Lägger upp en bild på kopplingen så länge. Små lameller
Svarven Herbert får ett nytt liv.
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Ska åka till verkstaden igen snart och räkna växlarna, nu vart jag osäker.... Googlar man säger en att det är 12 växlar och en annan att det är 16
Lägger upp en bild på kopplingen så länge. Små lameller
Lägger upp en bild på kopplingen så länge. Små lameller
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Är 16 växlar men bara en låda med hög och låg.... Motorn har fyra lindningar för fyra olika varvtal, kan det inte vara så att om man kör dom i olika kombinationer tex serie eller parallell så får man fram andra varvtal 4x2=8x2=16?
Den röda spaken är nog för fas vändning....
Den röda spaken är nog för fas vändning....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Det är inte så att hög/låg är en remväxel där du helt enkelt flyttar remmen?
EDIT: Eller en så kallad bull gear, bakväxel på svenska tror jag.
EDIT: Eller en så kallad bull gear, bakväxel på svenska tror jag.
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Trodde det först men hittade inge ingen möjlighet och kunna flytta någon av remmarna.
Blir nog göra rent hög / låg växeln med diesel och slå i ny olja, smörja in lagren och göra en provstart så visar det väl sig hur det funkar
Skulle nog skaffat sig en varvmätare....
Blir nog göra rent hög / låg växeln med diesel och slå i ny olja, smörja in lagren och göra en provstart så visar det väl sig hur det funkar
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Varvtalsserien 2550/1700/1275/850 verkar ju stämma med 4/6/8/12 polig motor.
Hur många lägen har du på den röda spaken?
Hur många lägen har du på den röda spaken?
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Okej är det en standard med fler poliga motorer?
Den röda spaken har tre lägen.
Den röda spaken har tre lägen.
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
kan det vara så att den har olika rpm beroende vilket håll spindeln går åt, 8 Medurs och 8 moturs? Eller det låter ju konstigt....
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Gå det att se vad som finns i el-motoren under de perforerade plåten närmast drivsida (remskive ändan) ?
Kan det vara en planetväxel som "fel" rotations riktning på el-motoren både vänder rotations riktning och gör en utväxling ???
http://sv.wikipedia.org/wiki/Planetväxel
Kan det vara en planetväxel som "fel" rotations riktning på el-motoren både vänder rotations riktning och gör en utväxling ???
http://sv.wikipedia.org/wiki/Planetväxel
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Inte bara man får lära sig något nytt varje dag utan även se.... Trodde det skulle bli jobbigt och ta av dreven så jag kan lyfta bort lådan till helgen men icke 
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Den där svarven är ju mer spännande än Da Vinci-koden och Enigma tillsammans 
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Jag har en likadan Herbert hemma i garaget.
Du har tillgång till 16 hastigheter på spindeln enligt siffrorna på strömställaren, dom är uppdelade på hög och låg serie (bakre raden är högfart ) de två kugghjulens placering avgör om du ska köra på hög eller låg, jag har en skylt som tydligt visar kombinationerna har för mig att 810 rpm är högsta lågväxeln.
På strömställaren har du alltså 4 x 2 st hastighetslägen som är uppdelade av de två kopplingarna i växellådan som manövreras av spaken till vänster om längdmatningsratten, spaken till vänster = vänstra varvtalet osv....
Röda strömställaren är rotationsriktning, mittenläget är neutral.
Om något är otydligt så är det bara att fråga, jag kan fota mina skyltar så förstår man bättre.
Du har tillgång till 16 hastigheter på spindeln enligt siffrorna på strömställaren, dom är uppdelade på hög och låg serie (bakre raden är högfart ) de två kugghjulens placering avgör om du ska köra på hög eller låg, jag har en skylt som tydligt visar kombinationerna har för mig att 810 rpm är högsta lågväxeln.
På strömställaren har du alltså 4 x 2 st hastighetslägen som är uppdelade av de två kopplingarna i växellådan som manövreras av spaken till vänster om längdmatningsratten, spaken till vänster = vänstra varvtalet osv....
Röda strömställaren är rotationsriktning, mittenläget är neutral.
Om något är otydligt så är det bara att fråga, jag kan fota mina skyltar så förstår man bättre.
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Va kul! Hur tycker du den fungerar? Kan man växla mellan hög och låg medan el-motorn snurrar?
Ta gärna bilder och lägg upp
Ta gärna bilder och lägg upp
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Det finns allså 8st olika varvtalskombinationer på elmotorn?madmagnus skrev:Jag har en likadan Herbert hemma i garaget.
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Jag gillar min Herbert helt klart, kompakt och stabilt byggd. min är i rätt fint skick och har både längd / tvärmatning och matning på revolvern, ganska optimalt vid urborrning.Terho skrev:Va kul! Hur tycker du den fungerar? Kan man växla mellan hög och låg medan el-motorn snurrar?
Ta gärna bilder och lägg upp
Det ska gå att byta hastighet unde drift men jag har alldrig testat.
För att ytterligare förtydliga de olika växelalternativen så fungerar det så här.
De två kugghjulens placering avgör om du har tillgång till det högre eller lägre varvtalsregistret.
Elmotorn har fyra hastigheter.
I lådan som inte är en växellåda finns två lamellpaket som manövreras av en spak i tre lägen, hög/neutral/låg
Totalt får man ut 16 möjliga hastigheter utan en konventionell växellåda!
En riktigt trevlig funktion är kopplingspaketen som ger möjlighet att smyga igång spindeln.
Så här ser min ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Svarven Herbert får ett nytt liv.
Nej, 4 hastigheter på motorn / x 2 med koppling / x 2 med dreven = 16 stsäter skrev:Det finns allså 8st olika varvtalskombinationer på elmotorn?madmagnus skrev:Jag har en likadan Herbert hemma i garaget.
