regulator till bilgenerator.
Re: regulator till bilgenerator.
Inte för att kidnappa tråden men jag har haft en idé att modifiera regulatorn så att man vid normal körning kan sänka börvärdet på laddspänningen och höja till normalt vid motorbroms, för att spara bränsle förstås. Gärna utifrån batteriets utspänning. Sedan är det en annan fråga hur man ska detektera motorbroms, stängt gasspjäll?
Har nån ett typiskt schema på en sån? Är de uC-styrda på semimoderna bilar?
Har nån ett typiskt schema på en sån? Är de uC-styrda på semimoderna bilar?
frownlayer: först och främst är de flesta äldre (använda) generatorer lätt magnetiska till att börja med så att de faktisk kan skapa sin magnetiseringsström "från grunden" utan att man behöver att mata den. Man kan dock inte förlita sig på detta varför vissa personer har modifierat dom vid att klämma in en magnet eller två i rotorn.
Nackdelen är att den oftast måste ganska duktigt upp i varv för att komma till självmagnetiserande läget.
Sedan måste du växla upp drivningen av generatorn då den behöver en del RPM för att kunde generera ström - och därmed belastning.
För att styra belastningen styr man magnetiseringsströmmen och den kan lämpligen styras med PWM via en µC. För att få en rimlig belastning - sett som cyklist - måste man sedan styra spänningen via mätningar. Ett sätt är att mäta RPM och sedan ha en tabell som man kan interpolera mellan. Bäst är såklart att ha en avkänning av ström och spänning, dessa två multiplicerade med varandra ger effekten och reglerar man den korrekt (gärna ihop med RPM) kan man få en belastningskurva som kan kännas riktigt trevlig.
Men effekten ska kunde eldas upp någonstans! Att ladda en ackumulator kan göra en del av det men är det en grej man använder rimligt ofta måste man se till att tappa ström av - eller ha möjlighet att elda upp effekten som värme.
Nackdelen är att den oftast måste ganska duktigt upp i varv för att komma till självmagnetiserande läget.
Sedan måste du växla upp drivningen av generatorn då den behöver en del RPM för att kunde generera ström - och därmed belastning.
För att styra belastningen styr man magnetiseringsströmmen och den kan lämpligen styras med PWM via en µC. För att få en rimlig belastning - sett som cyklist - måste man sedan styra spänningen via mätningar. Ett sätt är att mäta RPM och sedan ha en tabell som man kan interpolera mellan. Bäst är såklart att ha en avkänning av ström och spänning, dessa två multiplicerade med varandra ger effekten och reglerar man den korrekt (gärna ihop med RPM) kan man få en belastningskurva som kan kännas riktigt trevlig.
Men effekten ska kunde eldas upp någonstans! Att ladda en ackumulator kan göra en del av det men är det en grej man använder rimligt ofta måste man se till att tappa ström av - eller ha möjlighet att elda upp effekten som värme.
- frownlayer
ikväll så har jag testat lite. men utan resultat.
utan att koppla in batteriack. så kom jag upp i 0.5v
.
Sen testade jag att koppla in ett batteriack, men det gav inget heller.
När jag testade med batteriet så kopplade jag även in en liten lampa. men hur jag än kopplade så blev det aldrig trögare att trampa, och batteriets spänning steg aldrig ens 0.01v.
Jag har som sagt ingen regulator på just nu.
generatorn är en bosch 0 120 400 782
men jag hittar inget matnyttigt för mig där heller.
hur ska jag få igång generatorn? det måste väl finnas något sätt som man kan koppla på?
utan att koppla in batteriack. så kom jag upp i 0.5v
Sen testade jag att koppla in ett batteriack, men det gav inget heller.
När jag testade med batteriet så kopplade jag även in en liten lampa. men hur jag än kopplade så blev det aldrig trögare att trampa, och batteriets spänning steg aldrig ens 0.01v.
Jag har som sagt ingen regulator på just nu.
generatorn är en bosch 0 120 400 782
men jag hittar inget matnyttigt för mig där heller.
hur ska jag få igång generatorn? det måste väl finnas något sätt som man kan koppla på?
- frownlayer
tja. jag vet inte. men med ett 40cm drivhjul och 5cm generatorhjul så ser det ut som att det pinnar på rätt bra.
Det knepiga är ju att jag inte får den att ens gå lite tyngre, vilket jag tycker att den ska göra när jag magnetiserar den.
Jag har en fundering om jag ska kortsluta eller kanske sätta ett motstånd någonstans. (mellan D- och DF eller liknande)
Det känns som att jag saknar någon koppling mellan de olika delarna i generatorn. vilket ska finnas normalt i regulatorn.
Det knepiga är ju att jag inte får den att ens gå lite tyngre, vilket jag tycker att den ska göra när jag magnetiserar den.
Jag har en fundering om jag ska kortsluta eller kanske sätta ett motstånd någonstans. (mellan D- och DF eller liknande)
Det känns som att jag saknar någon koppling mellan de olika delarna i generatorn. vilket ska finnas normalt i regulatorn.
Börja med att räkna på utväxlingen. Jag gissar att du ska upp i 1000rpm innan den ger just något alls. I en bil brukar den vara växlad 1:2 ungefär. Då ska den kunna ta grundlasterna på tomgång. Så vid 1500rpm bör du ha ganska bra effekt på den.
Hur har du kopplat?
Hur har du kopplat?
Som du anslöt till kolen/rotorn, alltså?Sen testade jag att koppla in ett batteriack, men det gav inget heller.
Om det inte blev en betydande skillnad att vrida runt har det inte blivit rätt kopplat. Generatorerna är byggda i ganska billig elektroplåt, vilket gör att det börjar gå trögt direkt när rotorn magnetiseras, även utan belastning. När jag lekte med en generator kändes det direkt med handen när jag snurrade på axeln.
Senast redigerad av bearing 14 februari 2014, 00:07:31, redigerad totalt 1 gång.
- frownlayer
b+ till batteri+
chassit till batteri-
sen har jag kopplat lampan mellan alla tänkbara kompinationer. vissa lyste vissa inte. generatorn gick inte tyngre oavsett koppling.
chassit till batteri-
sen har jag kopplat lampan mellan alla tänkbara kompinationer. vissa lyste vissa inte. generatorn gick inte tyngre oavsett koppling.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Här är ett ganska liknande projekt som kanske kan hjälpa dig på traven (dock på engelska) -> Lång länk
EDIT: Den sista bilden kanske ger dig hopp!
EDIT: Den sista bilden kanske ger dig hopp!
Då förstår jag att det inte händer något.
Om du tittar på följande bild så förstår du kanske bättre.
Lasten ska ligga mellan B+ och chassi.
Magnetiseringen ska ligga över fältlindningen, det är där ditt batteri kan göra någon nytta.

Om du tittar på följande bild så förstår du kanske bättre.
Lasten ska ligga mellan B+ och chassi.
Magnetiseringen ska ligga över fältlindningen, det är där ditt batteri kan göra någon nytta.

lampan mellan B+ och D+
D+ och DF ihopkopplade
om du provat det,
har du kollat hur kolen ser ut?
D+ och DF ihopkopplade
om du provat det,
har du kollat hur kolen ser ut?
Lampan han pratar om var väl inte en laddlampa utan en last.
Nu blev det en laddningslampa och sen får man trampa så den slocknar och batteriet laddas
- frownlayer
hurra... nu fick jag igång skiten. efter att ha kortslutit D+ och DF så "aktiverades" generatorn när jag kommit upp i ca 5 km/h på hjulet. dessvärre så måste jag få till lite mer friktion mellan hjulen. men nu fungerar det att få ut lite ström.
det gick tungt att veva med handen, den andra handen var jag tvungen att hålla på generatorn så att det inte slirade.
det gick tungt att veva med handen, den andra handen var jag tvungen att hålla på generatorn så att det inte slirade.