Avståndsmätare, korta avstånd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Massemannen

Re: Avståndsmätare, korta avstånd

Inlägg av Massemannen »

Hej!

Nej det behöver inte vara så stort spann. Min tanke med 50-100mm var att då kunde man placera den med större frihet. Avståndet skulle kunna röra sig runt 30mm istället.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Är spannet mindre än 10 mm så kanske Hamamatsuerna går att bygga det med.

Du får slakta en gammal HP-laser, de har roterande spegel för att svepa strålen, det
skulle man kunna köra baklänges för att triangulera. :)
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Tack för tipset Krille :tumupp:

Avståndet går som sagt att justera och inget som är spikat. Min tanke är att ta ut 4-8 mätpunkter på en platta där man i första punkten tar ut en nollnivå, flyttar mätaren till punkt 2 får ut ett avstånd relativt nollpunkten, säg +0.15mm. Tanken är då att man justerar in den punkten så att den är detsamma som nollpunkten och då vore det smutt om avståndsmätaren mätte hela tiden dvs uppdaterar avständet medans man justerar. Vidare mot nästa mätpunkt osv

Detta kan man såklart göras med mätklocka men jag är lite ute efter ett beröringsfritt sätt...
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Biltema, 199:-, :D

Bild
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Pluggar mätteknik nu och råkade springa på en intressant sak i läroboken igår,
en vanlig reflexdetektor som du hittar för några kronor på Elfa kan för någon
mm ha en rak fin strömkurva som beror på avståndet från ytan.

Den här godingen tex för 4.12:- har en rak linje mellan 2-4 mm:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20448
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Krille, den verkade bra. Tack för tipset!
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Hej Godingar!
Fick tag i en Omron ZX1 laser avstånds mätare av DAP här på forat... Skulle behöva lite hjälp att koppla in den :oops:
Är en mek dude, ingen el dude så please bare with me. Nu till en början så vill jag bara få igång den men vad jag förstår så kan man koppla in den till allt möjligt?! :humm:
Men läser jag schemat rätt om det "bara" är att koppla in brun och blå tråd till en likströmskälla på 10-30V?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, det stämmer. Brun & Blå är matningspänning och svart är analog utsignal.
Notera att utsignalen är 4-20mA, den lämnar alltså en ström proportionerlig till uppmätt avstånd. Du kan enkelt "omvandla" strömmen till en spänning genom att använda ett motstånd som belastning och mäta spänningen över det. Om du tar 250ohm får du en spänning på 1-5V, tar du 100ohm får du 0.4-2V osv. Notera att max lastresistans är 300ohm.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Tack H.O! :tumupp:
Så jag ska inte koppla in dom andra trådarna? Så som jag ritat in i gult på bilden? Uppdaterad pdfen med lite mer data samt ny bild...
När det står att man kan mata med 10-30V är det för att man ska ha så stor flexibilitet som möjligt eller finns det ngn vits med det stora spannet på 20V?
Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Pluggar mätteknik nu och råkade springa på en intressant sak i läroboken igår,
en vanlig reflexdetektor som du hittar för några kronor på Elfa kan för någon
mm ha en rak fin strömkurva som beror på avståndet från ytan.
Bra tips. :tumupp:
Kollade upp ett gäng på Mouser, men jag behöver längre avstånd(högtalarmembran), och då sket det sig, synd...
H.O

Inlägg av H.O »

Jag förstår inte alls hur den menar att du ska koppla baserat på den bilden. Du ska i alla fall INTE koppla ihop vit och/eller grön direkt med blå om det var så du menade.

Vit och grön är två digitala utgångar som du kan programmera att gå till eller från när det uppmätta avståndet är över eller under ett inställbart värde (antar jag, jag har inte lusläst dokumentationen). Om du vill veta det faktiska avståndet använder du den analoga utgången enligt tidigare.

Orange, rosa och lila är ingångar som använde för att "programmera" sensorn och röd används för att "stänga av" lasern, lämna de icke anslutna eller koppla de till GND (Blå) om du inte ska använda dom.

10-30V är "standard givarspänning" och Brun = Plus, Blå = Minus, Svart = Signal är "standard givarfärger". Det breda inspänningsorådet ger flexibilitet, du tjänar inget på att köra med en högre spänning. Har du 12V kör på det, har du 24V kör på det.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Sitter och skrattar lite åt din kommentar "Du ska i alla fall INTE koppla ihop vit och/eller grön direkt med blå om det var så du menade." :lol:
Det är sådana "peka med hela handen" instruktioner jag behöver :tumupp:

Ok då är allt på plats gissar jag... Hur viktigt är det att träffa rätt med ström (mA)? Kan man variera lite där med om man nu inte har adaptor som ger exakt det?
H.O

Inlägg av H.O »

Enligt databladet drar sensorn maximalt 100mA så du måste ha en adapter som kan leverera minst det. Sen om den kan leverera just 100mA eller 5A spelar ingen roll, sensorn kommer bara att dra det den behöver - vilket alltså är 100mA maximalt.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Stort tack! Mycket uppskattat...
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Aaaaalmost there :vissla:
Har i mitt bakfylle tillstånd hittat en Logitech nätadapter (12.9V / 1.39A) som inte används till ngt längre så tänkte knipsa av kontakten. Men hur tar jag reda på polariteten? Ska man prova på en LED eller mäter man sig till det (har en multimeter) eller...??? Har hört att det är inte så bra om man råkar koppla fel på likströms pryttlar...
Skriv svar