Hur ladda 18650 batterier med imax b6?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112

Re: Hur ladda 18650 batterier med imax b6?

Inlägg av danielr112 »

Jag har tyvär inget tips på hållare. Då mina batterier i nuläget sitter ihopsatta i paket har jag redan satt fast kablar.

Hittar du bra och enkla hållare är det bara att säga till :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har köpt på Ebay: http://www.ebay.com/itm/Plastic-Battery ... 565629936f

Sökord: "18650 battery holder"
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Själv gillar jag inte de hållarna om man inte använder dem permanent. De liksom är "jobbiga" :)
klunken

Inlägg av klunken »

Ja de hållarna skulle vara bra , tror jag iaf... svårt o veta om dom är bra eller inte än :)

En annan fråga nu från nybörjaren:
Enligt ritningen så ska batterierna serieskopplas är det så??
Vad gör balanserings kablarna(jo ser till att det är lika spänning i varje cell) men är dom endast till för att mäta??
Kommer förmodligen med fler frågor , snurrar bra nu.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Dom hållarna är jobbiga att ta ur och sätta i batterierna om man gör det ofta.

Balanseringskontaktne är till för att mäta samt i slutet övergår laddaren att ladda dem var och en för sig.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Inget mellansteg där laddaren balanserar under laddningens gång då? verkar lite chansartat då ett litet fel kan bli stort med tiden.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nu har jag inte hela faktan men jag fick för mig att den börjar balansera när ett av batterierna nått max spänning. Och då kör den resterande var och en för sig.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Lipo balanserare balanserar hela tiden, från första stund den ansluts, om en eller fler cell är mer laddade = har högre spänning än någon annan cell så försöker den ladda ur den/de (den drar ström ur cellen).
Detta pågår hela vägen till full laddning. Den försöker dock ej ballansera celler under max urladdning som ligger på 3.7V och de flesta slutar säkert en bit över som marginal för skydd mot överurladdning

Balanserare som ansluts till laddaren med datakabel eller laddare med inbyggd balanserare har även en säkerhetsfunktion som bromsar laddningen om en cell når max spänning, från den stunden laddas cellerna vidare med max den ström som balanseraren klarar att dra ur en cell (=ingen i eller urladdning sker i den cellen).

När slutspänning nås måste laddaren minska strömmen mer och mer och beroende på fabrikat anser laddaren att den vid en vis ström är färdig med laddningen.

Li-Po laddas som bekant först med konstant ström (normalt med 1C/h vilket ger 4200mA i ett batteri angivet till 4200mAh) upp till att första cellen når 4.2V därefter övergår den till konstantspänningsladdning tills strömmen närmar sig noll.

Att ange batteriet kapacitet är en information som används av laddaren som skydd för kraftig överladdning och för att kunna ange %-laddning under gång.
peterk

Inlägg av peterk »

Hej, precis som andra skrivit så är kapaciteten i *fire-batterierna rätt överdriven och ofta handlar det om återvunna laptopbatterier med fin "wrapping" runt. Även jag rekommenderar Sanyo eller Panasonic även om de är lite dyrare, särskilt om man ska ha dem klämda mot huvudet :)

Ang skyddselektronik så brukar det gå att se den tunna ledningen som går mellan plus och minuspol, annars skiljer det en del i längd, unprotected 18650 brukar ligga på ca 65-66mm medan de skyddade ofta är på 68-70mm. Skyddade batterier med hög kapacitet har en förmåga att vara för långa för många lampor, värt att kolla innan beställning.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

69-144-31
xxargs

Inlägg av xxargs »

anders_bzn skrev:Mina kina batterier håller ca 50% av utlovad kapacitet. Nu har jag köpt japanska celler (Sanyo tror jag) ska bli intressant om de lever upp till 3800mAh som utlovat.

Sanyo brukar göra batterier i bra kvalitet - åtminstone är dom lågsjälvurladdande NiMh av högsta klass och uppnår lovad mAh och när det gäller jämnhet mellan cellerna både när man laddar ur så droppar spänningen över cellerna i samma takt och dör nästa exakt på sekunden för samtliga celler i packet när spänningen slutligen dyker under minimum-gräns, samma sak när man laddar i en laddare med inviduell laddning per cell - det han handlar om max någon minut skillnad och oftast sekunder mellan första och sista cellens laddstopp efter 2 timmar laddning och om laddaren har mAh-räkning så är värdet i stort sett identiskt med avvikelse på enstaka mAh mellan cellerna både i uppladdning och vid urladdningsprov - kort sagt Sanyo-batterierna imponerar i avseende jämnhet - dom har fan klonat batterierna på atomstrukturnivå i samma batteripack!.

om de uppladdningsbara batterierna från Varta var ens en 5-dels så bra så hade dessa ansetts bra, men i mina ögon ser jag dessa som väldigt ojämna mellan individer både laddningsmässigt samt urladdningsmässigt och även gällande självurladdning. Här borde Varta se över sina leverantörer av uppladdningsbara batterier pronto!! då de i skicket de nu levererar i affärerna knappast kan sägas vara prisvärt! GP-batterierna är betydligt bättre men ändå inte i riktigt samma klass som Sanyo när det gäller jämnhet mellan cellerna...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag testade min nybyggda acc med för någon vecka sedan. En urladdning sedan laddade den 3200mAh av 3400mAh vilket är godkännt. Det var visst Panasonic celler.
J10

Inlägg av J10 »

Jag har byggt om en NiMH-laddare med fjäderbelastade batteripolskontakter för 4 batterier till att hålla 4st 18650- eller 123-celler, banankontakt ut till IMAXen och så balanseringskontakt så man enkelt och smidigt kan ladda 1-4 celler och få balansering.
Dock är det max 300mA balanseringsström så är cellerna väldigt olika i kapacitet/urladdning så tar det en våldsam tid att få alla fulla.
Skriv svar