Problem I/O-kort eller PLC TNC155A/P

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
persa

Re: Problem I/O-kort eller PLC TNC155A/P

Inlägg av persa »

Ludde85 skrev:Verkar inte bättre än att jag får skicka kortet till Heidenhain.
NC Service AB i Västra Frölunda är duktiga på Heidenhain om inte vi kan hjälpa dig

Säter är klurig på sånt här bara han har rätt underlag
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Tyvärr inte. Hade jag haft det så hade jag nog inte gett upp så lätt... Finns det någon här som ligger inne på ett elschema så tar jag väldigt gärna del av det. PL100B nr: 223836 05
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Jag gjorde som Persa sa och kontaktade NC Service. Blev tipsad om en kille på Elektro Part som av en händelse hade två stycken PL-kort liggandes. Fick låna dessa för att testa med, och såhär blev resultatet:

Kort 1: Samma symtom, armen till växlaren gick ej ut, men hade 24V på några utgångar till skillnad från mitt originalkort som bara hade 24V ut på nödstoppskretsen.

Kort 2: Fick bara 1.1V ut på nödstoppskretsen, så där kom jag inte vidare alls.

Bytte till kort 1 igen och tänkte att jag skulle testa att flytta kommandot "arm ut" i PLC till en annan utgång på detta kortet. I samband med bytet så lossade jag A1 och A2 på kontaktorn och mätte resistansen över spolen, bara för att jämföra med kontaktorn för "arm in". Hursomhelst, 66ohm på båda kontaktorerna. Drog igång maskinen för att kolla vilken utgång jag kunde flytta kommandot till (inte flyttat utgång i detta läget, varken kabeln eller i PLC). Och till min förvåning; efter ca. en minut så gick armen ut så fint så, och allt fungerade klockrent.

Testade sedan att byta tillbaka till mitt originalkort, och samma sak där, det tog ca. en minut, sen gick den ut så fint... Testade att starta och stänga av fyra-fem gånger, och den gick ut varje gång. En gång direkt, men resterande efter ca.en minut.

Jag är helt väck nu, kan det vara precis samma "glapp" i både mitt originalkort och "kort 1", eller hade det hela med mitt pillande på kontaktorn att göra..? Tycker att det är märkligt om det skulle vara kontaktorn som bråkar, i och med att den funkar om jag lägger extern 24V direkt på den. Dessutom att jag inte har 24V från kortet även om jag kopplar ur kabeln till A1 på denna gör mig lite förbryllad...

Jag har ingen aning vad jag ska ta mig till. Nu kanske den funkar ett tag (fast med seg uppstartstid), men kan lika gärna vara helt död imorgon igen... Känns som att jag får byta kontaktor likförbannat och se vad som händer.

Har även funderat på om jag ska sätta in ett helt vanligt relä mellan kortet och kontaktorn, om det kan vara något med spolen på kontaktorn som utgången inte gillar... Långskott som det inte finns några belägg för, men vet inte alls längre.

Eller har någon av er några självklara idéer som jag missat ikväll? :-)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det låter som att felet inte sitter på något av de tre korten.
Under den minut det tar innan armen går ut, antar jag 24V saknas?
Då borde det inte vara fel på någon kontaktor.

En annan forummedlem hade krångel med ett TNC155.
Felet visade sig vara att 24V var för "skitig".
Ett prov med dubbla bilbatterier gjorde att felet försvann.

Det är ju långskott, men kanske värt att prova.
Symptomen på hans maskin var inte det samma som på din.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Låser den växlaren ordentligt? Antar det är tallrik på den. Var på ett sånt fel på en maskin i veckan och det var givaren till låsningen som inte satt ordentligt så den fick ingen kvittens.
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

MatsN skrev:Låser den växlaren ordentligt? Antar det är tallrik på den. Var på ett sånt fel på en maskin i veckan och det var givaren till låsningen som inte satt ordentligt så den fick ingen kvittens.
Förstår jag rätt om du menar låsningen som hindrar själva tallriken från att snurra? Känns som att den låser den riktigt, men har inte lagt väldigt mycket energi på att kika där.

Låsningen är pneumatisk på vår maskin, och i början så trodde vi att problemet hade med luften att göra... Men vi provade även att starta den utan luft, och det fungerade fint. Dock så KAN det ha varit en tillfällighet, eftersom vi bara testade en gång... Vill dock minnas att jag hela tiden haft 24V på ingången som i elschemat heter "magasin låst", och då även aktiv ingång enligt PLC. Men jag ska kika lite närmare på det.

Tack till alla för tipsen såhär långt! Guld värt!
MatsN

Inlägg av MatsN »

Jo det var den låsningen jag menade. Den jag felsökte låste men kvitterade inte. Höll på att slita mitt hår innan en kollega kom å hjälpte mig.
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Har kikat på låsningen och induktivgivaren, men den ger signal som den ska, får även signal i PLC att ingången för "magasin låst" är aktiv.

Har även testat att sätta hjälprelä istället för att låta elektroniken i I/O kortet dra kontaktorerna direkt. När jag gjort detta och startade upp, så tog det ca en minut innan armen gick ut, andra gången runt fem minuter, tredje gången 40min och nu fjärde eller femte gången så orkade jag inte vänta längre än tre timmar.

Allt verkar ruskigt märkligt tycker jag. Varför blev det "bättre" (om än ett kort tag) av att byta I/O kort och sen byta till originalkortet igen... Och samma sak nu med hjälprelä, också bättre ett kort tag... Är det bara tillfälligheter, eller har jag missat något?

Har inte testat med annan 24V, men det är väl nästa steg. Även dom längsta långskotten känns viktiga att testa nu. Så har ni som har lite erfarenhet fler långskott, så nämn dom gärna :-).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är väl så att systemet är ganska kallt vid första försöket?
Ta bort hjälpreläet och testa en riktig "kallstart".

Fungerar den bättre vid kallstart kanske kylspray kan hjälpa till vid felsökningen.
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

säter skrev:Det är väl så att systemet är ganska kallt vid första försöket?
Ta bort hjälpreläet och testa en riktig "kallstart".

Fungerar den bättre vid kallstart kanske kylspray kan hjälpa till vid felsökningen.
Mja, maskinen hade ju varit avstängd ett par dagar. Men för att förklara lite bättre så har det varit "kallstart" nästintill varje gång vi provat. Eller ja, i min text ovan så är tredje, fjärde och femte starten riktiga kallstarter (minst ett dygn emellan starterna).

Så den blir sämre varje start, trots att det är, iallafall i min värld, lång tid mellan starterna.

Så hela alltet känns egentligen som ett mekaniskt fel, men jag har inte den blekaste aning om vad det kan vara, iochmed att PLC säger att utgången ska vara aktiv.

Vet inte om jag skrev det tidigare, men alla ingångar som är aktiva när det fungerar är också aktiva när det inte fungerar. Så det är inte någon signal från någon givare som saknas, och detta talar ju också emot ett mekaniskt fel...
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Sitter och lusläser följande manual för att se om jag kan hitta något; http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... 268625.pdf

På sida 7 står det lite om utgångarna på PL100B, bland annat "Max difference to supply voltage: <3V".

Jag hänger inte riktigt med vad som menas där, förstår ju att det är den maximala skillnaden i spänning, men var..? Är det mellan kortets +24Vingång och utgångarna, eller är det mellan Transformatorn och 24V ingången på kortet? Hmm...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det står ju ovanför att det avser "binary outputs signals", då är det alltså skillnaden mellan +24V och utgångarna.
persa

Inlägg av persa »

Börjar det inte bli dags ta hem en riktig servicetekniker kunnig på Heidenhain ?. Med sin erfarenhet och någorlunda bra dokumentation till maskinen löser han troligen problemet snabbt. Dom jobbar strukturerat och hoppar inte från idé till idé som det är lätt att glada amatörer gör

När du finns i Göteborg och NC Service finns nära så blir det ju inga resekostnader att tala om. Hade ju varit annorlunda om du bott i Lappland och fått flyga upp någon från Stockholm

Flera veckors stillestånd är ju inte gratis. Och risken är ju stor att du i slutänden chansar och köper hem något som egentligen inte är fel på. Den risken finns ju även med en servicetekniker men är då betydligt mindre

Felsökning kan ju bara vara roligt till en viss gräns, antar jag :humm:
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

persa skrev:Börjar det inte bli dags ta hem en riktig servicetekniker kunnig på Heidenhain ?. Med sin erfarenhet och någorlunda bra dokumentation till maskinen löser han troligen problemet snabbt. Dom jobbar strukturerat och hoppar inte från idé till idé som det är lätt att glada amatörer gör

När du finns i Göteborg och NC Service finns nära så blir det ju inga resekostnader att tala om. Hade ju varit annorlunda om du bott i Lappland och fått flyga upp någon från Stockholm

Flera veckors stillestånd är ju inte gratis. Och risken är ju stor att du i slutänden chansar och köper hem något som egentligen inte är fel på. Den risken finns ju även med en servicetekniker men är då betydligt mindre

Felsökning kan ju bara vara roligt till en viss gräns, antar jag :humm:
Du har helt rätt. Ringde NC service dagen efter du tipsade om det. Dom hänvisade mig i sin tur till en Harald på Elektro part som dom brukade ta hjälp av när det gäller Heidenhain. Pratade med honom och fick låna två PL-kort, och har pratat med honom även nu efter att jag testat att byta korten utan framgång.

Stilleståndet kostar inget större, i och med att det här är en hobbymaskin, men det kostar tid och slitnt hår att felsöka.

Så självklart har du rätt, är snart dags att fråga honom om han har tid för ett besök.
Skriv svar