Nybörjarfrågor kring RFID
Re: Nybörjarfrågor kring RFID
Nja, som jag skrev i tidigare inlägg används 134,2khz för djurtaggar och läsavstånd behöver vara minst 30cm så alla vanliga billiga läsare går tyvärr bort eftersom de jobbar på 125khz och mycket kortare avstånd...
Pingar denna tråd lite...
Ny på forumet men blev väldigt intresserad av denna disskusion då jag just nu håller på med ett liknande projekt fast för katter. Jag kör en Arduino-lösning med en RDM 630 RFID-läsare med extern antenn. Mitt problem är att läsavståndet är typ 1-2 cm och jag är i behov av minst det dubbla, helst 10 cm. Jag funderar på att linda en egen antenn men har ingen aning om hur jag ska göra för att förbättra läsavståndet. Några ideer? Har googlat endel men det blir för tekniskt för mig. Jag är mer hands on och skulle gilla en instruktion där det står typ: "linda X varv av denna tråd med tjocklek Y in en cirkel med diametern Z så blir allt bra."
Ny på forumet men blev väldigt intresserad av denna disskusion då jag just nu håller på med ett liknande projekt fast för katter. Jag kör en Arduino-lösning med en RDM 630 RFID-läsare med extern antenn. Mitt problem är att läsavståndet är typ 1-2 cm och jag är i behov av minst det dubbla, helst 10 cm. Jag funderar på att linda en egen antenn men har ingen aning om hur jag ska göra för att förbättra läsavståndet. Några ideer? Har googlat endel men det blir för tekniskt för mig. Jag är mer hands on och skulle gilla en instruktion där det står typ: "linda X varv av denna tråd med tjocklek Y in en cirkel med diametern Z så blir allt bra."

Hej! Jag har en rfid-läsare med inbyggd antenn som läser upp till max 50cm beroende av tag. Den ger för kort läsavstånd för mina lamm som jag tänkte ha den till så hör av dig om du är intresserad. Vet inte läsavståndet för katt, men en katt finns i huset att testa med... Har inte testat att läsa några data med den eftersom läsavståndet var för kort men förutom rs232 har den även wiegand så ett enkelt sätt att bygga enkel automat skulle vara att komplettera med ett kodlås från ebay och ett relä till utmatningsmekanismen. Då behövs nästan ingen programmering utan bara anslutning av några sladdar för att få fungerande elektronik om man inte har krav på specialfunktioner. Kör själv kodlås med externa kortläsare från ebay till garageportarna och det funkar utmärkt. På den modell jag köpte kan man ställa in hur länge reläet ska vara aktiverat.