Köpa atmega32? (nybörjare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Vilhelmsson

Re: Köpa atmega32? (nybörjare)

Inlägg av Vilhelmsson »

som skåning vill jag inte bli kallad rudis och ett råd gå inte ut på stan po malmö o kalla någon rudis.

Etymologi[redigera]
Sedan 1891, av latinska rudis "rå, obearbetad; obildad"

:humm:
femman556

Inlägg av femman556 »

Tusen tack för alla svar och tips! fick mycket mer än vad jag hade hoppats på :D
tycker också de är lite roligt att se att plattforms krigen även finns på kretsnivå :wink:
hanzibal skrev: Alltså, vad programmerar du helst i?
Favoriten är väl Java änsålänge, men de är nog bara för det är vad jag kan bäst just nu.
Kan även grundläggande C och VHDL. När jag har programmerat kretsar i skolan har vi använt oss utav C vilket egentligen känns rätt ok att använda, även om ja inte är något proffs i det heller.

Anledningen och mitt mål med att köpa kretsen är ju egentligen bara att ja ska kunna prova mig fram och bli bättre på att programmera kretsar. Till en början kommer det ju bara bli lite blinkande LED's :p Där efter skulle de va kul att programmera någon enkel robot, men de få nog vänta lite tills jag har läst klart ellärakursen

Jag har i alla fall kollat rundor lite på förslagen jag fått och ska fortsätta göra de innan jag bestämmer mig helt, men det lutar ändå åt att jag köper atmega32-kretsen jag länkade, det är trots allt den jag har använt innan, den är billig och ingen verkar ha något direkt negativt att säga om den.
femman556 skrev: http://www.ebay.com/itm/NEW-Minimum-Dev ... 19ddd95afb
Och sedan även en isp-usb sladd
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Om du kan programmera i C så står nästan alla dörrar öppna.

Förutom att direkt i sitt programmeringsgränssnitt kunna programmera chipet "in circuit", kan det vara ovärderligt att debugga kodrad för kodrad, sätta break points för att sedan inspektera värdet av variabler och cpu-register.

Jag antar att man kan göra detta med AVR Studio och att det även funkar med ISP över USB så att man slipper skaffa JTAG-programmerare?

Det är inte fel att ha Arduino-headers på kortet, det finns så otroligt många expansionskort som man då enkelt kan haka på.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Arduino = kretskort med AVR-processor och stiftlister. Färdig att användas. Fungerar lika bra som om du själv etsat ett kretskort och lödat på processorn och stiftlisterna. Vill man slippa etsa kretskort och löda så är Arduino således en enkel lösning.

Men själva Arduino-programmeringsmiljön är jag lite tveksam till. Det fungerar, men man bör i så fall ta reda på vad som döljer sig bakom funktionsbiblioteken.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Vad jag förstod skall AVR Studio funka rakt av med Arduino-kort så att man behöver inte hålla på med "sketches" om man inte vill:

http://www.engblaze.com/tutorial-using- ... -projects/

Men som sagt, hur är det egentligen - kan man med AVR Studio debugga effektivt via ISP över USB eller krävs JTAG för det?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag vet inte, jag har programmerat AVR i flera år nu och har aldrig testat någon "on-chip"-debug funktion. Men jag har hört att AVR ISP MkII ska ha debugfunktion på något vis, fast jag har aldrig testat det heller. Ibland kör jag Atmel Studio's simulator. Den fungerar hyfsat, men det går aldrig helt att efterlikna verkligheten med den.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Atmel har några olika budgetprogrammerare med OCD: AVR Dragon $49, Atmel-ICE $85 och JTAGICE3 $99.
DanG

Inlägg av DanG »

Vilhelmsson skrev:som skåning vill jag inte bli kallad rudis och ett råd gå inte ut på stan po malmö o kalla någon rudis.
Etymologi[redigera]
Sedan 1891, av latinska rudis "rå, obearbetad; obildad" :humm:
Jobbar just nu i Danmark, och där skall man akta sig noga för att bolla saker ... t.ex. ideer! :vissla:

Hoppas snart få lite tid över till "lek", och då är det min plan att följa någon här på forumet som dels gör vad jag tycker är roliga saker, dels gärna delar med sig av sitt kunnande. På lite sikt tror jag att det är viktigare än vilken pryl jag väljer som grund.
I alla fall i min ålder .... :)

En som verkligen, enligt ovan och min mening, "sticker ut" här på forumet på ett positivt sätt är "Korken"!
Föreslår att Du tar en ordentlig titt på det han pysslar med!

EDIT: Länk till Korkens projekt ... http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1016694
M.v.h & ha det så skoj!!
/DanG
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Oavsett vilket tycker jag att man som nybörjare måste ha möjlighet att debugga sin kod ordentligt på ett bekvämt sätt.

Ta en ordentlig titt på MSP430 Launchpad, kostar ynka 10 dollar med frakt och har allt som behövs inklusive gratis utvecklingsmiljö:
http://www.ti.com/tool/msp-exp430g2

Ett annat alternativ är Netduino som man kodar i C# eftersom korten kör .NET Micro Framework. Man har ett visst abstraktionslager men det är väldigt lärorikt och *extremt* produktivt:
http://www.netduino.com/

Netduino-korten har dessutom Arduino-headers och fungerar därför med de flesta Arduino-shields. STM32-baserade kort både med och utan ethernet från ca 40 dollar.

Man kodar i Visual Studio (gratis-version finns) på samma sätt som vid vanlig Windows-programmering med största skillnaden att när du trycker på den gröna "play-knappen" så körs ditt program på Netduino-kortet istället för på PC.
Skriv svar