När är det olämpligt att peta på kopplingarna? Nybörjarfråga
Re: När är det olämpligt att peta på kopplingarna? Nybörjarf
Jag har fått lära mig att det finns tre risker med elektrisk ström:
1. Kammarflimmer
2. Uppvärmd vävnad
3. Ytliga brännskador
1 är det man brukar ta upp oftast, men 2 och 3 är också farliga. Risken för kammarflimmer är olika beroede på strömmens frekvens, tyvärr är 50-60 Hz bland det sämsta... Risken är typ 20 gånger mindre vid DC eller frekvenser över 1 kHz
2 påverkas av ström och tid (effekt gånger tid blir energi och energi värmer upp). En risk är att DC inte alltid känns om kontaktytan är stor och strömmen relativt liten.
3 påverkas av ström OCH kontaktyta, d.v.s. strömtäthet.
Ytterligare en aspekt många inte tänker på är att huden står för en stor del av kroppens totala resistans. Fuktig hud eller hål i huden (sår, kardel från kabel som sticker hål etc) gör att kroppens totala resistans minskar rätt mycket.
1. Kammarflimmer
2. Uppvärmd vävnad
3. Ytliga brännskador
1 är det man brukar ta upp oftast, men 2 och 3 är också farliga. Risken för kammarflimmer är olika beroede på strömmens frekvens, tyvärr är 50-60 Hz bland det sämsta... Risken är typ 20 gånger mindre vid DC eller frekvenser över 1 kHz
2 påverkas av ström och tid (effekt gånger tid blir energi och energi värmer upp). En risk är att DC inte alltid känns om kontaktytan är stor och strömmen relativt liten.
3 påverkas av ström OCH kontaktyta, d.v.s. strömtäthet.
Ytterligare en aspekt många inte tänker på är att huden står för en stor del av kroppens totala resistans. Fuktig hud eller hål i huden (sår, kardel från kabel som sticker hål etc) gör att kroppens totala resistans minskar rätt mycket.
Ökad risk för blodproppar och skador på musklerna också.
Jag hörde talas om någon undersökning där det tydligen var väldigt vanligt med elektriker som råkade ut för blodproppar när de började komma upp i åren, anledningen är att det är något i blodet som koagulerar vid strömgenomgång, och även om det bara är lite efter en gång så åker det ju runt i "systemet" och när det blir fler stötar så kan det bli för mycket klumpar i blodet till slut.
Så det är väl en viktig anledning till att åka in till sjukan efter man har haft strömgenomgång i kroppen, de kan tydligen skölja ut eventuella klumpar om man inte väntar allt för länge
Jag hörde talas om någon undersökning där det tydligen var väldigt vanligt med elektriker som råkade ut för blodproppar när de började komma upp i åren, anledningen är att det är något i blodet som koagulerar vid strömgenomgång, och även om det bara är lite efter en gång så åker det ju runt i "systemet" och när det blir fler stötar så kan det bli för mycket klumpar i blodet till slut.
Så det är väl en viktig anledning till att åka in till sjukan efter man har haft strömgenomgång i kroppen, de kan tydligen skölja ut eventuella klumpar om man inte väntar allt för länge

Jo, precis. Våra regler sa väl i princip att oavsett hur liten stöt man fått så var det sjukhusbesök (med sällskap dit) som gällde.
Senaste incidenten på jobbet var när en kollega råkade komma åt kontaktstiften på elpluggen till ett labbaggregat EFTER att hon hade dragit ur proppen från vägguttaget. Det visade sig att flera av våra äldre DC-aggregat (bland annat modeller från HP, Tektronix och Agilent) hade för hög restspänning sisådär 300 V 5 sekunder efter man dragit ur proppen. De uppfyller alltså inte nuvarande elsäkerhetskrav (men kravet kanske inte fanns då de tillverkades en gång i tiden). Alltså någon kondensator som inte laddar ur sig tillräckligt snabbt i nätdelen så att farlig spänning ligger kvar åtkomligt på nätsladdens anslutningsstift. Efter närmare undersökning så uppstod detta fenomen endast när omkopplaren var i läge OFF. Så vi funderar på att helt sonika koppla förbi omkopplaren så den alltid är i läge ON. Annars får man försöka ha som vana att alltid dra ur pluggen i läge ON (då laddas kondensatorn ur snabbt).
Kan ju vara en sak att tänka på om ni har gamla labbaggregat i era labb.
Kan ju vara en sak att tänka på om ni har gamla labbaggregat i era labb.
Jimmy A.. Jag skulle dra en sladd från huvud huset till ett uthus på en uppspänd vajer..
stod uppe vid taknocken på uthuset och skruvade ihop när det precis kom en liten regn skur.. och lämpligt så va sladde inkopplad i andra änden.. så de va bara klantigt av mig.. va bara 15 år.. så va ska man säga..
Funderade på en vanlig mobil laddare.. som jag satte i min kopplingsplatta igår..
det är 5v 250mA
då kan det alltså vara farligt att låta den vara in kopplad medans man sticker i en komponent..
stod uppe vid taknocken på uthuset och skruvade ihop när det precis kom en liten regn skur.. och lämpligt så va sladde inkopplad i andra änden.. så de va bara klantigt av mig.. va bara 15 år.. så va ska man säga..

Funderade på en vanlig mobil laddare.. som jag satte i min kopplingsplatta igår..
det är 5v 250mA
då kan det alltså vara farligt att låta den vara in kopplad medans man sticker i en komponent..
Här är några som lyckats trassla in sig i en spänningsförande ledning
och de blir grillade..
http://www.ebaumsworld.com/video/watch/82667672/
och de blir grillade..
http://www.ebaumsworld.com/video/watch/82667672/
- rysshack.se
- EF Sponsor
Precis, för DC är högspänningsgränsen satt något högre.Lågspänning är upp till 1000V vid växelspänning.
230V är alltså också lågspänning.
Vid högspänning kan man få ljusbågar, man behöver inte ens ta i kablar eller skenor innan det blir överslag.
Under vissa fall, i trånga utrymmen expanderar luften så snabbt och kraftigt att det blir som en explosion.
Har sett en kraftig skyddsdörr i metall ordentligt deformerad av en sådan händelse.
Håller du dig till klenspänning när du pularpå, så är de nog ingen fara.
Annars finns ju speciella skyddshandskar för arbete under spänning
De är rätt dyra men livet är värt mer kolla efter denna typ på elfa, fråga hur man anv dem.
Jag skulle inte rekommendera någon att köpa AMS-vantar på elfa och fråga i butiken hur de används. 
Ska man jobba med spänning på bör man veta vad man gör. Och ha rätt utrustning, inte bara skyddshandskarna.

Ska man jobba med spänning på bör man veta vad man gör. Och ha rätt utrustning, inte bara skyddshandskarna.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Teljemo:
Du är inte ensam om att ha fått klant-stötar i den åldern.
Det som räknas är att man försöker undvika att få dem i äldre ålder.
Tyvärr är många billiga mobil-laddare väldigt dåligt konstruerade,
så man kan egentligen inte vara helt säker när de är inkopplade.
Jag har varit med om att ledningarna i väggen har vibrerat(!)
och det skulle jag inte ens lyckas med om jag försökte med flit.
Men om du har en vettig mobil-laddare (original-märke) så skulle jag däremot säga
att risken är ytterst liten att du ska få en stöt överhuvudtaget.
Det är några miljoner människor som fingrar på sina laddar-kontakter varje dag utan att något har hänt.
Om något går sönder så bryts oftast kontakten. T.ex när ett motstånd eller en transistor får nog.
Däremot finns det en annan orsak att inte ha spänningen inkopplad förrän man är klar:
Det är ju inte förrän man har satt dit alla komponenter som de kan jobba på det sätt som man tänkt sig.
Man kan även råka stoppa dit en komponent på fel ställe eller råka sätta ett komponentben mellan plus och minus.
Vissa kretsar gillar inte att få en kondensator över matningspinnarna samtidigt som spänningen är på.
Så det bästa är *egentligen* att först koppla klart och sedan sätta sig bekvämt tillrätta innan man pluggar in spänningen.
Du är inte ensam om att ha fått klant-stötar i den åldern.
Det som räknas är att man försöker undvika att få dem i äldre ålder.

Tyvärr är många billiga mobil-laddare väldigt dåligt konstruerade,
så man kan egentligen inte vara helt säker när de är inkopplade.
Jag har varit med om att ledningarna i väggen har vibrerat(!)
och det skulle jag inte ens lyckas med om jag försökte med flit.
Men om du har en vettig mobil-laddare (original-märke) så skulle jag däremot säga
att risken är ytterst liten att du ska få en stöt överhuvudtaget.
Det är några miljoner människor som fingrar på sina laddar-kontakter varje dag utan att något har hänt.
Om något går sönder så bryts oftast kontakten. T.ex när ett motstånd eller en transistor får nog.
Däremot finns det en annan orsak att inte ha spänningen inkopplad förrän man är klar:
Det är ju inte förrän man har satt dit alla komponenter som de kan jobba på det sätt som man tänkt sig.
Man kan även råka stoppa dit en komponent på fel ställe eller råka sätta ett komponentben mellan plus och minus.
Vissa kretsar gillar inte att få en kondensator över matningspinnarna samtidigt som spänningen är på.
Så det bästa är *egentligen* att först koppla klart och sedan sätta sig bekvämt tillrätta innan man pluggar in spänningen.

Som någon tidigare i denna tråd nämnde, att jobba som industrielektriker är i elsäkerhet är svårt. Själv jobbat i 30 år inom industri, där man för att inte störa driften gjort många arbeten under spänning.
Det som gäller är att veta vad man gör, och väga risker emot sin erfarenhet.
I regelverket står det att man skall bryta och jorda innan elarbeten, men verkligheten är en helt annan. Den verkligheten talas det tyst om. Själv är jag inte så rädd för lite ström i fingrarna, det är ljusbågar jag fruktar.
Det som gäller är att veta vad man gör, och väga risker emot sin erfarenhet.
I regelverket står det att man skall bryta och jorda innan elarbeten, men verkligheten är en helt annan. Den verkligheten talas det tyst om. Själv är jag inte så rädd för lite ström i fingrarna, det är ljusbågar jag fruktar.
-
Jag jobbade som servicetekniker på en pumpfabrik 1985-99 och fick bara en stöt som var tillräcklig för att skrämma mej. Det var i kopplingsskåpet till en maskin, så jag blev egentligen inte förvånad, bara förb. på mej själv. Men förvånad blev jag en annan gång när jag skulle linda upp sladden på en sladdlampa med lysrör i. Råkade komma emot stiften på stickproppen och fick en stöt. Hade inte tänkt på att det kunde finnas kondingar i lampan.
Nu sitter jag och översätter handboken till en schweizisk slipmaskin. Där står: Farlig spänning ligger kvar upp till 30 minuter efter avstängning av nätspänningen.
Där handlar det om rejäla kondensatorer.
Nu sitter jag och översätter handboken till en schweizisk slipmaskin. Där står: Farlig spänning ligger kvar upp till 30 minuter efter avstängning av nätspänningen.
Där handlar det om rejäla kondensatorer.
Stickproppsanslutna saker får inte ha laddning kvar så länge (inte så den är åtkomlig på stickproppen). Jag har för mig att det är nåt i stil med att 10 sekunder efter att du dragit ur stickproppen får laddningen som är kvar inte vara större än 45 uC.
Den här var länkad för inte så länge sedan:
edit: denna är mer relevant:
edit: denna är mer relevant:
Fast den snubben är ju en tomte. Hans "bevis" för att det är spänningen och inte strömmen som dödar är ju föga övertygande om man kan nåt om el.
Han sa väl aldrig det? Poängen är att spänningen driver strömmen.