltig försäkring, dvs struntar du i att betala försäkring och ändå kör med ett påställt fordon så får du med all rätt garanterat en fet faktura på posten. Om du däremot kör omkring med en cykel som har en motor som gör att det inte längre är en cykel så är det du som förare som blir ersättningsskylldig för skador och annat som du förorsakar. Dvs det kan snabbt bli miljonskulder att betala om det vill sig illa...tänk på det alla ni som kör omkring med olagliga oförsäkrade fordon i trafiken.
Om nu denna cykel som helt plötsligt inte längre är en cykel vad den klassas kan jag inte svara på, men om de går som oregistrerat fordon så går tff in och ersätter skadan, men du som vållande blir inte ersättnignsskyldig! Om jag tolkat de som står på tff sida rätt!!
Personligen så skulle jag då följa vad lagen säger om elmotor på cykel, och vill inte uppmana andra att göra nått annat..
Olle61: Tycker de är en intressant fråga, vad cykeln nu skulle klassas som om den har för mycket effekt är för mig oklart. Att de skulle bli en moped känns rätt otroligt men i sånt fall så borde helt enkelt tff gå in och ersätta skadan.. En cykel täcks av olycksfallsförsäkringen i alla fall om man nu har en sådan på sin hemförsäkring..
För ts kan de kanske vara värt att följa denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=71916
Du blir inte ersättnings skyldig om någon stjäl ditt fordon och orsaker skada... Det är bra att läsa hela meningen.gOry skrev:http://www.tff.se/sv/Skada/Vi får inte kräva tillbaka någon ersättning om fordonet brukades olovligt (till exempel var stulet) och var oregistrerat eller avställt i vägtrafikregistret.
De sista är intressant, om dom räknar de som ett oregistrerat fordon efter ombyggnaden så är man inte ersättningsskyldig alls.. Räknas de fortf som en cykel så behöver man inte ha trafikförsäkring men ens olycksfallsförsäkring kan täcka skadan.
Jag anser fortfarande att det inlägget var relevant, den är att som följde på det som är urspårning. Det finns ingen annan lösning än pedal sensor som löser den uppgiften på Kina kiten. En kraft sensor kostar mer.Joe skrev: Ännu en typisk EF urspårning..
Om man nu ska vara bror duktig så kan man åtminstonde citera Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner:danei skrev:Om du vill att det ska bli en laglig cykel så ska effekten vara max 250W, dessutom ska det ingå pedalsensor.
Visst är det nettoeffekten. Jag har inte sagt något annat. Man kan absolut använda en 500W motor om man begränsar effekten på annat sätt. Men det drar ju bara med sig extra vikt och kostnader.
danei: De har du rätt i, jag tolka de som att bruka de avställt är olovligt
Men de är ju helt klart om någon glassar runt på ens elcykel och kör in i folk utan lov hehe

-
- EF Sponsor
Slutade med att jag beställde det billigaste jag kunde hitta, får väl se om det går att använda eller om det bara är skräp.
Tar väl några veckor/månad innan det anländer http://www.vpower.hk/product.php?id=30
Tar väl några veckor/månad innan det anländer http://www.vpower.hk/product.php?id=30
-
- EF Sponsor
Tänkte att testa nåt billigt att börja med, t ex 2st http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... rer-80402/
Jag antar att du tog fraktfritt då, 6-9 veckor? Själv så hade jag blivit tokig på att vänta så länge.
Angående batterival för att testa motorn så går det självfallet med blyackar men skulle råda dig att titta på lithiumbatterier istället.
Blir mycket bättre och väldigt lättare i vikt oxå.
Om du nu kanske redan har en laddare för Lithium batterier så finns det inte mycket att fundera över
enligt mig i alla fall.
Angående batterival för att testa motorn så går det självfallet med blyackar men skulle råda dig att titta på lithiumbatterier istället.
Blir mycket bättre och väldigt lättare i vikt oxå.
Om du nu kanske redan har en laddare för Lithium batterier så finns det inte mycket att fundera över
enligt mig i alla fall.