Du slår in öppna dörrar.
Förklara istället vad databladet menar med :
"Alternatively, the flag can be cleared by writing a logical one to it."
D.v.s det som cykze tyckte var helt solklart.
Interrupt vid påslag?
>cykze
>sei - aktiverar interrupts globalt
>cli - inaktiverar interrupts globalt
Just det ja, dom funkar ju också. Smidigt, tackar!
Sen har jag en sak till jag skulle behöva vädra tyvärr:
Först:
sodjan:
>Förklara istället vad databladet menar med:
>"Alternatively, the flag can be cleared by writing a logical one to it."
cykze:
>Flaggan kan nollstallas (sattas till 0) genom att skriva en logisk 1:a till den.
Sen:
sodjan
>Jo, jag ser också vad det står.
>Vad jag undrade var om någon dels visste om det stämmer, dels har en (logisk) förklaring till att det är konstruerat så.
Så det var _det_ du undrade när du ställde frågan första gången, eller kan det vara som så att du ändrade dig måntro?? När du själv inte kan formulera en fråga rätt ibland och därmed blir likadana som vi alla andra, var hör dessa grejer i Char_LCD posten hemma då?
>sodjan
Använder du inget programmeringsspråk ??
>Kanske lite flummigt
sodjan:
>Skriv mindre flummigt då...
>min char med tempraturen är två siffrit tal.
sodjan:
>Exempel ! Vadå "tvåsiffrigt tal" ? <--------- OBSERVERA
sodjan:
>Gör om till vadå ? Exempel på vad du vill göra !
>Självklart går det att vara mer konkret och tydlig.
>Det är *du* som vill ha hjälp, så det är *du* som får bjuda till lite...
Och jag ber om ursäkt till alla andra på forumet som tycker att jag nu drar upp skitsaker i deras elektronikforum...
>sei - aktiverar interrupts globalt
>cli - inaktiverar interrupts globalt
Just det ja, dom funkar ju också. Smidigt, tackar!
Sen har jag en sak till jag skulle behöva vädra tyvärr:
Först:
sodjan:
>Förklara istället vad databladet menar med:
>"Alternatively, the flag can be cleared by writing a logical one to it."
cykze:
>Flaggan kan nollstallas (sattas till 0) genom att skriva en logisk 1:a till den.
Sen:
sodjan
>Jo, jag ser också vad det står.

>Vad jag undrade var om någon dels visste om det stämmer, dels har en (logisk) förklaring till att det är konstruerat så.
Så det var _det_ du undrade när du ställde frågan första gången, eller kan det vara som så att du ändrade dig måntro?? När du själv inte kan formulera en fråga rätt ibland och därmed blir likadana som vi alla andra, var hör dessa grejer i Char_LCD posten hemma då?
>sodjan
Använder du inget programmeringsspråk ??
>Kanske lite flummigt
sodjan:
>Skriv mindre flummigt då...
>min char med tempraturen är två siffrit tal.
sodjan:
>Exempel ! Vadå "tvåsiffrigt tal" ? <--------- OBSERVERA
sodjan:
>Gör om till vadå ? Exempel på vad du vill göra !
>Självklart går det att vara mer konkret och tydlig.
>Det är *du* som vill ha hjälp, så det är *du* som får bjuda till lite...
Och jag ber om ursäkt till alla andra på forumet som tycker att jag nu drar upp skitsaker i deras elektronikforum...
Nu blandar du lite väl friskt mellan olika trådar. 
Och plockar citat selektivt tagna ur sitt samanhang.
Den om LCD problemet klarnade ju faktiskt när den som satt med problemet bara kunde beskriva sin fråga lite tydligt (efter en del motfrågor).
Om man förväntar sig att få en massa gratissupport, får man faktiskt bjuda till lite innan man postar. Det är ju bättre att *en* tar lite extra tid och är tydlig, än att 10-tals eller 100-tals andra måste lägga tid på att fundera över vad som *igentligen* menades. Inte bara kasta iväg en slarvigt hophafsad fråga (generellt menat, jag syftar inte på något speciellt !)...
Om man redan *innan* man har tryckt "Skicka" själv tycker att det är flummigt, är det väll bättre att ta sig 15 minuter till och skriva om det, eller hur ?
Sen tycker jag fortfarande att det är ologiskt man man "clearar" en bit genom att skriva en 1'a till den...

Och jag tycker inte alls att du drar upp skitsaker. Det kanske allra viktigaste är att själv se över sina inlägg så att allt rellevant finns med. Åtminstånde helt uppenbara saker, som t.ex vilket språk man har använt och liknande.
Men nog om detta !
EDIT: Se även : http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=6057

Och plockar citat selektivt tagna ur sitt samanhang.
Den om LCD problemet klarnade ju faktiskt när den som satt med problemet bara kunde beskriva sin fråga lite tydligt (efter en del motfrågor).
Om man förväntar sig att få en massa gratissupport, får man faktiskt bjuda till lite innan man postar. Det är ju bättre att *en* tar lite extra tid och är tydlig, än att 10-tals eller 100-tals andra måste lägga tid på att fundera över vad som *igentligen* menades. Inte bara kasta iväg en slarvigt hophafsad fråga (generellt menat, jag syftar inte på något speciellt !)...
Om man redan *innan* man har tryckt "Skicka" själv tycker att det är flummigt, är det väll bättre att ta sig 15 minuter till och skriva om det, eller hur ?
Sen tycker jag fortfarande att det är ologiskt man man "clearar" en bit genom att skriva en 1'a till den...

Och jag tycker inte alls att du drar upp skitsaker. Det kanske allra viktigaste är att själv se över sina inlägg så att allt rellevant finns med. Åtminstånde helt uppenbara saker, som t.ex vilket språk man har använt och liknande.
Men nog om detta !
EDIT: Se även : http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=6057