DC Väggvårta - passiv spänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: DC Väggvårta - passiv spänning

Inlägg av 4kTRB »

Såg den här som borde funka i ditt fall:

Bild
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

zarck skrev:Kollade på lösning med spänningsregulator, men 7812 kräver min 14v in. Andra typ 317 har spänningsfall på typ 2v.
Ok, jag kanske har missat nåt men du behöver/vill ha minst 14 V men har 19 V (obelastat). Så vad är problemet med en 7812:a?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

MiaM skrev: Det går väl för övrigt att köra en 7812 även om inspänningen blir för låg - det som händer är att även utspänningen blir för låg
Gissar du nu eller är det så? Min erfarenhet från ett tillfälle där jag behövde 5 volt och använde en 7805 med för låg matningsspänning var att jag inte fick ut den spänning som jag matade 7805 med,utan en mycket lägre okontrollerad spänning.

Så svaret till Neondiod kan ju vara att, ja du har missat att den belastade spänningen kan hamna under 14 Volt och då funkar inte 7812-regulatorn.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Fast hamnar spänningen under 14V klarar sig 555:an. Med reservation då att det kan bli en okontrollerad, för låg spänning.

Hur mycket mA är transformatorn på?

Har en transformator som ger 6V vid 500mA belastning, den passar perfekt att driva tre lysdioder i serie utan motstånd, hamnar på ca 9V, 90 mA (Dessa lysdioder tål 800mA).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

SeniorLemuren skrev:
MiaM skrev: Det går väl för övrigt att köra en 7812 även om inspänningen blir för låg - det som händer är att även utspänningen blir för låg
Gissar du nu eller är det så? Min erfarenhet från ett tillfälle där jag behövde 5 volt och använde en 7805 med för låg matningsspänning var att jag inte fick ut den spänning som jag matade 7805 med,utan en mycket lägre okontrollerad spänning.

Så svaret till Neondiod kan ju vara att, ja du har missat att den belastade spänningen kan hamna under 14 Volt och då funkar inte 7812-regulatorn.
Jag erkänner att jag har inte mätt upp helt exakt, men min erfarenhet är att en 78xx som matas med för låg spänning ger ändå en utspänning men för låg.

555'an funkar ju med bra mycket lägre spänning än 12V så det bör troligtvis funka även om 7812'an ger för låg spänning ut.

Det kan förstås vara stora skillnader mellan olika tillverkare, vet faktiskt inte om underspänningsbeteendet är specat för 78xx.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

555 får 9V i schemat och matar från 12V och nedåt.
Vad skulle vara problemet med den kretsen i din applikation??

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det var ju exakt det jag föreslog ett par inlägg upp, och det är ju naturligtvis det absolut enklaste av dem alla.
zarck

Inlägg av zarck »

@ThomasL: zenern i din lösning, har jag uppfattat det rätt att dess enda funktion är att agera säkring för 555:an?

@MiaM: Jag är påtok för korkad för att förstå vad bieffekten förutom att sänka spänningen till 555:an med low pass filtret. Men har jag gjort rätt i min design, så borde fläkten få någonstans mellan 20kHhz-30kHz (har en 10kohm pot, C1=2nF och C2=100nF), så jag borde räkna på typ 2Khz. Så typ en 4uF cap och 20ohm resistor? vilket torde ge 15-8v. Vilken effekttålighet bör jag ha på motståndet?
Skriv svar