µC för nybörjare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: µC för nybörjare

Inlägg av TomasL »

Senioren, lasp mfl.
Det är inte mer att konfigurera än en 8-bitars, man behöver ju inte dyka in i alla extravaganser direkt.
Om man skall lära sig köra bil, börjar man i lådbil, eller en riktig bil, personligen hoppar jag över lådbils-fasen, typ. :)

Våran processorconfig för PIC32 är inte längre/större än de vi använde på PIC18.

Man måste ju fortfarande sätta WP/Osc mm, oavsett processor, visst på PIC32 har du ytterligare två/tre options om busshastighet, mer är det inte.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

TomasL
Du har fortfarande inte läst ordentligt va!
Det är egentligen inte om 8 eller 32 jag pratar om.
Det är om kunskap och material runt ikring.
Nu pratade jag inte heller om lådbil, jag beklagar om du inte fått varit med om den tiden.
Utan jag jämför med resultatnerven i Slot Racing eller Karting.
Det är där det fostras.

Själv startade jag med sliced four bit proc! De du!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, du pratade om Formel 1 osv.
jag tolkade det som att du jämför en 8-bitars med vanlig bil och en 32-bitars som en formel 1a.
Jag tolkar en 8-bitars som en lådbil, och en 32-bitars som en vanlig Volvo 242a, typ.
På samma sätt som jag rekommenderar alla till att satsa på Språk som mottagaren förstår, och där hjälp finns i närheten.
Så skall materialet ikring en produkt vara det avgörande.
Tja, det handlar väl i slutändan om vilken produkt man väljer att införskaffa, huruvida det finns support mm eller inte.
Vill minnas att till exempel Arduino finns i 32-bitars varianter, dock har jag aldrig tittat noggrannare på dem.

Om man nu hoppar överkursen assembler, och skriver i C istället, så blir det faktiskt betydligt enklare, och det finns betydligt mer support för C än assembler.
Assemblern för resp processor kan man lära sig vid behov, om behovet någonsin kommer att infinna sig.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Själv är jag är ett blåbär när det kommer till microcontrollers och vad jag är ute efter är ett komplett "beginners-kit".
Att det gång på gång föreslås 32 bits system är :humm:
Man måste börja någonstans, det går inte ens att hoppa över att bara koppla
en lysdiod till ett batteri för att få grundläggande förståelse.
Det är lika belönande för ens självförtroende som att sparka igång en
ARM processor

Kör på en 8 bitars till att börja med.

Swech
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev:Senioren, lasp mfl.
Våran processorconfig för PIC32 är inte längre/större än de vi använde på PIC18.
Ok. så du började inte heller direkt med PIC32 då? Kanske det till och med ligger en liten bortglömd PICkit2 i dina gömmor. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Tomas, jag håller med lemuren och lasp (och nu även swech med jag skrev).
Jag anser att du har fel. Det är mycket möjligt att det inte är mer att
"konfigurera" när du väl har lärt dig arkitekturen. Men det är ett förbannat
mycket större jobb på en arkitektur med en tiopotens mer dokumentation
än databladen för 8-bit AVR eller PIC vilka oftast har en enda datablad.
Stödet för nybörjare både från leverantörerna direkt och från "the net
out there" är mycket bättre för 8-bitarna.

Hur många *här* t.ex kan svara på en teknisk fråga kring vanliga AVR
eller PIC (eller Arduino för den delen) jämfört med PIC32?

Du har fått på nöten i samma fråga i andra trådar och det var
lite onödigt att slänga in den brandfacklan även här...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Att det gång på gång föreslås 32 bits system är
Ja naturligtvis, förstår inte protesterna mot det.
Det är inte krångligare/svårare bara för att processorn räknar med några fler bitar, snarare enklare.
Varför övningsköra i en lådbil/trampbil?

Senioren, började med MC6800 en gång i tiden, fullständigt avglömd nu, som tur är :D
Hoppade snabbt över till 32-bitars, efter en mycket kort sejour med 8-bitars processorer.
32-bitarna är ju dessutom billigare och kan mer.
Du har fått på nöten i samma fråga i andra trådar och det var
lite onödigt att slänga in den brandfacklan även här...
Javisst men jag anser att ni har fullständigt fel, i detta fallet, därför står jag på mig.

Dessutom finns det betydligt bättre nybörjarlitteratur till till exempelvis PIC32 än någon annan processor.
Till exempel "Programming 32-Bit Microcontrollers in C: Exploring the PIC32"
Efter ett par kvällar så är man fullständigt inne i arkitekturen, även som fullständig nybörjare.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK.
Ibland är det helt enkelt lugnast att tycka att man har rätt
man att skita i att skylta med det (eftersom ingen annan
i alla fall håller med). Oavsett om/att man har rätt så är
det ju lite meningslöst om ingen ändå "förstår"... :-)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Det hade blivit lite inlägg sen jag tittade in senast.

Jag uppskattar verkligen era inlägg men jag har bestämt mig för det Lasp först rekommenderade. Jag inte har något direkt projekt utan vill ha ett startkit för att leka lite med. Det handlar mest om att få igång en microcontroller, skapa enkla program, och läsa på hur den fungerar. När jag väl bemästrar det så kanske man går vidare eller konstaterar att det helt enkelt inte var något för mig.

Tack för feedbacken angående firman också. Det verkar kanon.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

TomasL skrev:Personligen, ja jag vet att många bannar mig nu, men vad är dina intentioner?

Jag skulle inte välja ett 8-bitars system, utan hoppa på ett 32-bitars direkt, av den enkla anledningen att man kan göra så mycket roligare grejjor med dem.

Och, om man är någorlunda strukturerad och läraktig, så lär man sig rätt fort, och vill gå vidare till lite roligare projekt än att "blinka LED".

Att programmera en 32-bitars processor är inte svårare än en 8-bitars.

Dock, det handlar om intention och naturligtvis budget.
TS efterfrågade ett komplett nybörjarkit med tillhörande kursmaterial med övningsexempel för nybörjare. Var hittar du ett sådant för pic32, AVR-32 eller annan 32-bitars processor?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inte komplett, i samma låda, det tror jag inte finns.
Men PIC32-Starterkit och boken jag nämnde ovan blir ett komplett kitt för en nybörjare, sedan kan man plocka på saker efter hand,
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK, det såg ju ganska bra ut för en som är erfaren och kunnig. Passar ju mig bra när jag vill börja med 32-bitars nån gång, om behovet skulle uppstå. Men försök få en grupp skolungdomar att komma igenom PIC32-Starterkit på en "friluftsdag"... nej.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kan till stor del hålla med TomasL om att 32-bitars system är lika enkla att programmera som 8-bitars system. Rent programmeringsmässigt är det knappast någon skillnad medan prestanda ofta är kännbart bättre.

MEN - ett 32-bitars system är ofta mer komplext. Inte för att en timer/UART/Capture är speciellt olika i funktion och inställning på 8 kontra 32-bitars system men helt enkelt för att 32-bitars system har så mycket fler grejer inbyggda att det blir en större uppgift att vara säker på att allt står rätt.

Det finns ju ett antal trådar här i forumet där problemen visade sig vara att någon nybörjare hade ansett att "men det är ju så efter reset, alltså behöver man inte ställa det värde" men när de gjorde det fungerade det som tänkt.

Så min åsikt är att om man är blank och vill in i systemet och lära sig (på riktigt och inte som en viss "expert") är ett 8-bit system helt rätt.

Ja, när man får lite choklad på skjortan kan ett 8-bit system verka "trångt" och man kan stega till ett 32-bit system - men tiden det tar innan man kommer dit räknas nog i år varför ett par hundringar på ett 8-bit startkit är helt OK fastän det kanske i längden kommer att ligga på hyllan till förmån för ett (eller fler) 32-bit system.

Jag sitter just med en 32-bit µC med potential (Renesas RX) och själva programmeringen i C är precis samma som till ett 8-bit system - förutom hårdvarainställningarna som pga. den omfattning av periferfunktioner som finns är en signifikant del av starten. Skulle jag sitta med denna som första µC hade jag blivit förtvivlad direkt, även nu, där jag har lite erfarenhet, är det inte helt enkelt med allt.

Så mitt råd är helt klart:
* Börja med ett 8-bit system.
* Undvika gärna system som är icke-standard i programmeringen.
* Undvik mycket gärna att använda "smarta funktioner", jobba hellre på att skapa själv. Det är mer jobb på detta vis men man lär sig mycket mer.

Jag hade föreslagit PIC, helt enkelt för att den inte kan brickas och alltid kan programmeras, även utan kristall monterat. Ytterligare hade jag föreslagit C som programmeringsspråk. Man kan såklart använda ASM men allvarligt: på vilket sätt skiljer en inställning i ett register sig mellan ASM och C? Svar: inte alls.

ASM ger en bra kontroll och snabb exekvering (om man gör rätt) - men det är mycket skrivande och mindre verkställ gentemot C.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>* Undvika gärna system som är icke-standard i programmeringen.

och med det så utgår Arduino tänker du?

Med tanke på fördelarna (utbildningsmaterialet, enkelheten med fätdiga moduler) så tror jag ändå att Arduin inte är så dumt.
Och man måste väl inte använda sig av de färdigskrivna biblioteken i Arduino om man vill skrapa lite under ytan och köra direkt mot portar och register?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Så vad är det man som hobbyprogrammerare vill göra som inte kan göras med en 8-bit µC och som inte lämpligare kan utföras av tex en Raspberry Pi?
Skriv svar