Retroradio från kina
Re: Retroradio från kina
http://tivoliaudio.se/products/portable ... black.html
Originalet så vitt jag vet.
Har haft min i evigheter i regn och rusk.
Otroligt nöjd
Eller denna för hemmabruk
http://tivoliaudio.se/model-one-reg-in- ... cAodJ1cAdA
Originalet så vitt jag vet.
Har haft min i evigheter i regn och rusk.
Otroligt nöjd
Eller denna för hemmabruk
http://tivoliaudio.se/model-one-reg-in- ... cAodJ1cAdA
Jo vet men 2k för en fm-radio är lite overkill då får man 20st kinaradio borde räcka i 20år minst
sen kommer fm fasas ut snart.
sen kommer fm fasas ut snart.
- Electricguy
Ja, Tivoli Audio, som kinamaskinerna är kopior på, låter nåt otroligt bra för sin storlek! Det är en helt annan värld..
Jag har köpt ett par sådana (kopian alltså) till jobbet på en loppis i samma industriområde.
De dyker upp titt som tätt för en tjuga. Mycket prisvärt!
Vi har dem stående med några meters avstånd och de rackarna turas om att brumma och brusa trots att vi förlängt antennerna, vilket gjorde skillnad.
Men vissa dagar går det klockrent. Det känns som det beror på vilka maskiner som körs i huset och hur folk parkerar på parkeringen utanför...
Verkar vara väldigt enkla konstruktioner.
Vad är det som är retro med dessa som trådtiteln antyder?
De dyker upp titt som tätt för en tjuga. Mycket prisvärt!

Vi har dem stående med några meters avstånd och de rackarna turas om att brumma och brusa trots att vi förlängt antennerna, vilket gjorde skillnad.
Men vissa dagar går det klockrent. Det känns som det beror på vilka maskiner som körs i huset och hur folk parkerar på parkeringen utanför...
Verkar vara väldigt enkla konstruktioner.
Vad är det som är retro med dessa som trådtiteln antyder?
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Amen to that!Tekko skrev:Dessa kinaradioar e bara en ångande hög med S.K.I.T

Eller kanske snarare en ångande skithög av utkladdat smältlim, skeva och dåligt fastskruvade kretskort fullspeckade med utdömda komponenter som i bästa fall sitter kvar i sina kallödningar.
Enda fördelen med dessa apparater är att de går väldigt lätt att mosa ihop till nästan ingenting så att man slipper tömma skräpkorgen under bänken lika ofta.
Äkta retro ska det vara, annars kan det kvitta fullständigt tycker jag.
Vår köksradio är en Luxor i röd galon, tillverkad i Sverige runt år 1964 enligt datummärkningarna invändigt.
Den har så vitt jag vet aldrig krävt någon mer åtgärd än lite kontaktspray i volympot och reglage, och fungerar och brukas fortfarande 50 år senare!

Trist att FM-nätet snart går i graven...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anledningen är nog att de vill ha bort alla dessa bakåtsträvande retromuppar samt få möjligheten att ta betalt radioavgift från alla tack vare tillgång till internet vilket jag tycker är fullständig idioti!!!
Jepp allt bara för att man inte längre ska kunna slippa undan radioavgiften.
Jepp allt bara för att man inte längre ska kunna slippa undan radioavgiften.
Inte för att jag försvarar en eventuell nedläggning av analogradion, men vad har internet och radioavgift med det att göra?
- frownlayer
Man kan nu se på tv om man har internet och en dator, därför tar de betalt för det med.
Och sen tycker jag att det är förjävligt att de ska byta ut det analoga radionätet redan 2022. Inte för att jag har massor med apparater som behöver bytas. Men med tanke på alla bilar som har det. om du köper en bil nu så kommer alltså radion behöva bytas inom 9 år, vilket då gör det hela dyrare. Sen har jag en bil från 1972, ska jag behöva klämma in något nytt i den med. Suck.
Och sen tycker jag att det är förjävligt att de ska byta ut det analoga radionätet redan 2022. Inte för att jag har massor med apparater som behöver bytas. Men med tanke på alla bilar som har det. om du köper en bil nu så kommer alltså radion behöva bytas inom 9 år, vilket då gör det hela dyrare. Sen har jag en bil från 1972, ska jag behöva klämma in något nytt i den med. Suck.
Eller så får man köpa en FM-sändare och koppla in till sin smartphone 

Av vilken anledning skall digitalradio införas? Skall det sparas på frekvenser nu igen eller skall det bli "folkets rakel" ?
Beträffande radiolicensen så ingår den i TV-licensen, om det var någon som trodde att det var gratis.
Beträffande radiolicensen så ingår den i TV-licensen, om det var någon som trodde att det var gratis.
Problemet med gradvis sämre mottagning verkar ju finnas även på Tivoli http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=66321, så det verkar ju inte bara gälla billiga radioapparater.
Vad är det egentligen som förändras med tiden som försämrar mottagningen?
Kom igen nu radioamatörer, sånt här kan ni!
Vad är det egentligen som förändras med tiden som försämrar mottagningen?
Kom igen nu radioamatörer, sånt här kan ni!