Nätverksfunderingar.. Få IP från nätverket ovanför.. typ..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Nätverksfunderingar.. Få IP från nätverket ovanför.. typ

Inlägg av MiaM »

Tips: confa också om TrendNet-routern till att ha en ip-adress i samma område som pfsense-routern, men givetvis inte samma ip-adress.

Om pfsense-routern har 192.168.1 så kan du t.ex. sätta 192.168.1.254 på TrendNet-routern.

Poängen med detta är att du kommer åt administrationsgrejerna på TrendNetroutern utan att behöva konfigurera upp dubbla subnät eller annat special på datorn.

Å andra sidan är admingrejerna kanske inte så intressanta, det enda av intresse är väl att kolla på inställningarna för trådlöst nätverk...
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

adent
Spännande, ska läsa igenom! :)

Nu har jag inte läst din föreläsning än eftersom jag precis såg den :P Så du kanske har skrivit om det,
men kan man räkna med på ett ungefär hur många portar en dator använder? Det kan väl "aldrig" ta slut för exempelvis
4 datorer och kanske 2-3 trådlösa klienter? Om man säger att datorerna inte är någon sorts server.

MiaM
Ah, det glömde jag skriva. Jo det har jag ställt in också, kommer dock inte ihåg nu vad jag ställde det till men det var något
högt nummer :P Bara att logga in i pfSense och kolla vad TrendNet'en fått för IP adress iofs ;)

Men det är fixat! :D

Det är nog alltid bra att ha tillgång till det trådlösa administrativa interfacet, man vet aldrig när man kan behöva ändra nåt :P
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men TrendNet'en har väl en statisk ip-adress. Syns den i pfsense? (Å andra sidan så är det ju inte så många adresser att välja på att prova, perfekt tidsfördriv en söndagseftermiddag :wink: )
Nerre

Inlägg av Nerre »

Min router som körs som accesspunkt har inte en statisk adress utan kör DHCP, men den riktiga routern är inställd på att alltid ge den samma IP-adress (baserat på MAC-adressen).

När jag började med nätverk hemma så fanns inte begreppet "fast IP-adresser via DHCP" och jag satte statiska IP-adresser på alla burkar jag ville kunna adressera. Det blev en salig röra... jag hade en pool på 32 dynamiska adresser (som användes av kanske 3-4 "klienter") och sen hade jag ett dussin statiska där jag kom ihåg ungefär hälften... Visst, de fanns säkert nerskrivna på nån lapp nånstan, problemet var att det blev så många lappar och man glömde stryka när man installerade om nån burk och ändrade där...

Att dela ut fasta IP-adresser via DHCP kom som en skänk från ovan, nu finns även de "statiska" IP-adressera registrerade i routern (som är den enda burken med helt statisk IP-adress).

Fast idag har jag färre burkar som behöver statisk IP-adress, förr hade jag kanske 4-5 olika gamla burkar som körde nån linux och användes till lite olika saker. Idag har jag koncentrerat grejerna till färre burkar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

När DHCP servern går ner av någon anledning blir det ren soppa av hela nätverket..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nä, de burkar som fått en IP-adress behåller den ju även om DHCP-servern inte svarar. Det är bara om nån burk startar om medans DHCP-servern är nere som det skiter sig. Men eftersom burken som är DHCP-server även är router och DNS-server för nätverket så är det ändå en massa som slutar fungera om den går ner så... Men om det nu skulle råka hända (det har inte hänt de senaste 15 åren) så får det väl vara lite trassligt ett tag.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nerre skrev:...Men om det nu skulle råka hända (det har inte hänt de senaste 15 åren) så får det väl vara lite trassligt ett tag...
Känner lite så också. Lyckligtvis har jag inte råkat ut för någon kraschad DHCP server så egentligen ska man väl inte fråga om det, men av vilken eller vilka anledningar har det hänt att era DHCP servrar gått ner? blueint då eftersom Nerre inte verkar haft någon DHCP server som gått ner :P

Andra får gärna svara också, alltid skoj att höra "historier" :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det kanske kan bli så om DHCP-servern även kör en massa annan programvara, i mitt fall så har det alltså varit routern eller en burk som bara agerade lokal DHCP-server och DNS (jag tror att den en gång i tiden funkade som SMTP-relay också, eftersom jag ville "buffra" utgående mail när vi körde ISDN, för att att slippa onödiga uppkopplingar).
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det förstås.. Förhoppningsvis lär väl jag slippa det *ta i trä*, eftersom pfSense routern bara sköter just nätverkstrafiken, brandvägg och DHCP.. ja vad som nu körs :P

Sen kan ju alltid fel inträffa.. men förhoppningsvis inte :D
Skriv svar