Triac-kort

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jodå, den funkade!

Bild
Bild
Stor1Stor2

Testade en kanal med en spotlight. Tyvärr utan snubberfilter och utan att analysera nät/ut-spänning då oscilloskopet vägrade ha någon av ingångsspänningarna som referens.
Därefter lödade jag klart hela kortet. Nu återstår bara att programmera AVRen som ska styra allt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

BTB-triacarna är definierade som "snubberless" triacs så använder du den triacen så borde du inte behöva RC-länken. Den har iallafall inte funnits med i dom exempel jag sett som varit avsedda för just BTB.

Nu är det väl inte så att du direkt går och etsar ett nytt kort utan dom, bara för det. Men det kan ju vara något att kolla upp om du eller någon annan skall göra något mera liknande.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Minsann, det hade jag helt missat! Jag har inte monterat X2-kondingen till snubber-kretsen ännu, så jag kan ju lika gärna köra utan den nu. Vad jag läst nu så är det bättre att köra utan snubber om man har en triac av typen snubberless.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"Snubberless triac" det var nytt för mig. Så dessa klarar av strömspikarna vid drivning av tex induktiva laster? Eller det fungerar på nåt annat sätt?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Henry

Ja, det verkar som att de klarar av plågsamma laster utan hjälp av snubber.
http://www.st.com/stonline/books/ascii/docs/6785.htm

Med en snubberless triac verkar en extra snubber-krets snarare själpa än hjälpa.
dacorp
Kontakt:

Re: Triac-kort

Inlägg av dacorp »

$tiff skrev: Det handlar om helt vanlig on/off-switchning av lite större apparater (typ CRT-skärmar, slutsteg, etc.). Alltså ingen fasstyrning jag försöker bygga.
Mitt första inlägg på forumet så jag vet inte vad ni tycker om att öppna upp riktigt
gamla trådar men jag chansar..
Min fråga lyder, går den här typen av TTL->Triac styrning att använda för att
PVM;a nätspänningen för att tex dimma en lampa eller dra ner effekten på
en värmepatron med en uC?

Användningsexempel från mitt sinne skulle väl kunna vara tex i halvdunkla utrymmen som man besöker ofta och lampknappen sitter kasst till så att man kan
ha en lampa på hela tiden som reglerar sin styrka i förhållande till övrigt ljus som finns (dag/natt kompensation). För att kunna ha på lampan hela tiden och samtidigt slösa så lite ström i onödan.

Har inget speciellt projekt på gång, senariot ovan va bara ett exempel för att försöka förklara vad jag menar.

Eller är det något med kretsen som gör att det inte går att PVM;a? tex, är Optodiacen långsam eller något liknande??
Värmepatroner går ju att dimma utan att PVM frekvensen behöver vara speciellt hög men en lampa ska ju helst vara dimmad, inte blinka.

Väldigt tacksam för svar..
//Mattias
peter555

Inlägg av peter555 »

Ska du dimma lampor ska du inte ha någon nollgenomgångsdetektor i optokopplaren.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Som föregående talare. Du måste själv detektera nollgenomgångarna och sen trigga triacen på lämpligt ställe i halvperioden.
Det finns versioner av MOC drivaren som inte har nollgenomgångsdetektor om jag minns rätt. Sen skulle jag verkligen rekommendera hi-com triacs så du slipper fundera på snubber kretsen. Eller försök få tag på Sharps optotriacar så klarar du dig med ännu färre komponenter.
dacorp
Kontakt:

Inlägg av dacorp »

Glömde säga att jag tänkte basera min krets på IL420 och inte IL410. Som jag förstår så innehåller 420 inte någon 0-cross..

Nu "hijackar" jag tråden totalt och går till en till fråga. (Blir jag långrandig så startar jag en ny tråd, kommer starta en ny tråd ändå när projektet är klart, är bara i fas "skulle jag kunna klara av att bygga det?" än:) )

Något bra tips på hur jag ska hitta noll-genomgången och mata den till tex en PIC?
Har sökt på epanorama och liknande sidor men jag hittar inte ett jota, antingen är det
svårare än jag tror eller också så söker jag på fel.
Är helt grön på ämnet "dimma" och "nollgenomgångsdetektion", så jag vet inte om ritningen jag caddat i huvudet är åt skogen och inte går att genomföra öht.

Mvh (och tack för hjälpen)
Mattias
Senast redigerad av dacorp 7 mars 2008, 09:13:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Har ingen exempelkoppling till hands men dimning av en lampa fungerar ungefär så här: Triacen behöver en puls på gaten för att börja leda. Sen leder den av sig själv tills spänningen över den går ner till noll igen, dvs tills nästa nollgenomgång i växelspänningen kommer. Då behöver den en ny puls för att börja leda igen. För att dimma ner en lampa så måste du hålla utkik efter nollgenomgångarna och fördröja pulsen till gaten, så att triacen bara leder en viss del av växelspänningens halvperiod.

För styrning av en värmepatron är det kanske enklast att skaffa ett "solid state relay". Sodjan här på forumet brukar ha såna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad många inte vet är att om spänningsstigningen över en triac är snabb nog kommer den att trigga! Detta har vanligtvis ingen större betydelse men i vissa lägen kan det snubber-filter faktisk vara det som gör att det fungerar klanderfritt.
dacorp
Kontakt:

Inlägg av dacorp »

Om jag kan detektera nollgenomgång på något sätt med en uC så kan jag göra fördröjjningen mjukvarumässigt och starta igång triacen med IL420;ingen.

Eller är jag HELT ute och cyklar? känner mig inte speciellt självsäker när det gäller elektronik öht och det säkert av någon anledning :)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Icecap: Hi-com triacar är byggda så att de är mycket mera okänsliga för höga spänningsderivator, just så att man inte skall behöva någon snubber. Snubberkretsen skall anpassas till lasten, och en feldesignad snubber kan ha negativ verkan (har jag läst), därför är det bra om man slipper snubbern helt och hållet. Dessutom han kondensatorn i snubbern bli ganska stor och bökig på kretskortet.
Rent resistiva laster skall inte behöva någon snubber dock.

dacorp: Yepp, just så.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Microchip har presenterat en "fullösning" angående att läsa av nätspänningen. Kolla bl.a. in appnote AN236 och AN521 för mer info.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Om du skall ha en uP där så har du antagligen också en liten trafo för matningsspänningen. Då kanske en nollgenomgångsdetektor kunde byggas med en enkel komparator på sekundärspänningen från trafon:

Bild

Alltså, när spänningen sjunker under en viss (inställbar) spänning på den inverterande ingången på komparatorn, går utgången hög. Dvs den detekterar lite tidigare än nollgenomgången. Men eftersom du ändå skall ha en uP som sköter om fördröjningen spelar det ingen roll att signalen kommer lite tidigare. Notera att jag inte testat den här kopplingen, det är bara en princip.
Skriv svar