Man behöver inte bränna bort mer än att skillnader mellan trissorna jämnas ut, säg 0,2-0,5 V. Man kan tex köpa ett större antal och matcha ihop dessa, då kan man använda mindre emitteresistorer.
Det är oftast mycket billigare än att maxa en megatrissa. Dessutom blir kylningen lättare iom du sprider effekten.
Det blir inte mer än bråkdelar av vad du bränner totalt i ditt nätagg (säg du bränner 0,5 V. Reglerkretsen matas med 40V likriktat och glättat och skall ge 0-35V ut, som exempel)
Triacen,IGBTn behöver en lyft drivning (dvs flytande) vilket komplicerar mycket, samtidigt förlorar du effekt i dessa också.
Jag hade nog använd motriktade FETar som AC switchar dessutom. Låg drivström när de väl är till.
Tidsfaktorn beror på hur stor spänning och hur stor ström man har. Ju kortare tid pulsen har , desto mer ström/ spänning tål trissan innan den börjar gå in i secondary breakdown. När den väl börjat gäller det att stänga spänningen fortare än kvickt över trissan.
Edit: 4KtrB och ni andra som gillar simuleringar:
Läs AN2 och AN32 från Linear
http://cds.linear.com/docs/en/application-note/an2f.pdf
http://cds.linear.com/docs/en/applicati ... /an32f.pdf
titta också på databladet för Linears linjära spänningsregulatorer för höga strömmar (LT1038 mfl) samma kretsar dyker upp där.
Jag bifogar en enkel modell på hur man kan simulera en fasstyrd likriktare. (zippad för forumet tillåter inte ascii filer)
Syftet med denna modellen var att uppskatta peakströmmarna som kan bli besvärliga då drosseln blir stor, men också belastningen på trafon (RMS värdet av strömmen blirstort, betydligt större än vad kretsen levererar. Det ger den stora nackdelen att för ett 30V 3A nätagg kanske trafon behöver dimensioneras för 250VA , för ett ordinärt 30V 3A där man bränner bort effekten istället räcker det med 150VA kanske. Det senare ger med multitapp trafos samma storlek på trafon, men man kan minska kylarens storlek.
Variera pulsbredden får du olika medelspänningar över glättningskondingen.
Dessutom får man ganska stora reaktiva spänningsfall över drosseln, vilket gör att trafon måste ha ganska hög utspänning. Det räcker inte med att bara ta regleringens spänningsfall + likriktad AC utan det behövs betydligt mer. Då det är reaktivt spänningsfall kan man dock lösa det med samma trafo som ovan på 250VA men så virar man på extra sekundär till man får ut en 10-20VAC extra (beror på ström/drossel/spole etc etc)
Som ni förstår är det rätt komplext med fasstyrda likriktare och jag har gott om trissor och ännu större kylflänsar samt trafos med flera sekundärer bestämde jag mig för KISS och utvecklade inte någon reglerkrets för att styra likriktaren. Se fig 5 i AN32. (man styr så att spänningsfallet över effekttrissorna är konstant)
Men det går givetvis att optimera, den är inte klar.
Mucho gusto läsning! Obligatoriskt att simulera dessa!!!
scr2b.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.