Sensor för att mäta svaj i byggnad

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
larsson

Re: Sensor för att mäta svaj i byggnad

Inlägg av larsson »

Inget särskilt syfte, ska bara se om det går att få till med enkla medel. DGPS och radarekon faller därför bort.

Gångjärnsvarianten är redan inbyggd i huset: En dörr, när den står i en viss vinkel, svajar svagt när vindstötarna kommer, amplitud topp-topp ett par centimeter vid 20 m/s. Den svajar nog med sin egen frekvens. Husets resonansfrekvens är en av de saker jag vill kunna mäta så småningom.

Ja, svängningarna märks bäst när vinden ligger på från havet. Huset är konkavt i just den riktningen och fångar upp byarna bra. (Det blåser nästan aldrig annat än från havet här i Gbg, inte med vindstyrkor av dignitet i alla fall.)

Jag kommer att börja försöken med accelerometern (BMA180), den ska spotta ut värden i X-, Y- och Z-led.

Återrapport kommer efter nästa storm :-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

För enkelheten är nog accelerometrar det rätta. Du skulle iofs kunna montera en sådan där laserbaserad avståndsmätare i något fönster så att den mäter mot något fast föremål utanför?

(har du någon bild på omgivningarna?)
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Kul projekt!

Tack för länken till seismometrar, Nerre. Det blev en hel del intressant läsning och nya idéer.

Laserdoppler borde väl kunna ge rent äcklig noggrannhet om man så vill, och kan.

Vill man leka med radar finns det ju de som har ordnat det med RTL_SDR, billiga DTV-B-USB-pinnar. Man behöver inte ens sända ut en egen signal, man kan titta på ekon av signaler som andra sänder (t ex TV).

Annars låter det väl som att seismometer-spåret kan ge riktigt god noggrannhet för en ganska billig penning.

Edit: BMA180 är väl lufttrycksmätaren, inte accelerometern?
larsson

Inlägg av larsson »

Jag har dåligt med fasta föremål i lämplig riktning, bara några likadana hus som också svajar. Och så regnar det ju ofta när det är busväder, kanske inte optimala optiska förhållanden. Får nog få till nåt som mäter inombords, så att säga. Några bilder har jag tyvärr inte f.n.

BMA180 ska allt vara accelerometern, tryckmätaren heter BMP085 (A för Acceleration och P för Pressure, gissar jag).
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag gillar verkligen idén med ett lod som hänger från taket! Om inte annat så skulle du kunna göra en riktigt cool "installation" av det hela - typ ett koniskt lod som hänger från taket och matchar en annan uppåtvänd kon på ett bord/en byrå/en hylla. Så att gästerna kan se hur mycket det svajar för stunden. :twisted:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Sprang förbi denna när jag shoppa loss på electrokit
http://www.electrokit.com/geophone-sm24.50775

Tänkte på denna tråd då...
larsson

Inlägg av larsson »

Ja, fast priset var ju avskräckande :-) Kanske kan bli sista utvägen om ingen av mina tilltänkta metoder och sensorer ger resultat.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Köp en billig mobiltelefon och skriv en app som använder de inbyggda sensorerna?
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larsson

Inlägg av larsson »

Det var en liknande "tio grader av frihet" jag beställde, också från eBay, hämtade ut den i morse. Ska löda på stiftlist ikväll och se om Raspberryn får nån kontakt. Om accelerometern inte klarar jobbet blir det till att använda magnetometern under en pendel med påmonterad magnet.

Kan ta sin tid; blir ju svårt att simulera verkliga förhållanden så jag får vänta på nästa oväder...
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Man blir ju lite nyfiken vart exakt du bor någonstans : p
larsson

Inlägg av larsson »

Orangea höga husen ("lösgommarna") på vägen ner mot Ruddalens IP!

Har testkört sensorerna: magnetometer, accelerometer och tryckgivare funkar som det står i databladen. Gyrot har jag inte gett mig på ännu, men är ointressant f.n.

Tryckgivaren (BMP085) var överraskande känslig och noggrann. Kurvan följer perfekt närmsta flygplats, så jag har lyckats bestämma skrivbordets höjd över havet till 68 m :-)
larsson

Inlägg av larsson »

En uppdatering!

I väntan på höststormarna har jag kollat runt efter andra typer av sensorer för projektet. Var inne på ultraljudsping, Maxbotix har nån variant med angiven noggrannhet runt 1 mm. Monterad på vägg och mäter mot pendel eller tvärtom skulle kanske funka. Den var halvdyr, så får ligga på is.

Läste på nåt forum om linjära lägesgivare, de kan vara mycket noggranna (mikrometer) men kostar därefter. Nån föreslog att använda en optisk mus. Jag googlade vidare och hittade några projekt. Jag hade en gammal mus som fick donera kroppen till forskning. Obduktionen visade att sensorn, A5020, var en med lättfunnet datablad.

Sensorn fick sitta kvar i musen men jag kapade data- och klocksignalerna som gick till musens processor, lödde dit ett par tampar till SPI-pinnarna på en ATMega8 istället. Lite trixande blev det; sensorn hade inte separata MOSI/MISO utan har kombinerat dem. Gjorde ett fulhack och kopplade ihop in&ut på Megan med ett motstånd, fungerade mot förväntan...

Fulhacket i hårdvaran krävde ett fulhack i mjukvaran, men ett par timmars C-programmeriing senare spottar ATMegan ur sig X- och Y-värden mellan -127 och +127 beroende på fart och riktning. Upplösningen är 1000 cpi och jag samplar var 25 ms. Med lite mer programmerande ska jag kunna få ut både avstånd och fart i klartext. I teorin är alltså ett "steg" från sensorn 0,03 mm, tror nog jag får kontrollmäta det där :-)

Det mekaniska är inte påbörjat, får fundera på det i hängmattan sommar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Använd väggen på något annat hus som "musmatta" ..?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde jag fått till det rent fysiskt så hadde jag haft en laser på backen och lyst på ett papper så långt upp man kan, eller dirket på en ccd/cmos

enklast möjliga, bakom (eller i stupröret), eller hissschakt o.s.v, monterar man fast en vettig ir laser i bergfast montage, så långt upp som möjligt så har man en webbkamera med så stor ccd/cmos som möjligt, sedan spelar man bara in det och ser hur det rör på sig, blir utslaget för stort så kör man lasern mot papper och filmar det istället
Skriv svar