Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av Nerre »

Ja det är väldigt svårt att hitta prisvärda lösningar för små mängder datatrafik.

Är det bara punkt till punkt så skulle jag nog ändå överväga att ascii-koda datat och skicka det via SMS. Man får göra en liten egen paketering bara med nån header och paketräknare.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Det var lite det jag var inne på. Gratis sms och utan tidstvång så är det väl det enda.
Ska kolla om det möjligtvis finns någon snäll granne man skulle kunna få låna lite WiFi av på nåt sätt men det är nog svårt.
void

Inlägg av void »

Har man lite tur kanske det går att nå ett "gratis" wifi-nät typ Telia homerun.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Ett par billiga walkie-talkies och packetradio hade jag tagit. TNCer kostar inte så mycket längre. http://www.tnc-x.com t.ex.
Eller tinytrak4. www.byonics.com. Kanske klarar den redan allt du behöver?

Edit: Såg avståndet nu. Sju mil är kanske lite långt, men absolut inte omöjligt.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Länka med repeaters... ledsen om jag låter gnällig men det blir omständligt och fler möjliga felkällor... idé'n är kul annars. :)

Inga fler lösningar?
void

Inlägg av void »

Bigstone skrev:Har ett litet logger projekt som är tänkt att fungera på distans och som därför kräver att insamlad data ska kunna överföras en eller flera gånger per dygn. Problemet har varit hur jag skulle lösa just själva överföringen.
Lösningen för inte vara för dyr pga. begränsad budget så att köpa en 6~700kr's GSM modul är inte att tänka på så återvinning av gamla prylar har dessvärre haft prioritet men också en spännande utmaning.;)
Det finns GSM-moduler på ebay för under 200:- inkl frakt.
http://www.ebay.com/itm/GSM-SIEMENS-TC3 ... 0851051007
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Tack Void!
Oh! Den var ju snygg rent av. ;)
Har faktiskt beställt en GSM/GPRS men lär som vanligt ta nästan en månad innan den kommer.
Är ju dock lite ivrig att komma igång men samtidigt är det spännande och bra att veta möjligheterna till nästa gång jag får idéer jag vill realisera. Oftast vill man komma undan på billigaste tänkbara sätt.

Johanb här på forumet tipsade i en parallell tråd jag kör med den här ang. SMS/MMS under "Inbäddade system" (http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1020564) om en onlinebutik som säljer bla. sk. m2m från Telenor som är just för applikationer så som mätstationer mm., ett kontantkort fyllt med 20MByte och verkar gälla i ett år.
Såg precis denna också: https://tele2.m2m.com/trialkit/ 30MByte på 6 månader...
Ska kolla med Telenor. MMS skulle nog räcka för mina behov annars. Men GICK det att köra på något annat sätt så vore det guld.
Zeela
Kontakt:

Re: Sv: Dataöverföring via audio. Bästa sättet?

Inlägg av Zeela »

Kollade lite snabbt, m2m verkar vara nåt som erbjuds till företag. Så du får kolla om du som privatperson får/kan ha ett sånt abb...
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Hmmm.. en julmelodi med modifierad text hörs i bakgrunden..."Blodsugare är de allihopa, allihopa, allihopa...." ;)

Har iof. svårt att tro att bara företag får köpa de Telematik abonnemangen. Används tydligen till hemmalarm och Trackingsystem för vagnar, båtar, bilar mm..
Ska kolla med dem och vad som gäller. Kan tänka mig att fler här på forumet ev. skulle kunna vara nyfikna.
Skriv svar