En uppdatering!
I väntan på höststormarna har jag kollat runt efter andra typer av sensorer för projektet. Var inne på ultraljudsping, Maxbotix har nån variant med angiven noggrannhet runt 1 mm. Monterad på vägg och mäter mot pendel eller tvärtom skulle kanske funka. Den var halvdyr, så får ligga på is.
Läste på nåt forum om linjära lägesgivare, de kan vara mycket noggranna (mikrometer) men kostar därefter. Nån föreslog att använda en optisk mus. Jag googlade vidare och hittade några projekt. Jag hade en gammal mus som fick donera kroppen till forskning. Obduktionen visade att sensorn, A5020, var en med lättfunnet datablad.
Sensorn fick sitta kvar i musen men jag kapade data- och klocksignalerna som gick till musens processor, lödde dit ett par tampar till SPI-pinnarna på en ATMega8 istället. Lite trixande blev det; sensorn hade inte separata MOSI/MISO utan har kombinerat dem. Gjorde ett fulhack och kopplade ihop in&ut på Megan med ett motstånd, fungerade mot förväntan...
Fulhacket i hårdvaran krävde ett fulhack i mjukvaran, men ett par timmars C-programmeriing senare spottar ATMegan ur sig X- och Y-värden mellan -127 och +127 beroende på fart och riktning. Upplösningen är 1000 cpi och jag samplar var 25 ms. Med lite mer programmerande ska jag kunna få ut både avstånd och fart i klartext. I teorin är alltså ett "steg" från sensorn 0,03 mm, tror nog jag får kontrollmäta det där
Det mekaniska är inte påbörjat, får fundera på det i hängmattan sommar.