Undrar om val av mikrokontroller som nybörjare?
- Klas-Kenny
Re: Undrar om val av mikrokontroller som nybörjare?
Nerre: Man måste ju börja någonstans.
Lär man sig att programmera, och man lär sig hur någon mikrokontroller fungerar med minne, I/O, periferienheter osv. så är steget sedan inte jättelångt till vilken modell som helst, som sedan passar bäst till det man vill göra någon gång. Sen finns det ju bättre och sämre ställen att börja på. Vill man lära sig saker och ting "ordentligt" och på egen hand, så är nog PIC eller AVR en väldigt bra startpunkt.
Varför? De är inte allt för avancerade. Det är ganska straight-forward att programmera och förstå sig på en sådan. Sen så finns det mängder med info och guider om dem där ute, samtidigt som de är billiga och det går ändå göra mycket med dem.
Andra modeller kan vara väldigt mycket jobbigare att bara initiera de enklaste funktionerna, eller över huvud taget få igång en klocka på. Samtidigt som det kan saknas väldigt mycket info för en som inte är van vid att gräva i datablad och liknande.
Lär man sig att programmera, och man lär sig hur någon mikrokontroller fungerar med minne, I/O, periferienheter osv. så är steget sedan inte jättelångt till vilken modell som helst, som sedan passar bäst till det man vill göra någon gång. Sen finns det ju bättre och sämre ställen att börja på. Vill man lära sig saker och ting "ordentligt" och på egen hand, så är nog PIC eller AVR en väldigt bra startpunkt.
Varför? De är inte allt för avancerade. Det är ganska straight-forward att programmera och förstå sig på en sådan. Sen så finns det mängder med info och guider om dem där ute, samtidigt som de är billiga och det går ändå göra mycket med dem.
Andra modeller kan vara väldigt mycket jobbigare att bara initiera de enklaste funktionerna, eller över huvud taget få igång en klocka på. Samtidigt som det kan saknas väldigt mycket info för en som inte är van vid att gräva i datablad och liknande.
Du skriver inte mycket om dina förkunskaper eller ditt mål.
Börjar du nära noll är svaret utan tvekan köp en Arduino
till exempel
http://www.ebay.com/itm/UNO-R3-ATmega-3 ... 1282659718?
den är otroligt enkel att komma igång med , strömförsörjs från datorns usb port så du behöver inget mer för att komma igång.
med ett pris på knappt 70:- är det inte hela värden om du tröttnar eller växer ur den och vill uppgradera eller prova något annat
Att få mycket hjälp i början och använda mycket "färdigskrivet" är ett bra sätt att lära sig,
under förutsättning att man läser den färdigskrivna koden och lär sig hur den fungerar.
Där är nog den största fördelen med Arduino , att det finns en stor community med mycket färdigskrivet och lätt att få hjälp.
Vill man lära sig hur det funkar under huven är det inget hinder, all kod till IDE och bibliotek är opensource.
Under "skalet" snurrar GCC och det är ingen nackdel att lära sig hur det går till när ditt program byggs ihop (kompileras, länkas osv.)
När du lär dig mer kommer du kanske sakna en del möjligheter i Arduino miljön,
då är det bara dumpa den och köra vidare på hårdvaran, om du vill,
för den är bara en mikrokontroller med strömförsörjning och en serie port.
Så det går ju bra att använda din favorit editor och GCC, kanske
Eclipse eller Atmel Studio
Börjar du nära noll är svaret utan tvekan köp en Arduino
till exempel
http://www.ebay.com/itm/UNO-R3-ATmega-3 ... 1282659718?
den är otroligt enkel att komma igång med , strömförsörjs från datorns usb port så du behöver inget mer för att komma igång.
med ett pris på knappt 70:- är det inte hela värden om du tröttnar eller växer ur den och vill uppgradera eller prova något annat
Att få mycket hjälp i början och använda mycket "färdigskrivet" är ett bra sätt att lära sig,
under förutsättning att man läser den färdigskrivna koden och lär sig hur den fungerar.
Där är nog den största fördelen med Arduino , att det finns en stor community med mycket färdigskrivet och lätt att få hjälp.
Vill man lära sig hur det funkar under huven är det inget hinder, all kod till IDE och bibliotek är opensource.
Under "skalet" snurrar GCC och det är ingen nackdel att lära sig hur det går till när ditt program byggs ihop (kompileras, länkas osv.)
När du lär dig mer kommer du kanske sakna en del möjligheter i Arduino miljön,
då är det bara dumpa den och köra vidare på hårdvaran, om du vill,
för den är bara en mikrokontroller med strömförsörjning och en serie port.
Så det går ju bra att använda din favorit editor och GCC, kanske
Eclipse eller Atmel Studio
Första frågan jag har, vilken budget har du?Ruben skrev:Tjo
Jag tänkte börja programmera microcontrollers. Jag har sett folk som gör det på YouTube och en del programmerar i C, vilket skulle vara bra för mig som nybörjare.
Min fråga är: Vilket märke ska jag börja med? Eller vilka är bäst/lättast/kraftfullast?
Vad är det som skiljer dom åt?
Tacksam för hjälp att komma igång.
Andra fråga är , hur mycket kan du om elektronik och programmering
Tredje fråga är hur seriöst vill du ha det?
Svaret på det som TomasL ställt upp underlättar för att ge ett bra svar.
Apropå Aurdino så går det väl lätt att komma ur den tillrättalagda miljön? hårdvaran i form av bootloader mm ställer väl inte till det?
Apropå Aurdino så går det väl lätt att komma ur den tillrättalagda miljön? hårdvaran i form av bootloader mm ställer väl inte till det?
Swech skrev:Om man nu inte har sysslat med dessa förut
Hur i helvete skall man då fråga på forumet om råd utan att
få dessa svar där man gång på gång på gång på gång blir
idiotförklarad om man inte väljer rätt......
Swech
i love you
Ja efter en massa kommentarer om vad jag ska göra, hur mycket jag kan om elektronik/microcontroller och om jag bara vill kunna det så tar jag väl och svarar lite på olika frågor som ställts.
Jag har för lite fritid för att sitta och skriva svar på runtikring frågor som inte har med saken att göra men here goes.
Jag har inga polare som håller på med sånt här så jag kan inte välja samma som dom.
Sprawl tyckte att Arduino var nybörjarvänligt vilket jag var inne på också, men jag har läst lite sedan dess och det kändes som om man skulle komma till en gräns ganska fort där det var svårt att gå vidare med mer avancerat.
Då hittade jag AVR som IceCap förslog, jag läste om nån som höll på med en Atmel AVR 32 eller nånting hette den, vilket verkade gret.
Nerre frågade om jag "Bara tänkt börja programmera" och svaret är nej. Jag hade tänkte "börja programmera microcontrollers". jag har väl nån projekt jag ska göra som kräver en men mest är det att saker jag bygger ofta skulle behöva nånting som tänker själv. Programmera till dator kan jag så det känns som den enklaste utvecklingen att göra.
Angående billiknelsen så är jag ju inte ute efter ett schema på vad som skiljer Mercedes och BMW åt utan snarare att jag inte utan att veta ska välja microvärldens fiat.
swech + EinarEnFas Danke
Klas-Kenny
Jag har hittat en snubbe nu som babblar på ganska bra om avr så jag tror jag kör på det. Om det inte är nånting som gör PIC bättre?
Datablad fattar jag vääääldigt lite av
TomasL frågade:
vilken budget har du?
Jag är väl inte miljonär direkt men jag ska ju inte massproducera nånting utan det blir smågrejer, typ varvräknare, nån lås/lamphistorie, ja lite logiskt tänkande i liten skala som kanske blir större om jag hittar ett projekt som kräver det. Är det stor prisskillnad?
hur mycket kan du om elektronik och programmering
Jag kan en hel del men har väl kanske inte fått så stort grepp om hur man designar en större krets.
hur seriöst vill du ha det?
Nja det ska ju funka men det behöver inte vara en matematisk orgasm. Kanske lite mer på karatelösning nivån
Jag har för lite fritid för att sitta och skriva svar på runtikring frågor som inte har med saken att göra men here goes.
Jag har inga polare som håller på med sånt här så jag kan inte välja samma som dom.
Sprawl tyckte att Arduino var nybörjarvänligt vilket jag var inne på också, men jag har läst lite sedan dess och det kändes som om man skulle komma till en gräns ganska fort där det var svårt att gå vidare med mer avancerat.
Då hittade jag AVR som IceCap förslog, jag läste om nån som höll på med en Atmel AVR 32 eller nånting hette den, vilket verkade gret.
Nerre frågade om jag "Bara tänkt börja programmera" och svaret är nej. Jag hade tänkte "börja programmera microcontrollers". jag har väl nån projekt jag ska göra som kräver en men mest är det att saker jag bygger ofta skulle behöva nånting som tänker själv. Programmera till dator kan jag så det känns som den enklaste utvecklingen att göra.
Angående billiknelsen så är jag ju inte ute efter ett schema på vad som skiljer Mercedes och BMW åt utan snarare att jag inte utan att veta ska välja microvärldens fiat.
swech + EinarEnFas Danke
Klas-Kenny
Jag har hittat en snubbe nu som babblar på ganska bra om avr så jag tror jag kör på det. Om det inte är nånting som gör PIC bättre?
Datablad fattar jag vääääldigt lite av

TomasL frågade:
vilken budget har du?
Jag är väl inte miljonär direkt men jag ska ju inte massproducera nånting utan det blir smågrejer, typ varvräknare, nån lås/lamphistorie, ja lite logiskt tänkande i liten skala som kanske blir större om jag hittar ett projekt som kräver det. Är det stor prisskillnad?
hur mycket kan du om elektronik och programmering
Jag kan en hel del men har väl kanske inte fått så stort grepp om hur man designar en större krets.
hur seriöst vill du ha det?
Nja det ska ju funka men det behöver inte vara en matematisk orgasm. Kanske lite mer på karatelösning nivån

Personligen skulle jag skita i alla de här 8-bitarsmiljöerna, dvs Arduino, PICKit mfl, och hoppa in på 32-bitarsmiljö direkt.
Något (inte mycket) högre tröskel, men fasiken så mycket roligare.
Det finns många färdiga 32-bitars utvecklingskort, till ungefär samma priser som 8-bitars.
Ett PIC32-starterkit kostar någon eller några hundringar eller så. till exempel.
Dessa är utbyggbara så man kan hitta på riktigt skojjiga grejjor med dem.
Något (inte mycket) högre tröskel, men fasiken så mycket roligare.
Det finns många färdiga 32-bitars utvecklingskort, till ungefär samma priser som 8-bitars.
Ett PIC32-starterkit kostar någon eller några hundringar eller så. till exempel.
Dessa är utbyggbara så man kan hitta på riktigt skojjiga grejjor med dem.
Det kommer du av nödvändighet att lära dig efter ett tag, så oroa dig inte.Ruben skrev:Datablad fattar jag vääääldigt lite av
Apropå, du frågade efter fördel med PIC och iaf för 8-bitsprocessorerna har de väldigt bra datablad där de skriver pseudokod för att köra de olika funktionerna.
> jag läste om nån som höll på med en Atmel AVR32...
Du får så klart göra dina egna utvärderingar, men min uppfattning
är att just AVR32 aldrig riktigt "lyfte från marken" så att säga.
Bakgrunden är väldigt lik PIC32, en gammal och stor spelare i
8-biters världen som även gärna vill ha en egen del av 32-bitars
kakan, där normalt ARM gör lite som de vill. Så här lite från sidan
så verkar det som att PIC32 har lyckats bättre (än AVR32). Dock
är det nog fortfarande främst en "uppgradering" för de som redan
har byggt upp kompetens och verktyg från Microchip.
Men om du *vill* köra 32-bit så kan du kanske lika gärna skaffa en Rasp-PI.
> Om det inte är nånting som gör PIC bättre [än AVR]?
Det är inte så stora skillnader så att det har någon avgörande betydelse.
*Jag* tycker att arkitekturen i PIC är renare och mer "orthogonal" som det
kallas: http://en.wikipedia.org/wiki/Orthogonal ... er_science.
PICs instruktioner är renare och det finns inte flera som gör *nästan*
samma sak. Alla instruktioner (i princip) fungerar mot allt, så att säga.
> Datablad fattar jag vääääldigt lite av...
Den där inställningen får du omedelbart göra dig av med!
Annars kommer du att köra fast på 10 sekunder. Databladet
är din bibel som håller sig i handen när det känns jobbigt...
Generellt så verkar uppfattningen vara att datablad från Microchip
är lite klarare uppställda och mer lättlästa än de från Atmel.
Du får så klart göra dina egna utvärderingar, men min uppfattning
är att just AVR32 aldrig riktigt "lyfte från marken" så att säga.
Bakgrunden är väldigt lik PIC32, en gammal och stor spelare i
8-biters världen som även gärna vill ha en egen del av 32-bitars
kakan, där normalt ARM gör lite som de vill. Så här lite från sidan
så verkar det som att PIC32 har lyckats bättre (än AVR32). Dock
är det nog fortfarande främst en "uppgradering" för de som redan
har byggt upp kompetens och verktyg från Microchip.
Men om du *vill* köra 32-bit så kan du kanske lika gärna skaffa en Rasp-PI.
> Om det inte är nånting som gör PIC bättre [än AVR]?
Det är inte så stora skillnader så att det har någon avgörande betydelse.
*Jag* tycker att arkitekturen i PIC är renare och mer "orthogonal" som det
kallas: http://en.wikipedia.org/wiki/Orthogonal ... er_science.
PICs instruktioner är renare och det finns inte flera som gör *nästan*
samma sak. Alla instruktioner (i princip) fungerar mot allt, så att säga.
> Datablad fattar jag vääääldigt lite av...
Den där inställningen får du omedelbart göra dig av med!
Annars kommer du att köra fast på 10 sekunder. Databladet
är din bibel som håller sig i handen när det känns jobbigt...

Generellt så verkar uppfattningen vara att datablad från Microchip
är lite klarare uppställda och mer lättlästa än de från Atmel.
Om vi ser på 8-bitars är det i stora drag PIC och AVR som finns. I prestanda är de mycket likvärda, programmeringen av dom sker på mycket lika sätt och priserna är ganska lika.
Ett 32-bitars system är inte mycket "värre" heller, priserna är inte allvarliga, sättet man laddar in program är samma som för 8-bitars system och man har oftast massor mer av resurser. Frågan är bara: är det vad du vill?
Att använda en 32-bitars processor för att blinka ett par LED känns lite överkurs, sedan finns det system som kan vara en mardröm om man inte är väldig erfaren.
Jag hade rekommenderat PIC18 eller nyare kombinerat med en PICkit3 samt såklart en lämplig C-kompiler. Skillnaden mellan detta och en ATmega(nånting) och AVRstudion + en AVRISP mk. 2 är i stort obefintlig, den största verkliga skillnad är att Microchip (PIC) är mycket bra på att skriva datablad och Application Notes (AN).
Numera är det viktiga inte om det är 8, 16, 32 eller 64 bit (så länge µC'n klarar jobbet), det viktiga är att man trivs och förstår själva programmeringsmiljön. Det kan dock vara en fördel att välja ett miljö som spänner över ett antal olika "storlekar" µC, då kan man ganska enkelt byta upp sig om man ska ta ett större steg.
Men jag vill fasthålla ett par få saker:
* En C-kompiler utan "ett eget touch"! Detta för att kunde återanvända kod utan att behöva skriva om den.
* 5V system, detta då många extrakomponenter (t.ex. LCD) använder 5V och man släpper nivåomvandling.
* Ett färdigt rimligt välfungerande IDE med licensfri C-kompiler integrerat.
* Ett enkelt sätt att överföra programmet till µC'n, i praktiken betyder det ICSP/ISP. Detta betyder att man inte ska ta bort µC'n men kan låta den sitta kvar och bara blåsa in nytt program eftersom man utvecklar. PICkit, AVRISP mk 2 och Arduino är sådana system och det finns fler.
* Datablad! De är ett måste! Många tror att man måste läsa och förstå varenda lilla del direkt från början och då kan det verka skrämmande men verkligheten är att man kollar den delen man håller på med, läser igenom och testar. När man har koll på läget kan man ta nästa bit osv.
Ett 32-bitars system är inte mycket "värre" heller, priserna är inte allvarliga, sättet man laddar in program är samma som för 8-bitars system och man har oftast massor mer av resurser. Frågan är bara: är det vad du vill?
Att använda en 32-bitars processor för att blinka ett par LED känns lite överkurs, sedan finns det system som kan vara en mardröm om man inte är väldig erfaren.
Jag hade rekommenderat PIC18 eller nyare kombinerat med en PICkit3 samt såklart en lämplig C-kompiler. Skillnaden mellan detta och en ATmega(nånting) och AVRstudion + en AVRISP mk. 2 är i stort obefintlig, den största verkliga skillnad är att Microchip (PIC) är mycket bra på att skriva datablad och Application Notes (AN).
Numera är det viktiga inte om det är 8, 16, 32 eller 64 bit (så länge µC'n klarar jobbet), det viktiga är att man trivs och förstår själva programmeringsmiljön. Det kan dock vara en fördel att välja ett miljö som spänner över ett antal olika "storlekar" µC, då kan man ganska enkelt byta upp sig om man ska ta ett större steg.
Men jag vill fasthålla ett par få saker:
* En C-kompiler utan "ett eget touch"! Detta för att kunde återanvända kod utan att behöva skriva om den.
* 5V system, detta då många extrakomponenter (t.ex. LCD) använder 5V och man släpper nivåomvandling.
* Ett färdigt rimligt välfungerande IDE med licensfri C-kompiler integrerat.
* Ett enkelt sätt att överföra programmet till µC'n, i praktiken betyder det ICSP/ISP. Detta betyder att man inte ska ta bort µC'n men kan låta den sitta kvar och bara blåsa in nytt program eftersom man utvecklar. PICkit, AVRISP mk 2 och Arduino är sådana system och det finns fler.
* Datablad! De är ett måste! Många tror att man måste läsa och förstå varenda lilla del direkt från början och då kan det verka skrämmande men verkligheten är att man kollar den delen man håller på med, läser igenom och testar. När man har koll på läget kan man ta nästa bit osv.
Vill du ha en åsikt till så kommer en här:
AVR: PIC: (8-bitars): En fin liten bil som går utmärkt i stan för lättare laster, men det går att komma långt med den om man vill. Sätter du dig i bilen så förstår du hur du startar den, kanske måste du trycka på en knapp för att få upp bagaget.
Fördel: lätta att sätta upp, ganska lätta att förstå och läsa datablad till.
ARM, andra 32-bitars (32-bitars): Räcerbilar/lastbilar, men ändå fysiskt små och billigare och billigare. Lite mer komplicerade att starta, men här har man processorkraft och minne.
Fördel: Har framtiden för sig. Kan nog även köra bildbehandling i realtid om man skulle behöva (och kan koda det).
Själv kör jag AVR:er för det var det jag började med, jag gillar dem. PIC är säkert lika bra, men jag vet inte. Ibland önskar jag att jag hade ork
att ta tag i en övergång till t.ex. Cortex M3 / M0 eller så. De flesta av mina projekt går fint på en AVR. Men vissa skulle mått bra av mer RAM och mer processorkraft. Ytmonterade ATmega8 går att få tag i på Ebay för runt 6kr styck om man köper 50 stycken, vilket är väldigt trevligt.
Vill du ha en dyr men gyllene medelväg finns Texas MSP430, en ganska kraftfull liten 16-bitars MCU. Tyvärr är de ganska dyra.
MVH: Mikael
AVR: PIC: (8-bitars): En fin liten bil som går utmärkt i stan för lättare laster, men det går att komma långt med den om man vill. Sätter du dig i bilen så förstår du hur du startar den, kanske måste du trycka på en knapp för att få upp bagaget.
Fördel: lätta att sätta upp, ganska lätta att förstå och läsa datablad till.
ARM, andra 32-bitars (32-bitars): Räcerbilar/lastbilar, men ändå fysiskt små och billigare och billigare. Lite mer komplicerade att starta, men här har man processorkraft och minne.
Fördel: Har framtiden för sig. Kan nog även köra bildbehandling i realtid om man skulle behöva (och kan koda det).
Själv kör jag AVR:er för det var det jag började med, jag gillar dem. PIC är säkert lika bra, men jag vet inte. Ibland önskar jag att jag hade ork
att ta tag i en övergång till t.ex. Cortex M3 / M0 eller så. De flesta av mina projekt går fint på en AVR. Men vissa skulle mått bra av mer RAM och mer processorkraft. Ytmonterade ATmega8 går att få tag i på Ebay för runt 6kr styck om man köper 50 stycken, vilket är väldigt trevligt.
Vill du ha en dyr men gyllene medelväg finns Texas MSP430, en ganska kraftfull liten 16-bitars MCU. Tyvärr är de ganska dyra.
MVH: Mikael
- Krille Krokodil
En programmerare med "on chip debug" är trevligt att ha också, mycket enklare och snabbare
att finna sina fel när man kan se vad som sker innanför skalet på processorn.
att finna sina fel när man kan se vad som sker innanför skalet på processorn.
Jag gillar Atmlels AVR över Microchips PIC för att man får linjärt minne och kompileringsmiljön är mycket lättillgängligare på BSD- och Linuxsystem. 8-bit system har också något lägre pris än dito 32-bit samt att de har extremt låga energikrav vilket är en fördel om man skall driva något på batteri eller använda många i ett bussystem.
Behöver du 32-bit miljö för att t.ex hantera större beräkningar, stora datamängder eller kraftigare kompileringsmiljöer så skulle jag nog rekommendera någon ARM baserad mikrokontroller då det finns mycket att välja på i form av kunskap, chips och andra användningsområden. En MKL16Z256VLH4 kostar 3,31 EUR per styck och har 32 kB RAM, 256 kB Flash, 48 MHz klocka, LQFP-64 kapsel osv.
Kompileringsverktyg, adaptrar, utvecklingskort, priser, och chipskapsel kan också vara värt att utvärdera.
Behöver du 32-bit miljö för att t.ex hantera större beräkningar, stora datamängder eller kraftigare kompileringsmiljöer så skulle jag nog rekommendera någon ARM baserad mikrokontroller då det finns mycket att välja på i form av kunskap, chips och andra användningsområden. En MKL16Z256VLH4 kostar 3,31 EUR per styck och har 32 kB RAM, 256 kB Flash, 48 MHz klocka, LQFP-64 kapsel osv.
Kompileringsverktyg, adaptrar, utvecklingskort, priser, och chipskapsel kan också vara värt att utvärdera.
> för att man får linjärt minne...
Nej, det är uppdelat få flera typer av minne med olika
instruktioner och olika metoder för att hantera det.
PIC har enbart *en* typ av minne som inkluderar *allt*
(både "RAM" och kontrollregister) och *allt* hanteras med
samma metoder och med samma instruktioner.
Det är till stor del därför som PIC har 35-40 instruktioner och AVR har
150 (eller vad det nu är) där många är dubbleter som gör i princip
samma sak beroende mot vad ("register", "I/O" eller "RAM").
Det här är en väl genomgången fråga och det finns liten anledning
att ta upp det igen.
Nej, det är uppdelat få flera typer av minne med olika
instruktioner och olika metoder för att hantera det.
PIC har enbart *en* typ av minne som inkluderar *allt*
(både "RAM" och kontrollregister) och *allt* hanteras med
samma metoder och med samma instruktioner.
Det är till stor del därför som PIC har 35-40 instruktioner och AVR har
150 (eller vad det nu är) där många är dubbleter som gör i princip
samma sak beroende mot vad ("register", "I/O" eller "RAM").
Det här är en väl genomgången fråga och det finns liten anledning
att ta upp det igen.
Det är ändå linjärt till skillnad från bankat.
Sen att I/O ligger minnesmappat är en helt annan sak.
Att RAM hanteras med andra instruktioner än I/O är fullt normalt och inget konstigt. Sen att de råkar dela adressrymd ställer inte till det särskilt mycket eftersom som användare så VET man om det är I/O eller RAM man vill skriva till eller läsa från.
Sen att I/O ligger minnesmappat är en helt annan sak.
Att RAM hanteras med andra instruktioner än I/O är fullt normalt och inget konstigt. Sen att de råkar dela adressrymd ställer inte till det särskilt mycket eftersom som användare så VET man om det är I/O eller RAM man vill skriva till eller läsa från.