Udda fenomen med stegmotor, hjälp mig utesluta saker.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
frallzor

Re: Udda fenomen med stegmotor, hjälp mig utesluta saker.

Inlägg av frallzor »

1. Videon är vad den är och majoriteten verkar kunna se den godkänt, men du är välkommen att köpa ett stativ och skicka till mig om det är viktigt :)

2. Tror nog att det är en kombination av alla felen, en dålig lösning som inte orkar med snabbare matning, funkar t ex helt ok i 40-50mm/s, finns ju en anledning till att det är utväxling i designen.
Motorn blir mycket varmare än de andra t ex och drivaren riiiiiktigt varm efter ett tag. Så är nog för mycket helt enkelt. Får se vad som händer när jag fått nya extrudern.

Är det sen samma problem testar jag med annan nätdel, gammal jag hade hemma som jag kör med nu.

Öka temp blir inte bättre, blir som rinnande vatten och dåligt resultat då :)
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

En stegmotor drar ej mer ström om det går tungt, så om den är onormalt varm tyder detta mera på kortslutning i lindning eller
t.ex värme ledning från hotend.

Det är också stor skillnad på att öka temperaturen och att höja tillgänglig reglereffekt.
Snabbhet i regleringen behövs för att hålla rätt temp. vid varierande flöde, så massan i hotend bör vara minimal,
men tillräckligt stor effekt i värmeelement & powersupply behövs. Hur många watt värme har du?
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

12V 40W värmare.

http://reprap.me/extruders/j-head-mk-v-hotend.html

Men det är ganska tydligt nu att extrudern är boven i dramat. Fulknåpat deluxe tydligen.
Massa klagomål om samma fenomen som jag upplever, även samma fenomen när man matar för hand, går bra ett tag sen bygger tryck? upp och det blir extremt svårt. Designmiss av något slag i klonen.

Originalet klarar ju att extrudera trots detta tryck ändå, men den är å andra sidan rättkonstruerad :)
Skriv svar