A/D läsning med AVR
Re: Adc läsning med avr
OK, så det du menade med PC1/PC2 i tidigare inlägg handlade alltså om olika PC-datorer, och inte olika I/O. Då förstår jag! =)
Med så många decimaler som du mäter är det möjligt att den lilla skillnad som den inbyggda bandgapsreferensen får med olika matning syns på resultatet. Bandgapsreferensen ändras sannolikt också med olika temperatur. Den duger helt enkelt inte till 6 värdesiffror. Kolla vad som är specat i databladet! skulle tro att inbyggda referensens noggrannhet mäts i procent och inte ppm!
Du får nog leta efter externa referenskretsar som är stadigare. Frågan är om du kan få 6 värdesiffror trots bra referens. Krävs nog en fin kalibrering av ADC, samt kanske en tabell i mjukvaran som korrigerar fel i olika intervall av mätområdet.
EDIT:
http://cache.freescale.com/files/microc ... 120SF3.pdf
Se sida 58 för spec på bandgapsreferensen:
"Vvdrift Voltage drift (Vmax -Vmin across the full voltage range) Typ 2mV"
Med så många decimaler som du mäter är det möjligt att den lilla skillnad som den inbyggda bandgapsreferensen får med olika matning syns på resultatet. Bandgapsreferensen ändras sannolikt också med olika temperatur. Den duger helt enkelt inte till 6 värdesiffror. Kolla vad som är specat i databladet! skulle tro att inbyggda referensens noggrannhet mäts i procent och inte ppm!
Du får nog leta efter externa referenskretsar som är stadigare. Frågan är om du kan få 6 värdesiffror trots bra referens. Krävs nog en fin kalibrering av ADC, samt kanske en tabell i mjukvaran som korrigerar fel i olika intervall av mätområdet.
EDIT:
http://cache.freescale.com/files/microc ... 120SF3.pdf
Se sida 58 för spec på bandgapsreferensen:
"Vvdrift Voltage drift (Vmax -Vmin across the full voltage range) Typ 2mV"
Senast redigerad av bearing 7 mars 2014, 23:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Tack för svar och tankar!
Linjäriteten är perfekt kan jag meddela, jag är grymt imponerad av adc:n i denna uC.
Den är absurt snabb oxå. 2-3000 samplingar per sekund!
Jag hade en späniningsrefferens på mitt kort jag designat. Kan dock inte använda den då den var på 4.096v. denna uC är ju 3.3v
BTW, du som verkar mer haj på detta än mig, av ren nyfikenhet. LPF i mjukvara hur funkar det ?
Jag söker lite här på forumet men fick ingen träff......
Linjäriteten är perfekt kan jag meddela, jag är grymt imponerad av adc:n i denna uC.
Den är absurt snabb oxå. 2-3000 samplingar per sekund!
Jag hade en späniningsrefferens på mitt kort jag designat. Kan dock inte använda den då den var på 4.096v. denna uC är ju 3.3v

BTW, du som verkar mer haj på detta än mig, av ren nyfikenhet. LPF i mjukvara hur funkar det ?
Jag söker lite här på forumet men fick ingen träff......
Här är tråden om filter i mjukvara:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=50406
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=50406
löste mitt lilla problem genom att ej föda Teensy3 kortet via USB, utan istället föda den via en 7805
På Teensy3 sitter en 3.3v-reg som föder uC samt även fungerar som extern vref.
Matas kortet via usb petar 3.3v-regulator ut mycket olika spänningar dock runt 3.3V.
På Teensy3 sitter en 3.3v-reg som föder uC samt även fungerar som extern vref.
Matas kortet via usb petar 3.3v-regulator ut mycket olika spänningar dock runt 3.3V.
Re: A/D läsning med AVR
12V väggvårta, som finns för att mata en 7808 som driver en sensor och instrumentförstärkare.
Kan bero på att du drar för mycket kräm från USB, dålig avkoppling, felkopplat gemensam jord eller inte kopplat alls, alternativt att AD pinnen måste avkopplas bättre beroende på vad du har kopplat till den.gripner skrev:Matas kortet via usb petar 3.3v-regulator ut mycket olika spänningar dock runt 3.3V.
Senast redigerad av Kaggen 6 augusti 2014, 10:47:04, redigerad totalt 1 gång.
Re: A/D läsning med AVR
Jag har dubbelkollat att agnd och AGN ej används/kopplas felaktigt.
Kondingar på aref och analoga ingången givetvis.
Avkoppla analoga ingången bättre lär ju inte hjälpa då jag redan mätt upp att det är vref som ändras.
Dess värre kan jag ej lägga till ett LC filter mellan USB och 3.3vref. är ett färdigt kort redan.
Men det skulle säkert vara en fungerande lösning.
Kondingar på aref och analoga ingången givetvis.
Avkoppla analoga ingången bättre lär ju inte hjälpa då jag redan mätt upp att det är vref som ändras.
Dess värre kan jag ej lägga till ett LC filter mellan USB och 3.3vref. är ett färdigt kort redan.
Men det skulle säkert vara en fungerande lösning.