Rörbygge Edison 12 retroprojekt
Re: Rörbygge Edison 12 retroprojekt
Rullbandspelare ska det vara
Brukar spela i en låtlista från min Spotify till rullbandaren och sedan lyssna av när man vill ha det riktigt analogt. Vinylsvaren får byta plats med rullbandaren då och då. Har inte riktigt med plats just nu där jag har min rörförstärkare och allt.

Om ipod'en klarar åtminstone 16/48 men helst typ 24/96 och format med hygglig bitrate så lär den ju låta bättre än CD ifall materialet den spelar har bättre kvalitet än CD (t.ex. för att det är rippat från vinyl med ljudkort/inspelare som kör 24/96 eller liknande).
(Vad iPod faktiskt klarar låter jag vara osagt)
(Vad iPod faktiskt klarar låter jag vara osagt)
Och vinyl är per definition bättre än CD? Jag är inte helt säker på att jag håller med.
Det går inte att jämföra en vinylskiva med en CD-skiva rakt av. Med en vinylskiva får du ett "levade" ljud pga vilken typ av vinylspelare du har,vilken typ av nål du har,vilket nål-tryck du har,vilken pitch du har m.m. Det vill säga att du kan påverka ljudet genom att påverka olika faktorer när du lyssnar på vinyl. Med en CD-spelare så är ljudet ganska det samma. Klart du kan få bättre ljud genom att investera i en CD-spelare för X antal kronor av det bättre märket än en CD-spelare från t.ex ÖB. Med en CD-spelare kan du inte påverka ljudet på samma sätt. Jag gjorde som så att jag köpte mig en CD-spelare med radiorör i utgångssteget. På så sätt kan jag "färga" ljudet genom att byta rören som jag vill ha ett "mjukare" ljud t.ex.
Det beror förstås på hur skivorna är inspelade och vad man spelar upp dem med.danei skrev:Och vinyl är per definition bättre än CD? Jag är inte helt säker på att jag håller med.
Den teoretiska begränsningen för ljudkvaliteten på vinyl är väl ungefär hur väl man kan forma plastpartiklarna i skivan. Utan att faktiskt veta så antar jag att det går att gjuta plast med högre precision än motsvarande en CD's 16-bitarsupplösning.
I praktiken så före CD slog igenom rejält så var däremot en förkrossande majoritet av vinylspelarna sämre än vad en CD klarar. Det är bara en "high end"-vinylspelare (med dito arm och pickup) som kan tävla med CD.
Jag vill bestämt hävda att CD utan tvekan tekniskt sätt är bättre än vinyl, oavset vilken utrustning man spelar upp vinylen på.
Däremot lider nästan all nyutgiven musik på CD av sviterna som den moderna mastringen ger, (googla loudness war) vilket gör att det ofta låter bättre rent musikaliskt på LP.
Dessutom är det ju mycket roligare med vinyl. Det till och med luktar gott
Däremot lider nästan all nyutgiven musik på CD av sviterna som den moderna mastringen ger, (googla loudness war) vilket gör att det ofta låter bättre rent musikaliskt på LP.
Dessutom är det ju mycket roligare med vinyl. Det till och med luktar gott

När utrustningen "färgar" ljudet kan man väl argumentera om det ska klassas som HiFi fortfarande