60cm Gam med diodögon - Söker tips.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: 60cm Gam med diodögon - Söker tips.

Inlägg av PeterH »

Som sagt, grundkopplingen stämmer med RoPa:s beskrivning, men du vill ju ha två LED:ar och du behöver oftast (alltid) ett begränsningsmotstånd i serie med en LED, värdet beror på matningen och vad som "fastnar" i transistorn. Du räknar ut detta värde med hjälp av Ohms lag (R=U/I).

Bild
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hej.

För enkelhetens skull kommer här lösningen.
R1 = 56Kohm
R2 = (6V - (2 x 2V) ) / 0.01A = 200ohm (ta 220 eller 180)
Q1 = BC560C
D1 = D2 = Röd diod med 2V vid 10mA (ganska vanligt)
T1 = Fototransistor
G1 = Batterihållare för 4 st AA celler
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Lite överkurs.

Dioder kan ge ett högre ljusytbyte vid högre strömmar så för att få max ljus per energi kan man pulsa dioden med en högre ström än den maximala momentana så länge man inte överskrider medelström och max topp ström.

Dock kommer switching elektroniken att dra ström och det blir komplicerat vilket inte detta lilla projekt ska vara.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Funderat på att vända batteriet? Ökar strömförbrukningen men det kan evt. lysa då :humm:
Tror det kan vara väsentlig info för TS.

Om man kan rekommendera att överstiga av tillverkaren angiven max momentan ström på en lysdiod, nja det brukar vara en hake med det. Visst vill tillverkaren visa hög momentan tålighet i datablad, vilket bara handlar om hur mycket värme som kan avledas innan något brinner upp, men det kostar i ledarbredder, förlustkapacitans osv så bäst momentan ljuseffektivitet brukar vara vid lägre än angiven max strömtålighet.

Vill man PWM:a så behöver det inte bli så komplicerat, en spole med mitt-utag borde räcka och koppla ena trissan som självsvängande buck boost. Det dräller av sådana scheman på nätet som använder typ en 1,5 Volts batteri-cell som sedan kan sugas ut till 0.2 Volt och ändå håll någorlunda konstant ljus från en lysdiod. Spolen hämtas enklast från trasig lågenergi-lampa.
Liknande funktion kan köpas som intergrerad krets typ Micrel 2142 eller något åt det hållet. 2142:an har även ingång som kan användas för ljussensor. Tror det finns ännu enklare kretsar men har glömt vad de heter. Själv har jag använt 74AC14 i lknande sammanhang, mest för att det är en krets som man har hemma och att det blir hyggligt strömsnålt med få komponenter.

Enklast är annars att köpa solcellsdrivna trädgårdslyktor. Brukar finnas för 15-20 kr. Är kanske t.o.m höst-rea på dom nu. Pilla ur elektroniken inkl. laddbart batteri och solcell och man har en fungerande lösning inklusive ljussensor.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Ja, det är en bra idé är att vända på batteriet mot hur det är ritat i schemat :oops:

Vad gäller mitt inlägg om högre verkningsgrad vid högre ström så har det inget med frågeställarens problem att göra. Dessutom så hittar jag inget belägg på nätet om det så jag minns troligen fel.
Skriv svar