Problem med Heidenhain TNC150
Re: Problem med Heidenhain TNC150
Har hittat manual till servot, Indramat 3 trm 2.
Skall jämföra kablaget för x och y och se ifall det är någon skillnad.
Skall jämföra kablaget för x och y och se ifall det är någon skillnad.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Fungerar X manuellt dvs vrida för hand? En annan variant är att om möjligt växla kablage X/Y
Den rör sig när jag vrider för hand utan ström. Med ström påslagen går det ej att vrida, motorn kompenserar och håller emot.
Har hittat 2 fel, ett bra och ett dåligt.
Analoga +-10V från kontrollpanelen till servot har kabelbrott.
Och det dåliga är att den analoga signalen +-10V för x axeln i är ständigt 12V.
På de andra axlarna är den just +-10V
Verka som att styrsystemet gett upp
Har hittat 2 fel, ett bra och ett dåligt.
Analoga +-10V från kontrollpanelen till servot har kabelbrott.
Och det dåliga är att den analoga signalen +-10V för x axeln i är ständigt 12V.
På de andra axlarna är den just +-10V
Verka som att styrsystemet gett upp
Det kanske är läge för att batteriköra X-axelns servoförstärkare?
För att verifiera att den är ok, och inte orsak till att styrsystemet har gått sönder.
Det finns väl elritningar på själva styrsystemet?
För att verifiera att den är ok, och inte orsak till att styrsystemet har gått sönder.
Det finns väl elritningar på själva styrsystemet?
Ja det finns elritningar. Men servot är inte med där. Den fick jag ladda ner manuelt.
Förhoppningsvis fungerar väl servot.
Har du styrsystemsritningarna på PDF?
Har du styrsystemsritningarna på PDF?
Servot funkar med batteristyrning.
Då är ju frågan. Köpa nytt TNC och då byta upp sig till åtminstånne 155 eller byta till mach3.
Då är ju frågan. Köpa nytt TNC och då byta upp sig till åtminstånne 155 eller byta till mach3.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det var ju tråkiga och goda nyheter som sagt. Frågan är ju om det är lönt att reparera då det kan bli dyrt som bara den men också billigt.
KFlop/Kanalog har du ju erfarenheter av så det är väl den givna vägen om du ska byta styrsystem skulle jag tro. Hoppas du hittar en ekonomisk lösning på det hela.
KFlop/Kanalog har du ju erfarenheter av så det är väl den givna vägen om du ska byta styrsystem skulle jag tro. Hoppas du hittar en ekonomisk lösning på det hela.
Frågan är ju hur mycket du värderar Heidenhains dialog. Kanske ingenting eller också väldigt mycket om du har god erfarenhet sedan tidigare. För många typer av jobb (fåstyck) är den ju mycket omtyckt
Det är inte värt att satsa på att reparera ett trasigt TNC150. Vill du stanna kvar vid Heidenhain så byt upp dig till åtminstone TNC155 som du skriver. Precis som Mats N gjort. Du får ju ISO-kod med "blockwise transfer" samt en fin grafik med TNC155
Det är inte värt att satsa på att reparera ett trasigt TNC150. Vill du stanna kvar vid Heidenhain så byt upp dig till åtminstone TNC155 som du skriver. Precis som Mats N gjort. Du får ju ISO-kod med "blockwise transfer" samt en fin grafik med TNC155
Är det mycke jobb att byta upp sig från 150 till 155?
Persa, du som har lite erfarenhet, vet du någon som har TNC155 att sälja?
Persa, du som har lite erfarenhet, vet du någon som har TNC155 att sälja?
Tror inte det är så mycket jobb, fråga Mats N som gjort det nyss. Men viktigt att få med parametrarna (även om vissa är maskinspecifika)
Lundgren här på forumet skulle ju skrota en Arboga flerop med TNC155. Det var någon på forumet som köpte den i sista stund, men tror han bara köpte skelettet ???
Lundgren här på forumet skulle ju skrota en Arboga flerop med TNC155. Det var någon på forumet som köpte den i sista stund, men tror han bara köpte skelettet ???
Visst, men det kan ju finnas fler parametrar i ett TNC155 och/eller parametrar som ska ha andra värden i TNC155. Menar då inte dom maskinspecifika parametrarna
Jo men det lär ju gå att årdna, måste ju finnas en förklaring någonstans om vad parametrarna fyller för funktion.
Har bestämt mig för att köra på TNC 155 som styrsytem, inbillar mig att man får mer om man ev. skulle sälja maskinen i framtiden.
Har bestämt mig för att köra på TNC 155 som styrsytem, inbillar mig att man får mer om man ev. skulle sälja maskinen i framtiden.