Förstärka signalen endast en gång. hur? tips?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan

Re: Förstärka signalen endast en gång. hur? tips?

Inlägg av tokfan »

Då får man ju samma problem som jag har nu att man bara får ut en tredjedel av vad som borde gå då stacken dämpar så mycket. den borde inte vara sist.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men du får väl ha högre förstärkning på steget efter tonstacken??
RoPa

Inlägg av RoPa »

Att tone stacken dämpar kommer man inte ifrån så den ska vara före Q1 (som är drivsteg till slutstsget).

Det är sant att FET klipper annorlunda än BJT men det har inget med linjäritet att göra, eller jo kanske, för de är mer linjära (faktiskt) vilket gör att de klipper lite mjukare, dock inte som rör.
En diodklipper kan man välja hur mjukt den ska klippa, den kan till och med klippa i två steg med dubbla dioder och motstånd, eller fler om man vill det. Men du har bestämt dig för FET så låt gå för det.

I din förklaring så vill du ha två volym justeringar en före klipp och en efter klipp, ok låter bra.
Du vill ha en tone kontroll, ok.

Mitt förslag:
Sätt en första volympot direkt på ingången, mata första steget (som har lagom hög förstärkning för att klippa så mycket du vill vid full volym) via zener reglerad spänning så behöver du inte förstärka så mycket och dessutom kommer det bli mer "mjuk" klippning eftersom signalen är lite mindre.
Utsignalen från första steget går genom tonestacken och efterföljande volympot (nummer två) och in i ett steg (typ ditt Q1 idag) som förstärker lagom för att INTE klippa vid max volym på den andra volympoten.

Lycka till!
tokfan

Inlägg av tokfan »

svanted skrev:en idé är att sänka drivspänningen till steget du vill klippa med...
Haha!! Tusen tack för denna!!!
Att jag inte tänkt på det tidigare. Det var ju så jag började för ett år sen. Sen har jag villat bort mig själv med olika varianter hit och dit.

Jag fattade som att Ingvar menade att jag skulle skippa ett GS steg före slutsteget. Det var därför jag skrev att samma problem kvarstår.

Nu tog jag ner matningen på klippsteget till +-5V. Sen tonestacken. Sen drivsteg (Q1) sen slutsteg.
Nu går den ju galant!! 18V får jag ut!!!

Tänk vad jag suttit fast å inte tänkt på detta som borde vara så logiskt!
Nu känns det så simpelt. Kan tänka mig att jag sparade bra många timmar/dagar pga din lilla rad svanted.

Då börjar det bli dags att fixa fram en layout så man kan meka ihop det snart.
När man nu ska hinna med det.

Tack för alla tips!!
Skriver mer när jag kommit igång och det brinner transistorer och högtalarelement om några veckor/månader.
Skriv svar