Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Allt som rör 3D-skrivare.
arla

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av arla »

hmm...trälim+vatten...har jag aldrig hört talas om heller...men vadå, blanda lite trälim i vatten å stryk på glasskivan???

Jag hade oxå problem med att få grejerna att sitta fast på printbedden men sen höjde jag temeraturen till 70gr...vilket ger ca 50-55gr på printbedden och sen sitter det som berg, ända tills jag slår igång kylfläkten...då lossnar allt igen :evil:

Känns som moment22...jag kan inte ha kylfläkten igång för då lossnar det från skivan och utan fläkt blir printresultatet bara skräp :?

får nog ta å prova med trälim...
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Jag googlade på PLA och glas och hittade ett tips att blanda en del trälim med fyra delar vatten. Blir som en simmig mjölk som jag sedan stryker på glaset med vanligt hushållspapper när det är uppvärmt. Jag torkade med pappret hela tiden på den varma ytan tills dropparna försvann och det blev en matt yta som det fäste utmärkt på. Vid mina tidigare försök släppte det hela tiden och jag trodde att det hade med höjdjusteringen att göra så jag fipplade med den utan att lyckas få ordning på det. Nu funkar det bra och just nu är en "Gear bearing" på väg att skrivas ut. http://www.thingiverse.com/thing:53451

Återkommer med resultat :)

/Lasse
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

LasseLucidor: Kul, ser ju bra ut också!
Det är underbart med Mendel90, man får bra utskrifter direkt, utan att först behöva lägga massa timmar på kalibrering. Sen kan man såklart alltid få det bättre, men man kan skjuta upp det tills man skrivit ut lite och lärt sig, då är det lättare att kalibrera.

Gällande att få fäste på printbädden, jag kör med citron (vanlig i citronformad plastflaska från Ica), och 110°C på bädden, då brukar det sitta rätt bra!
Även men fläkten igång, vilket är kritiskt för riktigt bra utskrifter.
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Ja nu när plasten fäster fungerar det ju riktigt fint.

Tyvärr klippte jag till lite hårt när jag försökte få loss kuggarna så jag sabbade min utskrift:
Bild

Tur att man är föräldraledig så att man hinner leka vidare :wink:

/Lasse
fixit

Inlägg av fixit »

Klas-Kenny: Kör du med 110 grader på värmebädded för PLA? Trodde det var för varmt och objekten man skriver ut börar röra på sig. Jag brukar sätta 70 grader och inte aktivera fläkten på första varvet. Funkar bra på min Mendel90 för PLA.

Någon som gett sig på ABS? Måste man tejpa och ha sig eller kan man få det att fästa på glas?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Yes, 110°C för PLA.
Har inte mätt, men förmodligen är det så att bädden aldrig alls så varm på ovansidan så länge fläkten är igång.
Men känner man på den lilla linjen skrivaren börjar med att dra i framkanten på bädden så är den mjuk, så där inte fläkten är och kör blir det varmt. :P Men känner man på varvet den kör runt biten som ska skrivas ut så är den inte mjuk, för där är ju fläkten och kyler ner.

Skriver för övrigt ut med 195°C på hotend'en, så bädden är ju inte mycket kallare än den där inte fläkten blåser..
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Jag tror jag får ett kilo ABS den här veckan så då ska jag testa lite. Jag tänkte inte köra med tejp utan testa göra lite ABS-kladd genom att lösa upp lite ABS i aceton och pensla på glaset.
http://forums.reprap.org/read.php?4,121996

/Lasse
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Det kom allt ett kilo ABS idag så nu ligger det lite på upplösning i aceton. Får se om jag hinner testa idag.
Testade beställa ett kilo PLA från Kjell också och med de tre kilo som är på väg från Kina så har jag snart så det räcker ett tag =)
/Lasse
dawa

Inlägg av dawa »

Klas-Kenny skrev:Yes, 110°C för PLA.
Har inte mätt, men förmodligen är det så att bädden aldrig alls så varm på ovansidan så länge fläkten är igång.
Men känner man på den lilla linjen skrivaren börjar med att dra i framkanten på bädden så är den mjuk, så där inte fläkten är och kör blir det varmt. :P Men känner man på varvet den kör runt biten som ska skrivas ut så är den inte mjuk, för där är ju fläkten och kyler ner.

Skriver för övrigt ut med 195°C på hotend'en, så bädden är ju inte mycket kallare än den där inte fläkten blåser..
Var ställer du in en annan temperatur än standard? I slicern eller i pronterface?

/David
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

I slicern.

Antar att du kör Skeinforge med Nopheads rekommenderade inställningar,
Gå till C:\Users\dittnamn\.skeinforge\alterations så finns där bland annat start_PLA.gcode, i den filen ändrar man.

Edit: Hoppsan, du körde ju Ubuntu, då vet jag inte var den filen gömmer sig. :D

Förresten, jag kör med Cura som slicer nu för tiden, tycker den är betydligt trevligare än Skeinforge och utskrifterna blir MINST lika bra, om inte bättre.
dawa

Inlägg av dawa »

Tack!
Ja, men jag hittar filen, det är lugnt :-)
Tänkte att det borde finnas nån GUI-inställning för sånt, men det verkar vara mycket rå-editerande av konfig i det här området ;-)
Tack för tips om Cura, skall nog testa lite olika slicers sen!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, egentligen kan man ju ändra i GUI't, men det går inte tillsammans med Nophead's special-start med att dra linjen vid framkanten av bädden innan man börjar skriva ut osv.

I Cura är det hela smidigare implementerat. Dels så kan man ändra start- och end.gcode direkt i programmet, men dessutom så kan man skriva tex. M104 S{print_temperature} i koden, så lägger Cura in den inställda temperaturen där i koden. Och där med kan man ändra det på absolut enklaste vis i programmet och får allt bra och rätt med en gång!

Och motsvarande finns för printbädden, {print_bed_temperature}
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

För den som vill testa Cura så har jag fungerande start- och end.gcode här:

start.gcode

Kod: Markera allt

;Basic settings: Layer height: {layer_height} Walls: {wall_thickness} Fill: {fill_density}
;Print time: {print_time}
;Filament used: {filament_amount}m {filament_weight}g
;Filament cost: {filament_cost}
G21        ;metric values
M82 ; use relative distances for extrusion
M42 S255 P28 ; Turn on lights - Comment this line away if you don't have lights
M107 ; Turn off extruder-fan if on
M42 S0 P27 ; Turn off bed-fan if on - Comment this line away if you don't have bed-fan
G28  ; home
G1 X0 Y98 F9000 ; Go to the middle of the front
G1Z0.15 ; close to the bed
M104 S{print_temperature} ; set extruder temp
M190 S{print_bed_temperature} ; set bed temp & wait
M109 S{print_temperature} ; wait for extruder temp
G92 E0
G1 X50 E5 F200 ; make a thick line to prime extruder
G1 E4 F1200
G92 E-0.3
G1Z0.3 ;lift Z
end.gcode

Kod: Markera allt

M104 S0
M140 S0 ; bed off
M106 ; carriage fan on
G92 E0
G1 E-1 F1200 ; extra retract
G1 X-100 Y100 F9000 ; go to back
M42 P27 S255 ;bed fan on - Comment this line away if you don't have bed-fan
G1 Z200 X-100 F9000 ; go to top
M18 ;turn off motors
G4 P300000 ;wait for bed to cool
M42 P27 S0 ;bed fan off - Comment this line away if you don't have bed-fan
M107 ; carriage fan off
G1 Y-100  ;bed to front
M84     ; disable motors
M0 ; end
Skrev i min projekttråd om detta, det är lite pill då Cura kör med absolut positionering av extrudern. Men med den här koden fungerar det hela utmärkt! Har även gjort några tillägg till koden som jag tycker är bra, bland annat bädd-fläkt och lyse, samt att stänga av saker i förväg om det är igång.

Kan bjuda på vad jag har för inställningar också, så slipper man leta igenom Skeinforge's tusen miljoner inställningar för detta:
Cura Basic.JPG
Cura Advanced.JPG
Sen är det bara en fråga om att ställa in rätt för maskinen när man startar Cura första gången, typ att man har heated bed, att man har 0,0,0 i mitten av plattformen mm.

Vad som är väldigt trevligt med Cura emot Skeinforge är att man lätt kan göra saker som att skala upp/ner modellen, vrida den på alla håll, skriva ut flera olika modeller samtidigt eller flera av en osv. Samt att kodgenereringen går jäkligt mycket snabbare än med Skeinforge. :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dawa

Inlägg av dawa »

Låter onekligen väldigt bra, måste testa!

Jag har testat nu att skriva ut med 85 grader på bädden, men det kletade ihop.
Har en matris med 5*5 bitar som skall skrivas ut, och dset är alltid nån av bitarna som lossnar innan ens första lagret är klart.
Kanske min bädd är dåligt justerad i höjd. Men den har hyfsat jämn höjd i hörnen, och en glasskiva borde ju vara plan.

Skall pröva att sätta bitarna tätare ihop så att så lite av plattan flyttar sig som möjligt. Mindre utbredning borde ge mindre avvikelser om bädden är dåligt justerad. Indikatorklocka känns mer och mer angeläget... bäst att beställa :-)

Jag kom på att det är ganska bra med en tops med aceton för att rengöra hotend-spetsen när den är varm!

/David
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det där med att skriva ut flera bitar samtidigt har jag gett upp för längesen, skiter sig alltid. :wall:

"Och en glasskiva borde ju vara plan"
Ja det kan man tycka, men icke! Min bädd är betydligt högre på mitten än vid hörnen. Kan säkert vara en orsak till att det är svårt att skriva ut flera bitar samtidigt.
Anledningen till att jag funderat ett tag på att fräsa någon typ utav platta till bädden, där värmePCB't skruvas plant emot. Har dock aldrig kommit till skott, en kombination av materialbrist, att min fräs inte riktigt är optimal för alu och att fräsen bor tio mil ifrån mig. :P

Rengöra hotend'en gör jag med toalettpapper, när den är varm är det bara att ta en ruta papper och vika ihop till lagom storlek (och tjocklek så man slipper bränna sig), så gnuggar man lätt bort all plast.
Skriv svar