Hur mäter man ström i slutna kretsar?

Användarvisningsbild
jesse

Re: Hur mäter man ström i slutna kretsar?

Inlägg av jesse »

Jag har en liknande piezo transducer som den jag länkade till - så här kan den låta:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... p?id=15757 (mp3-fil, 105 kB)

(från den här tråden: Enklaste sätt att driva liten 8 ohms högtalare från MCU)
Senast redigerad av jesse 18 augusti 2013, 20:58:53, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Sedan så kan du ju stoppa dit vilken 600 Ohm högtalare som helst, alla kommer att fungera utmärkt och det är egentligen det som den där utgången är tänkt för...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag gillar inte den varianten som limpan4all länkade till - det är bara en liten metallplatta och är hopplös att montera på ett vettigt sätt. Hela plattan vibrerar ju så man kan ju inte limma fast den i botten. Jag gillar bättre de som är inbyggda i plast.
URIPUI

Inlägg av URIPUI »

limpan4all skrev:Man kan strunta i feedbacktråden för din applikation. Den ger ett bättre ljud om man har ett klass D slutsteg och återkopplar hela vägen. Men det är en rejäl överkurs för ditt behov.
Vilket helt plötsligt gör att billigaste och enklaste är den av mig först föreslagna.
Vilken är bättre av de där två då? Varför har du länkat två? Hade du svårt att bestämma dig?... :D
jesse skrev:Jag har en liknande piezo transducer som den jag länkade till - så här kan den låta:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... p?id=15757 (mp3-fil, 105 kB)

(från den här tråden: Enklaste sätt att driva liten 8 ohms högtalare från MCU)
Fascinerande! :lol: Det är rena Mozart!

Men den du länkade till i den här tråden är den här transducern från Electrokit. Den ser inte ut att vara samma, inte på bild i alla fall. Men jag har sett såna också på Farnell.
jesse skrev:Jag gillar inte den varianten som limpan4all länkade till - det är bara en liten metallplatta och är hopplös att montera på ett vettigt sätt. Hela plattan vibrerar ju så man kan ju inte limma fast den i botten. Jag gillar bättre de som är inbyggda i plast.
Jo, det är sant. Jag gillar inte heller att de kommer så där nakna. Men man kan nog "klä på dem", tror du inte det? Jag har för mig att jag har sett tomma såna där plasthöljen/hus. Men enklast är nog ändå att köpa en färdig med plasthus. Som den där på Electrokit. (Här är en liknande variant från Farnell. Men för 80 kr är den inte billig.)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om man inte fäster dem ordentligt kan jag tänka mig att de skramlar omkring... jag vet inte hur man gör bäst.
Och... nej, det var inte exakt samma som jag länkade till i den andra tråden - men de är av samma typ och fungerar lika bra.
URIPUI

Inlägg av URIPUI »

De förslag jag fått hittills:

http://se.farnell.com/multicomp/mckpt-g ... dp/1756519

http://se.farnell.com/multicomp/abt-441 ... dp/1675548

http://se.farnell.com/multicomp/abt-448 ... dp/1675549

http://www.electrokit.com/piezo-transdu ... -khz.42807
jesse skrev:Om man inte fäster dem ordentligt kan jag tänka mig att de skramlar omkring... jag vet inte hur man gör bäst.
Och... nej, det var inte exakt samma som jag länkade till i den andra tråden - men de är av samma typ och fungerar lika bra.
Vilken är det då? Har du ingen länk till den? Är det som länk 2 häruppe, fast med plasthus?
URIPUI

Inlägg av URIPUI »

Spelar det egentligen någon roll för BIOS funktionen om transducern är internt eller externt driven?

Jag hittade de här två, de kommer jag nog beställa.

http://se.farnell.com/murata/pkm13epyh4 ... t=119-2513

http://se.farnell.com/murata/pkm13epyh4 ... t=119-2513

Den ena är externt driven (den första), och den andra är internt driven. Jag köper kanske inte just de där två, men jag tänker gardera mig och köpa båda varianterna. Det blir inte roligt om det visar sig att den ena inte funkar. Jag är rätt så säker på att den med inbyggd drivkrets kommer att fungera. Men jag köper båda ändå. Jag ska köpa lite andra prylar också av Farnell.

Förresten, en internt driven piezo transducer kallas för buzzer. En som drivs externt kallas för sounder. Det är vad jag har kommit fram till efter att ha bläddrat igenom diverse amerikanska komponentkataloger. Men håll mig inte för ordet.

Edit:
Här kommer lite belägg för det också.
Piezoelectric buzzer is an integrated unit consisting of a combination of a piezoelectric diaphragm with a feedback electrode, and a drive circuit.
In contrast, a piezoelectric sounder (self drive type) consists of only a piezoelectric diaphragm with a feedback electrode. It is used in combination with an external drive circuit.
Jag hittade den här sidan. Det är tillverkaren Murata som skriver om olika ljudkomponenter. Där finns en hel del intressant att läsa. (Murata är tillverkaren till ena av de där två som jag länkade till här ovan.)
Senast redigerad av URIPUI 19 augusti 2013, 17:25:52, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej. Till en "speaker" utgång ska man ansluta en högtalare, inte en summer.
URIPUI

Inlägg av URIPUI »

danei skrev:Nej. Till en "speaker" utgång ska man ansluta en högtalare, inte en summer.
Vadå högtalare? Menar du att jag kan lika gärna ansluta mina Yamaha NS-777 där? Precisera gärna vad du menar.

En summer är samma sak som buzzer, fast det är på engelska då. Oavsett vilket ord man använder så är det ändå en transducer. Man översätter inte ordet "transducer" till högtalare... eller "summer" till högtalare för den delen. Det heter likadant på både engelska och svenska, det är ett sånt där ord som används i alla europeiska språk i princip. (Jag kan inte garantera att det heter så på Kinesiska men de brukar ju i såna här fall använda etablerade västerländska begrepp, främst från engelska då.)
1924, "device which converts energy from one form to another," from Latin transducere "lead across, transfer," from trans- "across" (see trans-) + ducere "to lead" (see duke (n.)).
Transducer är det vidaste begrepp man kan använda. En högtalare, eller "speaker" eller "loudspeaker" är alla en typ av transducer.

Så att...

speaker = talare?
loudspeaker = högtalare
transducer = transducer
buzzer = summer
buzzer = summer = transducer
Loudspeaker, earphone – converts electrical signals into sound (amplified signal → magnetic field → motion → air pressure)

Piezoelectric crystal – converts deformations of solid-state crystals (vibrations) to and from electrical signals
Ännu mer om skillnaden mellan bananer och bananer...

Högtalare eller speaker eller loudspeaker är således en typ av elektroakustisk transducer. De bygger på elektromagnetism. Summer eller buzzer är en annan typ av elektroakustisk transducer. De bygger på piezoelektricitet. Det är två helt skilda typer av "högtalare" eller "speaker". Det ser du själv nu. Det enda de har gemensamt är att deras uppgift är att skapa vibrationer i luften och därmed ljud. Det behöver inte ens vara hörbart ljud avsett för att en människa (kunna höra skön musik). Det finns t.ex. något som heter "ultrasonic piezoelectric transceiver transducer". Det finns många andra typer av transducrar också, många av dem används som sensorer i olika applikationer.

Det är helt enkelt enklare att skriva "speaker" på kontakterna till ett moderkort. Men det betyder inte att man ska koppla en "högtalare" där, eller leda bort en kabel till hemmabioanläggningen och koppla in. Man skulle kunna skriva "transducer" eller "piezo transducer". Men det är obegripligt för de flesta användare. De (tillverkaren) skulle bli totalt nerringda av användare som alla undrar vad man ska koppla in där.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om du läser mitt senaste inlägg så blir "danei"´s inlägg mera förståeligt, och mitt inlägg är helt korrekt.

Så om du inte har 600 Ohm i impedans på dina Yamaha NS-777, varför föreslår du dom då????
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En transducer behöver inte har med ljud att göra alls. Men å andra sidan är inte en summer en transducer. Släpp det begreppet i den här tråden, det är för brett.

Utgången är för "speaker" dvs högtalare. Du kan koppla in vilken högtalare du vill bara impedansen ligger i rätt region, i det här fallet 600 ohm. Om den är piezoelektrisk eller elektromekanisk kvittar. Men utgången är en modulerad högtalarsignal. En summer (eller buzzer om du föredrar svengelska) är en pryl som ger ett ljud om man lägger på en likspänning, det har du inte här. Du ska ha en högtalare som är kapabel att låta olika beroende på hur signalen som kommer är modulerad. Du ska inte ha en summer.

Du har fått samma råd tidigare från limpan4all, men det behöver tydligen upprepas.

EDIT: Stavning.
Senast redigerad av danei 21 augusti 2013, 08:48:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det finns naturligtvis färdiga Piezo-summrar för just detta ändamål, de flesta företag som säljer datorkomponenter bör väl ha.
Kostar väl en tia eller två, typ, med rätt kontaakt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

NEJ, NEJ, NEJ TomasL du har fetfel, vi har ju ställt utom varje tvivel att det INTE är en summer han skall ha utan en högtalare eller en piezo-transducer ingen jävla summer (dvs en enhet med inbyggd drivelektronik).

Visa mig en enda dator/PC baserad på XXX86 arkitekturen som har en summer i denna position så har du övertygat mig, eller ändra ditt inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har tre stycken själv, i mina maskiner, inköpta på kjell en gång i tiden.
Typ denna:
Bild
GFEF

Inlägg av GFEF »

TomasL

>Har tre stycken själv, i mina maskiner, inköpta på kjell en gång i tiden.

Se ut att vara en piezo elektrisk enhet.......

Kopplar den till utgången på en förstärkare fungera den som högtalare.
Fungerar också som mikrofon om den kopplas till ingången på en förstärkare.
Kan fungera med 2 direkt hopkopplade utan strömkälla som lokaltelefon......

Om den utrustas med en pulserande strömmatnings don blir det en summer......
Skriv svar