Fläktkontroll [PWM in 0 - 12VDC ut]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Fläktkontroll [PWM in 0 - 12VDC ut]

Inlägg av Glenn »

Värt att notera är ju att kör man 3pinfläktar på PWM så blir varvtalssignalen väldigt "förstörd" av PWM'en, så man måste filtrera bort den på nåt lämpligt sätt om man tänker använda varvsignalen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja verkligen.
mrfrenzy skrev:Såvitt jag förstår har TS ett moderkort med 1st standard 4pin fläktanslutning. Till denna vill han ansluta Jag 10st 3pin fläktar dom ska styras av samma pwmsignal.
Tja är det på det viset så är det ju då i princip bara att förstärka PWM signalen från MB så kan den driva de direkt på det.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

TS vill ha 0-12VDC...
Det enda jag behöver veta just nu är hur jag ska omvandla PWM signalen till 0-12Vdc
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Och med det känns det som han vill göra om PWM styrsignalen från MB till en linjär spänning för att kunna driva fläktarna rakt av vilket det med stor sannolikhet inte finns i närheten med ström med så det måste förstärkas.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och sedan får jag väl vara lite negativ...

Vid halv kraft på fläktarna och linjär reglering blir effekten som avsätts i regulatorn som värst 36W. Man måste alltså man ha en fläkt som kör motsatt av de andra, enbart för att kyla regulatorn...

Lösningen är såklart att köra en Step-Down SMPS som styrs av det DC-signal man får av att filtrera MB-signalen. Inget större problem, tekniken finns och är inte våldsam dyr. Det största problemet är dock att filtrera signalen från MB för att undvika rippel på referenssignalen.

olapola: det är helt klart möjligt att göra, det kostar kanske 2-300:- i komponenter (beroende på om det ska till låda och andra "snygg-grejer" kan det bli dyrare) och det kräver en del erfarenhet med lödkolv och dylika verktyg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Icecap skrev:Och sedan får jag väl vara lite negativ...

Lösningen är såklart att köra en Step-Down SMPS som styrs av det DC-signal man får av att filtrera MB-signalen. Inget större problem, tekniken finns och är inte våldsam dyr. Det största problemet är dock att filtrera signalen från MB för att undvika rippel på referenssignalen.

Men varför först ha en PWM signal, sedan släta ut den och med den signalen styra en regulator som hackar upp spänningen till något som ser ut som PWM och sedan släta ut spänningen.
Nått led borde man väl kunna hoppa över?

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Helt överens! Men TS frågar specifikt efter "PWM till DC" och då är det mitt svar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fläktar är ju lite kuliga, fläktkaraterestiken är kubisk, halverar man vartalet minskar effekten till 1/8 del.

Tror TS hellre borde ha 6-12 volt.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

prototypen skrev:
Icecap skrev:Och sedan får jag väl vara lite negativ...

Men varför först ha en PWM signal, sedan släta ut den och med den signalen styra en regulator som hackar upp spänningen till något som ser ut som PWM och sedan släta ut spänningen.
Nått led borde man väl kunna hoppa över?

Protte
Man kan ju tycka att man kan mata fläktarna direkt med en N-kanals MOSFET + drossel + kondensator, driven av PWM-signalen, men drosseln kommer att bli stor och dyr om det ska filtreras bra. 25 kHz är helt enkelt för låg frekvens. Därför kom jag också på idén att bygga en enkel buck-omvandlare (med lämplig krets) som jämför feedbackspänningen med en DC spänning in, genererad av PWM:en. Jag tror inte ripplet pga PWM:en är ett problem - det går försumbara strömmar, så det går antagligen med ett enkelt RC-filter utan buffert.

Gå in på t.ex. linear.com , gå in på "Power management" (under product categories), välj "switching regulator" och "step down (buck) regulators". Där kan du hitta en enkel krets. Om det inte handlar om allt för stora strömmar så kan du nog hitta en med inbyggd switchtransistor. I databladen finns sedan kompletta scheman för hur du kopplar. Antagligen finns det inget färdigt schema för att manipulera feedbacken med en extern DC-signal, men där kommer ju den roliga bilten in att få tänka lite själv och (prova sig fram) att konstruera lite själv. Ett utmärkt verktyg är LTSpice (även det från linear.com) där du kan simulera hela klabbet.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Vem behöver köpa en drossel när fläkten redan har både kopparspolar och masströghet? :D

Jag gjorde ett liknande projekt för att styra upp till 2 fläktar med PWM:

http://www.sweclockers.com/galleri/9023 ... -pin-flakt

Styrkretsen är en attiny25 och kostar 19kr. En N-kanals MOSFET genererar kraften.

Nu kollade jag inte utspänningen med ett oscilloskop, men med en multimeter kunde jag mäta DC-spänningar mellan 0-12 V.

Jag kan bidra med programkod om någon är intresserad.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Det är inte så där jättebra att driva en trepins-fläkt med PWM. Visst, det går, men det är långt ifrån bra. Man får ju tänka på att en fläkt inte bara är en dc-motor utan den har ju hall-sensorer, styrelektronik osv, lite beroende på vilken fläkt/pump det är...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

bellasoda: precis som det framgår av tråden behövs det en DC. DC är inte det samma som att driva med PWM.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Jag förstår inte varför man behöver perfekt DC. Trådskaparen ska få fläktar att snurra mindre, problem solved, så ser jag det. :)

Riskerar fläkten att paja eller nåt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag ser inte heller problemet, helt enkelt då fläktarnas tacho-puls ju inta ska återföras. Så jag antar att det är ett av dessa inte helt ovanliga frågor från en okunnig som ställer upp krav som inte behövs och som inte har koll på varför vissa krav är vettiga och andra är det motsatta.
Skriv svar