NC Service AB i Västra Frölunda är duktiga på Heidenhain om inte vi kan hjälpa digLudde85 skrev:Verkar inte bättre än att jag får skicka kortet till Heidenhain.
Säter är klurig på sånt här bara han har rätt underlag
NC Service AB i Västra Frölunda är duktiga på Heidenhain om inte vi kan hjälpa digLudde85 skrev:Verkar inte bättre än att jag får skicka kortet till Heidenhain.
Förstår jag rätt om du menar låsningen som hindrar själva tallriken från att snurra? Känns som att den låser den riktigt, men har inte lagt väldigt mycket energi på att kika där.MatsN skrev:Låser den växlaren ordentligt? Antar det är tallrik på den. Var på ett sånt fel på en maskin i veckan och det var givaren till låsningen som inte satt ordentligt så den fick ingen kvittens.
Mja, maskinen hade ju varit avstängd ett par dagar. Men för att förklara lite bättre så har det varit "kallstart" nästintill varje gång vi provat. Eller ja, i min text ovan så är tredje, fjärde och femte starten riktiga kallstarter (minst ett dygn emellan starterna).säter skrev:Det är väl så att systemet är ganska kallt vid första försöket?
Ta bort hjälpreläet och testa en riktig "kallstart".
Fungerar den bättre vid kallstart kanske kylspray kan hjälpa till vid felsökningen.
Du har helt rätt. Ringde NC service dagen efter du tipsade om det. Dom hänvisade mig i sin tur till en Harald på Elektro part som dom brukade ta hjälp av när det gäller Heidenhain. Pratade med honom och fick låna två PL-kort, och har pratat med honom även nu efter att jag testat att byta korten utan framgång.persa skrev:Börjar det inte bli dags ta hem en riktig servicetekniker kunnig på Heidenhain ?. Med sin erfarenhet och någorlunda bra dokumentation till maskinen löser han troligen problemet snabbt. Dom jobbar strukturerat och hoppar inte från idé till idé som det är lätt att glada amatörer gör
När du finns i Göteborg och NC Service finns nära så blir det ju inga resekostnader att tala om. Hade ju varit annorlunda om du bott i Lappland och fått flyga upp någon från Stockholm
Flera veckors stillestånd är ju inte gratis. Och risken är ju stor att du i slutänden chansar och köper hem något som egentligen inte är fel på. Den risken finns ju även med en servicetekniker men är då betydligt mindre
Felsökning kan ju bara vara roligt till en viss gräns, antar jag