Tillbaka med mera information och tydligare planering. Brännarens modulerande drift styrs utifrån panntemperaturen. Min tanke blev då att man kunde använda "medeltemperaturen" till att styra laddomatpumpen, för att påverka flöde och panntemp. Desvärre saknar cirkulationspumpen saknar 0-10V ingång. Har i nuläget ingen annan idé om hur jag skall kunna återkoppla medeltempen till den modulerande driften. Man kan ju dessutom se en möjlig paradox i upplägget att å ena sidan vilja ladda och ladda ur en tanktopp, och å andra sidan vilja ha en balanserad laddning utifrån lasten.
Tänker därför i detta nu att lägga "medelvärdes" idén på is. Kvar finns önskemålet att ladda tanktoppen med hjälp av 2 givare.
Alltså:
För projektbakgrund och systemutformning: vg. se tidigare inlägg.
Önskemål: Laddning av tanktopp med 2 tempgivare, för förbättrad laddning/urladdning av tank, möjlighet till fritt vald tillslag-frånslagstemperatur, där styrning endast kan hantera 1 tempgivare och hysters begränsad till 10grader.
Projektplan: 2 temperaturgivare av typen PT 100 placeras i toppen respektive botten av den önskade laddvolymen. Båda givarna kopplas till en "box". "Boxen" skickar vidare endast 2 typer av signal.
a) Båda givarna är "kalla". Signal 50 grader skickas ut från Boxen = 3.589 kOhm (startar laddning)
b) Båda givarna är "varma". Signal 70 grader skickas ut från Boxen = 1.743 kOhm (Stoppa laddning)
Den faktiska starttemperaturen skall enkelt kunna ställas i "Boxen" med vred/reglage/knapp, inställd temperatur kunna ses. = den temperatur som ger signal "kall" när båda givarna understiger denna temp. = laddning start.
På samma sätt skall man enkelt kunna ställa in och avläsa inställd temp för "temperatur varm" = den temperatur som ger signal "varm" när båda givare överstiger inställt värde. = laddning stopp.