Lite CNCfräs-funderingar (OBS! bildtung tråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
helipop

Re: Lite CNCfräs-funderingar

Inlägg av helipop »

säter skrev:Har du någon lösning på hur man ska kunna se bilderna?
Går dom inte att se eller? På min dator så ser dom förminskade ut och så kan man förstora dom med ett klick? Annars får jag göra en webplats och presentera där. Nu är dom hostade från mitt webutrymme.

Mvh. Nicke
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Många av oss har webläsare som får spunk när det är så många och stora bilder. Varje bild är typ 1,8MB och det är 60 bilder? Gissar att du kan lösa problemet genom att köra dem igenom ett komprimerings- och/eller förminskningspass i något lämpligt program. Annars sköter ju forumet lite sånt där själv om man laddar upp här.
helipop

Inlägg av helipop »

Saxade det här från machsupport, det var någon annan med liknande frågeställning där, så jag antar att det är något liknande för mig då. Alltså att konvertera digital signal till analog om jag kan använda drivenheterna för servona?! Jag ska lista alla frakta jag kan reda ut här. Hur vet jag om det är +-10v som dom nämnt?

"Hood:
If you want to keep the old drives then it is likely they are analogue input (+-10v) so you would need to use something like
DSPMC http://www.vitalsystem.com/web/motion/dspmc.php
Galil http://www.galilmc.com/
K-Motion http://www.dynomotion.com/Kanalog.html
all of these are external controllers that interface to Mach via a plugin and prices start around $500 upwards I think.
There is also
YAPSC. http://max-mod-shop.com/index.php?optio ... c&Itemid=4
This takes step and direction from Mach via the parallel port and converts it to analogue.

I have no experience with any of the above so cant comment.

Depending on your servos voltage and current you may be able to use some of the drives that can accept Step/Dir signals directly, some of them are
Geckos http://www.geckodrive.com/
Tek10 http://cncteknix.com/portal/index.php
Rutex http://www.rutex.com/us/index.php
Viper http://www.viperservo.com/

Gearbox should not be a problem, depends really how it works at the moment.

Spindle drive also will depend how it works, ie is it a VFD or is it a DC Servo or AC Servo etc.

Hood"

Målet är ju att kunna använda så mycket som möjligt från skåpet och ändå använda så få nödvändiga grejer som möjligt så att det går att ro iland projektet. Dvs. om det går så köper jag hellre en adapter för signalkonvertering så att jag kan använda de gamla servomotorerna även om dom är på ålderns höst, mot att köpa nytt och skapa nya fästplattor och göra ett jätteprojekt mekaniskt, med dyra komponenter, så att det kanske slutar i ett avstannat projekt. Bara det är möjligt. Det är lite en startpunkt och en spark i rätt riktning jag behöver så att jag vet var jag ska börja gräva info.

Flyttade bilder hit:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av helipop 25 september 2013, 20:29:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tidigare lyckades jag att se en av dina ritningar, där det framgår att servodrivarna styrs med +-10V.
Hastighetsåterföringen sker med tachometer.
Däremot får jag inte upp ritningen på mätsystemet.

Du kan göra ett enkelt test, som är helt gratis.
Jogga varje axel med ett 9V batteri och en potentiometer.
Då ser du om det liv i grejerna.

Prova att flytta en del av bilderna längre ner i tråden, så dessa hamnar på en ny sida.
Då kanske det fungerar att se bilderna.
helipop

Inlägg av helipop »

Jag vet inte vilka ledare eller något som jag ska försöka jogga på ens nu. Dessutom är varenda kabel klippt, så det tar nog en sväng innan jag kommer till det läget. Men jag ska pussla ihop fräsen lite igen i helgen tänkte jag. Men då blir det nog mekaniskt. Som tur är så är det bara klippt utanför skåpet. Så alla ledare i skåpet sitter på sina rätta platser. Men jag är lite skeptisk till dom bortplockade orangea prylarna som synes på bilden. Det saknas tre stycken orangea "klossar" - insticksmoduler som man kan se på en av bilderna. Måste reda ut vad det är med.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har en liten "guide" på min hemsida som visar några olika sätt på vilka Mach3 kan anpassas till äldre maskiner, du hittar den här.

Om dina motorer fungerar, behåll dom, de är anpassade för maskinen i fråga och nya motorer som orkar med att driva maskinen kostar pengar. Samma sak gäller drivarna även om det här kan vara fördelar att byta dom, om de fungerar - behåll dom.
helipop

Inlägg av helipop »

H.O skrev:Jag har en liten "guide" på min hemsida som visar några olika sätt på vilka Mach3 kan anpassas till äldre maskiner, du hittar den här.

Om dina motorer fungerar, behåll dom, de är anpassade för maskinen i fråga och nya motorer som orkar med att driva maskinen kostar pengar. Samma sak gäller drivarna även om det här kan vara fördelar att byta dom, om de fungerar - behåll dom.

Kanon! Ska kolla, tack :)
helipop

Inlägg av helipop »

DSPMC är att föredra för att utnyttja servona som just servos med sluten loop och bibehållen snabbhet då? Jag uppfattade det lite så av guiden. Och enligt det jag saxade innan så verkar även han förespråka samma sak. Jag vill ju göra det bästa utifrån de komponenter jag har till hands. Jag har ju inte heller skalorna kvar som satt monterade innan, kommer det ställa till det något eller klarar jag mig utan dom tro?!

Mvh. Nicke
H.O

Inlägg av H.O »

Japp, om du ska behålla befintliga servoförstärkare så är det lösningen med DSPMC eller KFLop+KAnalog som gäller - de sistnämnda är en betydligt billigare lösning. Notera dock att "guiden" på inget sätt är komplett vad det gäller tillgänglig hårdvara, den illustrerar bara hur systemet "hänger ihop" i olika konfigurationer.

Ytterligare ett alternativ är såklart LinuxCNC, som från början är gjort för closed loop och alltså sluter loopen direkt i mjukvaran. Du måste ändå ha hårdvara, t.ex i form av ett instickskort för att hantera de fysiska signalerna till och från servo-förstärkare och positionsgivare etc.
helipop

Inlägg av helipop »

LinuxCNC vs. Mach 3 i användarvänlighet, möjligheter och överskådlighet? Vilket vill man fokusera på om man bortser från det andra?
H.O

Inlägg av H.O »

DEN diskussionen tar jag inte.... 8)
Mach3's demo funkar bra att prova och LinuxCNC är gratis, ladda hem, prova, utvärdera och bilda dig en egen uppfattning.
helipop

Inlägg av helipop »

Kan man köra simuleringar i då? Jag kan tänka mig att linux kan vara krångligare i konfigureringsfasen, då jag inte är van vid det gränssnittet. :) jag får kolla lite filmer osv. Det tråkiga är att allt mach 3 man hittar bara gäller små dremelfräsbyggen eller annat smått. Jag skulle vilja se det mer på bastanta industrimaskiner. :) matningarna på bordet till arbogan skjuter ju på med 6000N.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Dessutom är varenda kabel klippt"
Är även kablarna mellan servomotorer och drivare klippta?
Eller är det bara till TNC155 det är avklippt?

"dom bortplockade orangea prylarna som synes på bilden"
Kan du förtydliga var prylarna har suttit?

Enligt ritningarna verkar maskinen vara utrustad med enkoder och tachometer till mätsystemet.
Är du verkligen säker på att det suttit mätskalor på den?

Här har du en tråd på en liknande konvertering.
Denna maskin hade resolver, istället för enkoder, vilket borde underlätta för dig.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=37089
helipop

Inlägg av helipop »

Yes den hade skalor, jag var med att plockade ner den. Så tre stycken haidenhain magnet eller glasskalor satt där.

Får ta en tydlig bild på det orangea.

Japp kablarna mellan skåpet och alla servos är klippta då skåpet är helt fristående nu. Men jag tror att det var en 20ledad grå kabel med ganska bra märkningar på så det bör gå att se ganska tydligt vad som ska vart. Man kan säga att fräsen räddades i sista sekund innan skroten dit den egentligen var på väg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"tre stycken haidenhain magnet eller glasskalor satt där. "
Det var ju lite surt att dessa är borta.
Jag hittar inre skalorna på ritningarna, men det kan vara option och kopplas in lika som enkodrarna.

Ta en titt på servomotorerna, och leta efter eventuella mätdon.
Har du tur är det enkoder monterat, trots skalorna.
En eventuell enkoder kan även vara monterad direkt på kulskruven.
Skriv svar