En väldigt liten test av resistans i lödskarvning av kabel
- Klas-Kenny
Re: En väldigt liten test av resistans i lödskarvning av kab
Vore intressant att testa, tyvärr ger min nuvarande mätrigg inte möjlighet till det då kabelskor blir för stora. Och lägger man till kabel så att skon hamnar "utanför" mina krokodilklämmor blir det inte heller rättvist, då kabeln i sig utgör så pass hög resistans jämfört med skarven.Zed skrev:Skulle vara intressant att se en pressad skarv, typ kabelsko.
Har hört att det ska vara det bästa sättet att skarva en kabel på.
Personligen tycker jag att en lödad skarv borde ge bättre ledningsförmåga än en pressad.
Så för att testa det skulle jag behöva en ny mätrigg och då göra nya referensmätningar för att ha något att jämföra med, det orkar jag inte.

Men det är ju fritt fram för vem som helst att testa, kräver ju inget avancerat. Bara två multimetrar och ett labbagg, och den tredje decimalen i mina mätningar är ju inte så intressant egentligen så det räcker nog lika bra om man inte har multimetrar med så hög upplösning.
Rätta mig gärna om jag har fel, men det borde väl inte spela någon roll?polmanswe skrev:Intressant.
Men en dum fråga hur är det med oxidskikt på både skalad kopparkabel och mätprober? Flussmedlet tar bort det mesta av oxiderna vid lödning.
Eftersom att jag kör in strömmen genom de två yttre krokodilklämmorna så kommer inte motståndet mellan dem med i mätningarna, och om det är lite oxid vid de två inre klämmorna eller ej borde inte heller spela någon roll då det är spänningsmätning. Får man bara någon kontakt alls så spänningen kan mätas så borde det väl vara reko, eftersom att multimetern i sig i princip inte drar någon ström.
Det är väl hela poängen med 4-trådsmätning, att eliminera all annan resistans än just den man vill mäta.

Kul att det uppskattas.mri skrev:Tack för intressanta mätningar.

- Electricguy
Intressant detta..
Nu har jag inte lusläst tråden, men har du testat skarven man gör genom att föra ihop kardelerna från varje tråd "i" varandra, och sedan linda en lång kardel runt om hela bunten, och sedan dränka det i tenn?
Den skarven kanske är bättre ur mekanisk synpunkt dock.. (starkare än kopplingstråden i sig)
Nu har jag inte lusläst tråden, men har du testat skarven man gör genom att föra ihop kardelerna från varje tråd "i" varandra, och sedan linda en lång kardel runt om hela bunten, och sedan dränka det i tenn?
Den skarven kanske är bättre ur mekanisk synpunkt dock.. (starkare än kopplingstråden i sig)
En sak att tänka på vid mV mätningar och var det finns temperaturskillnader är termoelektriska spänningar. Läs om Seebeck effekten om du är intresserad. Kanske inte påverkar resultatet så mycket här, men bra att känna till.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Electricguy: Så gör jag när jag skarvar grövre kablar. Det ser ganska snyggt ut. Som nånting som en scout har gjort i skogen med stockar och rep. 
Sen en jäkla massa lödtenn, och en krympslang med smältlim inuti

Sen en jäkla massa lödtenn, och en krympslang med smältlim inuti

När jag jobbade med elsäkerhet så fick jag lära mig att för att en lödskarv ska anses tillförlitlig (mekaniskt sett) så är det "krokmetoden" man ska använda. Alltså man ska tänka att det ska sitta ihop även om det inte fanns något lödtenn. Lödtenn i sig anses inte vara tillförlitligt. Så jag kör alltid krokmetoden om det är möjligt när det ska lödas fast kablar.