Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstår?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av BallInPlay »

Motorn är ju en 2hastighetsmotor med separata lindningar så det kan ju vara som nämnts tidigare att man 'bromsar' med 2faser på ena lindningen som lite mjukbroms.

Editering : Med tanke på fasföljden så verkar det snarare som om kontaktorn C4R skapar en 'hjälpfas' i låghastighetslindningen
möjligen för att underlätta för motorn att hålla höga farten även med last när man kör uppåt.
Kör man neråt så blir 'hjälpfasen' motarbetande och hjälper då till som broms som sagt...
Jag har inte sett lösningen tidigare
men jag har en hel del erfarenhet av palleterare tex civiemme , som förövrigt är italienskt ...

Editering igen: troligen drar inte C4r i rörelse neråt då det inte alls blir en så bra broms som jag antydde ovan.
Den drar nog endast i upp för att som tidigare sagt hjälpa till.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad jag har lärt mig om Telemecanique är att röda ankare är likströms spolar och blå är AC.
Likströmmarna är lite större då de av naturen blir varmare.

PLC som puttar ut AC är väl lite ovanliga?

Protte
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

johanw42 skrev:10: Slå till bromsen och stanna motorn genom att släppa S/D, L och F.
Släpper både S och D?
I sådana fall blir bromsen utan extern matning.
H.O

Inlägg av H.O »

Elektromekaniska bromsar brukar väl vara gjorda så att de bromsar när de inte är spänningsatta så för att "slå till" bromsen ska den nog göras spänningslös.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

protte : kortet i plcn är ett reläutgångskort så det är fullt möjligt med ac.
johanw42

Inlägg av johanw42 »

Blåa kablar är 24V DC, i princip alla ingångar som får signal via brytare och fotoceller.
Röda kablar är 24V AC, i princip alla utgångar som driver reläer och pneumatik don.
Reläerna sitter 4 och 4 på korten med en gemensam common, dom har lagt in "fasen" från 24V AC på den gemensamma och sen tagit utgångarna till spolarna på kontaktorerna, andra sidan på kontaktorn går till "nollan". Hela 24V AC systemet är frikopplat nollan och jorden genom en full trafo.
Likaså är 24V DC systemet fritt från jord genom att nätdelen är helt galvaniskt skiljd.

Bromsen är som sagt till när kontaktorn EJ är dragen. Man aktiverar den utgången och drar kontaktorn för att släppa på bromsen.

Nödstoppen för maskinen klipper matningen till 24V AC trafon. Likaså måste PLC,n också tycka allt är ok för att dra huvud relät som matar alla styrutgångar med 24V.
Det gör att när nödstop trycks in stannar alla motorer, bromsen går till, och all pneumatik ställer sig i sitt default läge.
Och dom har valt läge på all pneumatik så det är "safe" när ingen styrning utan endast luft är på.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad har du tänkt att montera för ersättningsPLC?
Snabbaste sättet att komma igång är kanske att byta ut PLCn mot en likadan och flytta över minneskortet, det är bara några timmars arbete jämfört med kanske 40-tal för att bygga upp programmet från början i nytt språk (något mindre om alla sidorna på ladder är intakta).
Vad har du gjort för felsökning? Är det nätagget, cpu-kortet eller något annat som är trasigt? Det finns gott om delar på ebay.
När du väl har maskinen fungerande så finns programvara för att migrera till nyare telemeq/schneider om man så vill.
Joe

Inlägg av Joe »

Du ska leta efter O3,x i PLC programmet där x är utgången till C4R.
Eftersom du inte tog foto på schemat där spolen C4R syns så kan jag inte hjälpa dig vilken utgång det är...
Kolla ischemat eller följ tråden ifrån C4R.

Annars är språket en ledtråd:
Upp - Su Stigning - Salita C4S
Ner Nedstigning - Discesa C4D
Snabb - Veloce C4V
Långsam - Lentamente C4L
Broms - Freno C4F

Och vad R kan stå för får man leta i ett Italiensk-Svenskt lexikon.. Eller så står det i elschemat under spolen för C4R?
Senast redigerad av Joe 3 januari 2014, 23:51:42, redigerad totalt 3 gånger.
Halvorsen

Inlägg av Halvorsen »

Ner - Discesa
Upp - Salita

Står i enlinje schemat...
johanw42

Inlägg av johanw42 »

Det enda jag har är det schema som jag postat bild på, plus att utgångarna på PLC,n är märkta.
Några fler scheman eller ritningar finns inte :-)
Och PLC,n är som sagt död, både hårdvara och minneskortet är kass, så en ersättningsmaskin kommer inte fungera heller.
Och även om den levt så kräver den licens belagd mjukvara som endast snurrar på OS2/Warp, det är inte någon ny maskin det här..
Sen har tidigare ägare av maskinen plåstrat om den under åren istället för att laga så flera givare är tejpade eller urkopplade, allt troligen för att få maskinen att fungera på något sätt utan att egentligen laga den. Och för att lägga salt i såren så är både knappar och display fortfarande på Italienska, men man kan se spår av att någon en gång satt papperslappar men svensk text, så vet knappt ens vilken knapp som borde vara "start" ;-)

Den del som fortfarande förbryllar mig är vad just C4R kan ha för funktion, den borde ju sitta där av en anledning.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Som jag sagt tidigare så är C4R troligen en bromsfunktion.
Dess uppgift är att bromsa från högfart till lågfart där C4L går in (och C4R, C4V går från) och kör lågfart fram till stoppositionen där C4F går in (och C4L går från) för att bromsa till stopp med mekanisk broms.
Kolla även anslutningen på motorn, hög och lågfart är kopplade Y Y enl. motorskylten och se om inte mittpunkten i Y-kopplingarna är ihopkopplade med varandra, och då kan de extra 2 faserna skapa den magnetiska förändringen i motorn som behövs för att uppnå önskad bromseffekt.

Edit: mer text
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

johanw42 skrev:Den del som fortfarande förbryllar mig är vad just C4R kan ha för funktion, den borde ju sitta där av en anledning.
Prova och kör kontaktorerna för hand, använd vanliga bläckpennor och tryck in ankarna.

Kör NER (C4D) och SLOW (C4L) samtidigt, sedan släpp C4L och aktivera C4R, fortfarande med C4D intryckt, får du någon bromsfunktion ?

C4R kan ju också vara för att motorn skall behålla magnetfältet i skiftet mellan hög och lågfart, allt för lasten inte skall rusa.

På jobbet har vi en italiensk maskin från 80 talet, den använder en annan lösning med injektering av DC spänning på motorlindningarna, men det var innan frekvensstyrningarna.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Kanske C4R finns för inte bromsen skall slå till när man skiftar hastighet. Man måste ju bryta ena lindningen innan man slår till den andra.

Under den korta tiden däremellan blir ju bromsen strömlös och börjar bromsa ett kort ögonblick vid varje upp/ned och ned/upp-växling. Med C4R dragen så får den ju hållspänning den korta tiden.

Edit: Oj, jag hade visst lite otur när jag tänkte. C4R kan ju aldrig vara dragen samtidigt med C4S och C4V. :(
Skriv svar