Projekt: Energi från spinningcykel
Re: Projekt: Energi från spinningcykel
Exakt! Men jag ser en möjlighet som såklart kräver lite investering men den överblivna energin kan värma ställen det behövs värme, t.ex. varmvatten till duschen. Detta kräver såklart en ackumulatortank men då har man ett bra ställe att samla energin på och använda den till något vettigt.
Men svaret på TS fråga: javisst kan man.
Problem: man ska kunde släppa av med överskottsenergi.
Fördel: man kan ta tillvara en hel del energi.
Men svaret på TS fråga: javisst kan man.
Problem: man ska kunde släppa av med överskottsenergi.
Fördel: man kan ta tillvara en hel del energi.
Som jag sade tidigare i tråden - skippa batterierna och mata ut energin på elnätet. det finns nu färdiga omvandlare för överkomliga pengar.
Att göra värme (låggradig energi) från rörelse (höggradig enerigi) är slöseri.
Att göra värme (låggradig energi) från rörelse (höggradig enerigi) är slöseri.
Om det nu är en uppgift i mekanik så tror det är bäst att skippa alla elektroniska lösningar.
Koppla en vattenpump till varje cykel, pumpen pumpar vatten från en lågt belägen tank till en högt belägen tank. Motståndet kan lösas genom att sätta en strypning på slangen till den övre tanken.
Montera sen nån form av turbin med generator som drivs av vattnet från den övre tanken.
Dock lär det behövas rätt stora mängder vatten för att kunna "lagra" tillräckligt mycket energi. Verkningsgraden har jag ingen direkt koll på, men lösningen blir i alla fall till största delen mekanisk och ni slipper krångla med elektronik som ni inte kan.
Koppla en vattenpump till varje cykel, pumpen pumpar vatten från en lågt belägen tank till en högt belägen tank. Motståndet kan lösas genom att sätta en strypning på slangen till den övre tanken.
Montera sen nån form av turbin med generator som drivs av vattnet från den övre tanken.
Dock lär det behövas rätt stora mängder vatten för att kunna "lagra" tillräckligt mycket energi. Verkningsgraden har jag ingen direkt koll på, men lösningen blir i alla fall till största delen mekanisk och ni slipper krångla med elektronik som ni inte kan.
Köp en elmotor, snurra på den och du får el.
T ex en klen elcykelmotor, finns för 500 spänn:

http://www.rull.se/Reservdelar%20/Motor ... r_250W_24V
Koppla på något som drar mycket ström vid 24 V, till exempel en lastbilslampa:

http://www.lastbilsgrossisten.se/24v-gl ... p145s.html
T ex en klen elcykelmotor, finns för 500 spänn:

http://www.rull.se/Reservdelar%20/Motor ... r_250W_24V
Koppla på något som drar mycket ström vid 24 V, till exempel en lastbilslampa:

http://www.lastbilsgrossisten.se/24v-gl ... p145s.html
men alltså, en spinningcykel genererar redan energi..
i form av värme, den värmen tillfaller rummet som värms upp..
varför först göra elektricitet som sen ska värma en glödlampa???
sätt en frånluftvärmeväxlare i ventilationen så är saken biff.
i form av värme, den värmen tillfaller rummet som värms upp..
varför först göra elektricitet som sen ska värma en glödlampa???
sätt en frånluftvärmeväxlare i ventilationen så är saken biff.
Men nu skrev ju TS "Vår tanke är att styra det motstånd som cyklisten upplever genom att variera effektuttaget på generatorn och sedan lagra energin i ett batteri."bellasoda skrev:Köp en elmotor, snurra på den och du får el.
Att man kan koppla en generator till en spinningcykel har väl ingen tvekat om. Problemet är de två punkterna i den där meningen:
1. Kunna variera motståndet
2. Kunna lagra energin för senare användning
Det är de som är de svåra bitarna att lösa.
rajt...
det borde kanske står "elektrisk energi från spinningscykel" ...
det borde kanske står "elektrisk energi från spinningscykel" ...
Eller så borde folk som svarar läsa hela frågan och inte bara rubriken? :)
Man skulle ju t.o.m. kunna tänka sig att de som svarar läser hela tråden innan de svarar?
Man skulle ju t.o.m. kunna tänka sig att de som svarar läser hela tråden innan de svarar?
lite inspiration, 10 cyklister som ger ström åt en "superdator":
Om man vill variera motståndet, då kan man ju använda cykelns växlar. Jag har en vanlig cykel och ett magnetmotstånd som gör att jag kan träna inomhus, då ställer jag bara magnetmotståndet på max belastning och sedan väljer jag tröghet med cykelns växlar.
Vill man ladda batterier? Skaffa en laddregulator:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... ucts_id=40
Vill man ladda batterier? Skaffa en laddregulator:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... ucts_id=40
Det svåraste i det hela är nog att skaffa en bra generator. Med 'bra' menar jag rimligt billig, lätt att montera, rätt spänningsområde och rimlig låg inre impedans.
Resten är en fråga om lite elektronik.
Resten är en fråga om lite elektronik.
Visst är resten en fråga om lite elektronik, men det blir ju då problem när det är folk som pluggar MEKANIK som ska bygga grejerna...
nerre: helt rätt. Men det är väl anledningen till att TS ber om hjälp eller hur? Och innan det finns data på vilken generator och belastningsområde som är aktuellt kan detta väl sväva.
Det är ju knappast ett problem att skapa en enhet som belastar generatorn med en konstant ström, likaså är det knappast ett större problem att bygga en styrning som belastar allt över en viss spänning från generatorn. Ska man belasta med en viss effekt blir det svårare men min erfarenhet är att det inte är önskvärd att ha den funktion.
Man kan rakt av räkna att det ska fungera som magnetbromsen: 0 RPM = 0 belastning, full smäll på RPM = full belastning. Sedan ska man kunde justera vad "full belastning" är men själva elektroniken är rimligt enkel.
Det är ju knappast ett problem att skapa en enhet som belastar generatorn med en konstant ström, likaså är det knappast ett större problem att bygga en styrning som belastar allt över en viss spänning från generatorn. Ska man belasta med en viss effekt blir det svårare men min erfarenhet är att det inte är önskvärd att ha den funktion.
Man kan rakt av räkna att det ska fungera som magnetbromsen: 0 RPM = 0 belastning, full smäll på RPM = full belastning. Sedan ska man kunde justera vad "full belastning" är men själva elektroniken är rimligt enkel.
Men nu har ju TS skrivit så här:
Visst, att bara belasta generatorn är enkelt. Men nu ska ju energin på nåt sätt kunna användas, och då blir det svårare. Att låta den omvandlas till värme är inte direkt optimalt (det är väl den sämsta lösningen). TS vill ju helst ha in den i batteri. Och då blir det lite mer avancerat.Granfot skrev: Det lät som ett rimligt avancerat svar! Problemet är dock att vår kunskap inom elektronik och programmering är grymt begränsad.
Vi kommer själva inte att kunna designa några kretsar, eller programmera något vettigt.
Är det här något som går att köpa färdigt? Och kanske framförallt, är det något som fungerar i praktiken?
Jag ser inte problemet faktisk.
Med rätt generator som är rätt växlat bör man kunde ta (om vi utgår ifrån en 3-fas BLDC som generator) den likriktade spänningen och mata in direkt på ackumulatortanken. Inget kretslopp eller liknande behövs, man får såklart inte en mjukhet i belastningskurvan men det efterfrågas ju inte heller.
En bra "mekaniker" bör kunde räkna ut hur många Watt som trampas och hitta en generator och växling som passar. Ser man den youtube som finns med om deras "superdator" som är strömsnål tar den "bara" 1500W vilket 10 cyklister levererar. Då de ganska säkert ska kunde avlösas är det nog 8 st som behövs, alltså kan man - som tränat och med jämt tempo - kunde alstra ung. 180W per person.
Tar man i som spinningpass innebär kan detta värde nog toppa 300W eller mer under kortare tid, alltså ska generator kunde fånga den energimängd och lagringen/förbrukningen av den alstrade ström ska klara att ta hand om energin.
Med rätt generator som är rätt växlat bör man kunde ta (om vi utgår ifrån en 3-fas BLDC som generator) den likriktade spänningen och mata in direkt på ackumulatortanken. Inget kretslopp eller liknande behövs, man får såklart inte en mjukhet i belastningskurvan men det efterfrågas ju inte heller.
En bra "mekaniker" bör kunde räkna ut hur många Watt som trampas och hitta en generator och växling som passar. Ser man den youtube som finns med om deras "superdator" som är strömsnål tar den "bara" 1500W vilket 10 cyklister levererar. Då de ganska säkert ska kunde avlösas är det nog 8 st som behövs, alltså kan man - som tränat och med jämt tempo - kunde alstra ung. 180W per person.
Tar man i som spinningpass innebär kan detta värde nog toppa 300W eller mer under kortare tid, alltså ska generator kunde fånga den energimängd och lagringen/förbrukningen av den alstrade ström ska klara att ta hand om energin.