Köpa 3D skrivare, vilken skall man satsa på?
Re: Köpa 3D skrivare, vilken skall man satsa på?
Tja, vem har sagt att man ska satsa på svenska kvalitets produkter? Utan importera de mekaniska från kina o kringå mellanhänderna. Använd en 3D printer för o printa plastbitarna. köp Thermistor o värmelementena från alibaba eller aliexpress utan mellanhänder och montera komponenterna i sverige. Styrelektroniken är Arduino eller egen utvecklade kort, de kostar inte mer än 200-300 o få tag på o köper man dom i bulk så blir dom relativt billiga..
Jag säger inte gå till Tool o köpa dina komponenter utan jag säger producera open hardware lösningarna lokalt ist för att importera dom med mellanhänder..
Jag säger inte gå till Tool o köpa dina komponenter utan jag säger producera open hardware lösningarna lokalt ist för att importera dom med mellanhänder..
Ska du göra någon mer än att packa kitt så kommer priset att bli skyhögt. Det är hopplöst att priskonkurrera. Att lillasyster var billig var för att det av en utvärderings serie som såldes för mer eller mindre materialkostnaden. Det gick inte att ta ut lön med det priset. Det var ändå en byggsats.
Tyvärr kommer nog sysselsättningen att gå ner här till lönerna är lägre här än i Kina, typ.
Tyvärr kommer nog sysselsättningen att gå ner här till lönerna är lägre här än i Kina, typ.
Pris konkurera med USA och Europa e jue inget större problem om du sourcar delarna från asien. Med kina, helt hopplöst o ens försöka pris konkurera agreed.
Aja, jag har inget intresse i 3D printers som de funkar i dagsläget. Formlabs och dlp printer e däremot intressanta men galet dyra ist. =)
Aja, jag har inget intresse i 3D printers som de funkar i dagsläget. Formlabs och dlp printer e däremot intressanta men galet dyra ist. =)
Om man inte gör om sin cnc maskin?
Vad kan man räkna med en china maskin typ 6040 moddad med extruder och hela kittet.
En sådan maskin får man ju loss relativt billigt och man kan göra mer än bara leka med plast.
Vad kan man räkna med en china maskin typ 6040 moddad med extruder och hela kittet.
En sådan maskin får man ju loss relativt billigt och man kan göra mer än bara leka med plast.
-
xcore precis samma idee som jag har. Har ju själv en 6040 som jag hade tänkt göra ny Z på i framtiden för att sedan kunna printa lite med också
Jag tänkte precis på den axeln ca 10 min efter jag skrev, bygghöjd på typ 70mm kanske inte är jättekul men man får modiferia.
Frågan är inte om man får ut mer av att göra om en sån, då har man ändå en trevlig cnc maskin också.
Frågan är inte om man får ut mer av att göra om en sån, då har man ändå en trevlig cnc maskin också.
Gör två raka klossar som bultar i där portalen bultar i nu och gör överlappande fästen av 1-2mm plåt som bultar överlappande på ut och insida.. Kan man princip förlänga den höjdled som man vill utan o göra nya sidor. Z axelns travel begränsas av skruvarna och ledstängerna, samt det undre fästet. Så byt ut skruvarna och stängerna, distansa ner den undre plattan så ni nyttjar mer av den nya höjden. Lagrena för ledstängerna i Z axisen borde inte behöva bytas ut, det e bara slipad axel.
Offrar man lite utrymme på bädden kan man t.om bulta in en kloss som tar stöd i djupled så inte portalen tenderar o tippa framåt eller bakåt om man förlänger den på höjden väldigt mkt.
CNC fräs kan fungera bra dock vill jag inte ha den mer som 3D skrivare. En stor massa som flyttas tusentals gånger för att göra en liten bit. Det förbrukar mer ström, avger mer ljud och alla som bor i lägenhet eller hus kan påverkas av ljud och vibrationer. Om man använder kulskruvar kan den skriva ut hur mycket som helst. Gängade stänger blir slitna mycket fortare, tror jag.
Om man är sugen på att bygga en 3D-skrivare efter färdiga ritningar, vilken ska man satsa på?
Det finns ju några stycken att välja på...
Det finns ju några stycken att välja på...

budget skrivare?
http://www.sumpod.com/collections/all
https://store.makibox.com/
lekte med en Sumpod i vintras, med lite kärlek och mycket tid så kan man få bra resultat. Ny version av extruder och hotend har kommit så den ska fungera bättre nu.
http://www.sumpod.com/collections/all
https://store.makibox.com/
lekte med en Sumpod i vintras, med lite kärlek och mycket tid så kan man få bra resultat. Ny version av extruder och hotend har kommit så den ska fungera bättre nu.
Själv började jag bygga egen, men avbröt lite pga att vissa detaljer funkade inte som jag planerat och kostnaderna bara rusade iväg när jag funderade på lättillgänliga lösningar.
Så efter mycket reserarch och jämförelse och frågor till folk som kan sakerna så blev det faktiskt en Mendel Mono. Tydligen ska det vara riktigt prisvärd för vad man får efter man
justerat in, och den ska dessutom kunna mäta sig med betydligt dyrare maskiner. Och så får man ju faktiskt något man kan bygga sin nya skrivare med sen
Köper man ett kit så har man ju beprövad hårdvara och elektronik som det finns mycket kunskap om på nätet, så man sitter ju inte i en båt utan hjälp när det väl behövs.
Så efter mycket reserarch och jämförelse och frågor till folk som kan sakerna så blev det faktiskt en Mendel Mono. Tydligen ska det vara riktigt prisvärd för vad man får efter man
justerat in, och den ska dessutom kunna mäta sig med betydligt dyrare maskiner. Och så får man ju faktiskt något man kan bygga sin nya skrivare med sen

Köper man ett kit så har man ju beprövad hårdvara och elektronik som det finns mycket kunskap om på nätet, så man sitter ju inte i en båt utan hjälp när det väl behövs.
Är det någon som provat en MakiBox LT för $200?
Mvh Jonas
Mvh Jonas
@JonasE, De har inte riktigt kommit igång med sin massproduktion ännu:
"Schedule wise, we are targeting to get all the components in to do the next batch of 100 boxes in mid-October, with 500-1000 boxes per week the following weeks after that to clear out the existing orders."
Gillar att de inte använder remdrift då jag bara har dålig erfarenhet utav det. De verkar väldigt öppna med vad de gör och hur det går till skillnad från Sumpod.
Jag funderar på att köpa en makibox A6 HT, men köpte en kinalaser denna månaden så det får vänta lite..
Annars är ~560$ (3 599kr) för en 3d skrivare och 15kg abs inkl frakt inte så faligt.
Jag ska bara lyckas övertyga kvinnan om att det är något vi behöver
"Schedule wise, we are targeting to get all the components in to do the next batch of 100 boxes in mid-October, with 500-1000 boxes per week the following weeks after that to clear out the existing orders."
Gillar att de inte använder remdrift då jag bara har dålig erfarenhet utav det. De verkar väldigt öppna med vad de gör och hur det går till skillnad från Sumpod.
Jag funderar på att köpa en makibox A6 HT, men köpte en kinalaser denna månaden så det får vänta lite..
Annars är ~560$ (3 599kr) för en 3d skrivare och 15kg abs inkl frakt inte så faligt.
Jag ska bara lyckas övertyga kvinnan om att det är något vi behöver