Detektera 230AC med en PIC18F?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
superx

Re: Detektera 230AC med en PIC18F?

Inlägg av superx »

Jag tror det går att detektera olika spänningsnivåer med enbart en optokopplare. Spänningsdela ned den lägsta spänningen du vill detektera så att den precis tänder optokopplaren vid sinusvågens maximum. På andra sidan är det bara att mäta duty-cycle och mappa denna till olika spänningar.

Funkar enbart mer AC dock.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är en osäker metod. Det är en massa saker som avgör om en optokopplare "tänder" eller inte. Temperatur t.ex. och individuella avvikelser mellan olika optokopplare, åldersförändringar mm... En optokopplare ska ha en ordentlig ström för "on" och ingen ström alls för off. Gränsfall gör att den börjar fladdra och ge vad som helst ut.

Så att spänningsdela ner till "den precis tänder" dissar jag. Däremot kanske det kan vara möjligt att använda zenerdioder för att få ett mer distinkt tillslag för vissa spänningsnivåer. Men även det känns spontant att det inte blir riktigt bra.

Nu var det ju bara en gissning att det var olika spänningar ut. TS skriver ju att det är 230VAC, inget annat.
Men jag hade ju till varje pris undvikit att blanda in 230V AC alls... Och om det bara är en omkopplare så finns det ju ingen anledning att dra dit AC.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu är det ju inte speciellt svårt att detektera huruvida man har nätspänning eller inte, det vanligaste är väl en Y(n) konding och en spänningsdelare, diod för likriktning, ordentliga schootky dioder för att fånga transienter och bra filtrering.
Dock som sagt, skall man plocka nivåerna blir det genast lite stökigare, eftersom man gärna vill ha lite säkerhet.
Beträffande Zenerdioder och optokopplare, zenerdioderna ligger ju för det mesta på runt +/- 10% och det blir +/-23 V, vilket inte är så noggrant, dessutom med den onogrannheten lär man knäcka vilken optokopplare som helst.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla tex HCNR200. Den är gjord just för dessa applikationer och klarar 5kV isolering.
Avago har också några andra isolerade A/D, opamps mm och bra appnötter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Använder den själv, dock krävs det en del drivelektronik på 230-sidan för att den skall fungera.
superx

Inlägg av superx »

@jesse
"Precis tänder" är kanske onödigt. Men även om man har en del osäkerhet i precis när optokopplaren slår om så bör man kunna hantera det på microkontrollersidan, för i det här fallet är det väl bara ett fåtal nivåer man vill skilja åt. Det går säkert att förbättra noggrannheten med någon zener-diod, varistor, eller annan komponent också.
Användarvisningsbild
Eriond

Inlägg av Eriond »

Det blev en livlig diskussion, det här! Intressant med alla inlägg.

För att förtydliga vad jag är ute efter: Det hela började med att en vän skaffade en takmonterad fläkt till sitt köksutsug, en SystemAir TFSR160. Den gjorde att man fick ett fantastiskt drag i kökskåpan, fast utan jetmotor-dånet som normalt uppstår. Tyvärr hade vent-killen som installerade fläkten bara satt upp en strömbrytare intill fläktkåpan.

Min vän som tyckte mycket om sin fina fläktkåpa, frågade mig om det fanns något sätt att bibehålla funktionen i kåpans kontrollpanel (nån slags touch/display) och låta det styra fläkten på taket? Plätt-lätt, tänkte jag. "Om jag fixar ett styrdon till dig, kan du fixa en fläkt till mig?" Och på den vägen är det...

Jag däremot, har en enklare fläkt hemma men som jag också vill kunna styra på samma sätt.
Därmed föddes idéen om att göra en universell fläktkontroller, som skulle kunna programmeras att översätta en valfri kombination av 5 AC-ingångar (för att det råkade finnas 5 pinnar kvar på den PIC jag valde) till en annan valfri spänningsnivå på 0-10VDC.

Jag har inte undersökt vare sig min eller vännens fläktkåpa särskilt noggrant, men i min finns det en simpel 0-1-2-3 slideswitch.

Som sagt, jag vet nu att jag ropade "hej!" lite för tidigt. Det är dags att undersöka förutsättningarna noggrannare, och sen justera designen. Under tiden har jag iaf. hittat en intressant Application Note hos Avago som jag hoppas även kan komma till nytta för andra som läser denna tråd.

/E
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I din fläkt är det med största sannolikhet ett variabelt effektmotstånd under din stegbrytare, så ser det i alla fall ut i alla köksfläktar jag öppnat.
I fallet din kompis är det förmodligen en fasvinkelstyrning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Intressant det som visade sig vara ett intressant "industriellt" styrproblem omgivet i dunkel, visade sig helt plötsligt vara något helt annat.

Nu är det dags att säga, håll inte på och lek med starkström i köket om du inte har kunskapen och behörigheten!
Blir motorn ni tänker köpa egentligen så enkel att koppla in till fläkten på ett mekanisiskt robust sätt som dessutom är säkert och billigt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom är ju spisventilationen brandklassad.....
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Oavsett är det bara är en omkopplare/brytare eller effektmotstånd så tycker jag det är självklart att man kopplar bort 230V och kopplar in en 5V-signal eller liknande som kan läsa av spänning/resistans, on/off eller vad det nu blir ut från den där grejen.
Skriv svar