Labbaggregat baserat på LM723 (linjärt)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Labbaggregat baserat på LM723 (linjärt)

Inlägg av 4kTRB »

Andy skrev:
C4 är kanske den viktigaste komponenten när det gäller att förhindra oscillation.

33p är troligtvis inte i närheten av vad det borde vara, testa med 470p eller 1n.
Nu är det lite stillestånd i kontoret men vad är det som gör att det börjar oscillera vid högre belastning (runt 1.5A)?
Användarvisningsbild
Andy

Re: Labbaggregat baserat på LM723 (linjärt LDO)

Inlägg av Andy »

4kTRB skrev:
Zhorts skrev:
4kTRB skrev: Nu blir det runt 25W max i var och en av de 3st 2N3055
med 8A max så det blir inget stort problem.
Hur kom du fram till 25W var?

Worst case för effektutvecklingen i transistorerna i en linjär regulator är max spänning in, max ström ut, minsta spänning ut. Då har transistorerna (i stort sett) hela spänningsfallet över sig, och maxström genom sig.
I ditt fall: Vin = 30 V, Vout = 0V, I = 8A. P = (Vin-Vout) * I = 30*8 = 240W totalt, eller 80W per transistor. Det är ett mindre värmeelement...
Tanken är att inte belasta utgången mer än att det klarar att ge hela den specade
utspänningen. Det klart det går att belasta hårdare med begränsad utspänning
och kortsluten utgång som värsta fallet. Om lasten är 1.73 ohm fås max 13.8V och 8A
och förlusten i varje trissa blir runt 45W per trissa och det kanske vore bra med en fläkt
som kopplar in då strömmen uppgår till 8A.

2N3055 klarar en bit över 100W men då får man se till att kyla ordentligt det klart.

I början av tråden specar du 8A och ställbart 0V - 25V, det är detta som jag räknade på.
Med en transformator som lever upp till dina ut-data hamnar man (worst case) på ca: 250W förlusteffekt .
När du skriver att 2N3055 pallar mer än 100W, kolla databladet vilken temperatur chippet måste hålla för att den ska överleva vid den aktuella effekten. Räkna sedan på nödvändig kylning (för chippet) inte utvändigt på kåpan.

Kolla även databladet för 723'an ang. kompenseringen (i ditt fall C4).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nu är det inga svårigheter att ansluta fler
2N3055 om det blir nödvändigt så de får dela
på effekten men helt klart ska ändå samma totaleffekt
kylas bort.

Sedan det där med C4 är inte så enkelt som att kika i databladet.
Man vill inte ha större C4 än absolut nödvändigt.
I ARRL Handbook 1999 finns en väldigt bra artikel om just det
plus ett bygge att koppla i serie med återkopplingen för att kunna
mäta upp fasmarginalen. Men jag ska testa med det som anges i databladet
för grundkopplingen med NPN-trissa.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Skoj att du väljer att bygga med LM723 å 2n3055!
Håller på att konstruera ett eget aggregat som just är baserat på dom komponenterna.
Men än så länge så har jag bara exprinentetat på breadboard och CADat ihop ett kretskort i Eagle.

Kommer lägga upp en egen projekt tråd när det är "skarpt läge"!

Men nog pratat om det, kommer att följa ditt bygge med stort intresse!

Lycka till
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Du kan så klart ansluta fler 2N3055 men de behöver spridas ut också, dessutom är Q4 redan för klen så det blir ytterligare revideringar för drivningen.

Databladet är utgivet av de som konstruerat 723'an så det är under alla omständigheter en grund att stå på och 33p är inte tillräckligt därav att du fått självsvängning. Naturligtvis fungerar det inte med för stor kapacitans heller men kar du kvar grejorna på plattan så testa med 470p eller 1n för att se om problemet försvinner eller ev. flyttar sig med ändrad lastström och i så fall på vilket håll.
Du bör också testa med dynamiska laständringar för att säkerställa att det inte börjar svänga.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Bygget ser i princip ut så här nu och
det är monterat och testat.

Jag borrade ett extra hål i kretskortet och drog ut en
ledning för en extra 2N3055. Ökade värdet på C4.
Uttaget för ampmetern gick inte använda, det oscillerade,
så där har jag byglat. Använder en shuntad ampmeter
innan utgången i stället. Sedan har jag adderat några
motstånd och en trimmer över R11 för att kunna justera ned
spänningsmatningen till 723:an, spänningen sjunker en hel del
vid 10A uttag. Här hade det suttit fint med en LDO regulator
med några få volt i dropp. Likriktaren har 50000uF över sig och
ökar jag till kanske 60000uF så går det höja matningen till 723 några volt.
I övrigt fungerar det fint men jag
har inte stresskört vid hög ström ännu så det återstår att
se om bygget pallar med.

1uH spolen har jag lindat efter en formel i Bowicks RF Handbook och vi mätte
upp den på klubben och den hamnade nästan exakt på 1uH, helt enligt formeln! :)

Det som är mest intressant är om BD139:s kylning räcker till då den ska driva 4st 2N3055
vid över 10A, men då jag tänker ha fläkt inbyggt så kan det öka chansen.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag ser en del lite märkliga lösningar här men fungerar det så varför inte? Jag skulle dock flytta spännings feedbacken till "UT-2" för att kretsen ska kunna hålla korrekt utspänning även med lastad utgång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du kan få ut en pytteliten extra gnutta spänning före "brum-klippning" genom att ha två dioder + separat glättningskonding för VCC. Nackdelen är att då behöver Q4 och bas-emitter-sträckorna på 2N3055'orna tåla den "sidoström" som kan gå denna väg vid "brumklippning". Det borde gå att undvika med en diod från VCC till den "stora" glättade matningen som driver 2N3055'orna.

Vad gäller amperemetern så är det väl en bra idé att placera den på matningen till 2N3055'orna (och Q4 ifall du struntar i att krångla med min ovanstående idé). Kanske inte helt exakt men på ett ställe som inte borde påverka kretsen.

Tänk på att ifall du har vridspoleinstrument så är de väl induktiva. En amperemeter som verkligen är lindad för att endast visa hyggligt stora strömmar (t.ex. mätaren i en gammal batteriladdare) är gissningsvis induktiv och kan nog bidra till självsvängning. Shuntmotstånd kan väl också vara trådlindade och därmed induktiva.

Får du för lågt spänningsfall för att ansluta ett instrument över R8/R13 för att visa ström?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Andy skrev:Jag ser en del lite märkliga lösningar här men fungerar det så varför inte? Jag skulle dock flytta spännings feedbacken till "UT-2" för att kretsen ska kunna hålla korrekt utspänning även med lastad utgång.
Ja lite nytänkande tycker jag angående spänningsinställningen.
Med den lösningen med strömspegel behövs ingen special-OP med
hög matningspänning i fall utspänningen ska vara hög. Inget jag sett
innan utan jag testade det efter att ha experimenterat med strömspeglar
i LTSpice. Jag har placerar de 2 BF199 rygg mot rygg med kylpasta
emellan och sedan nypt en kopparplåt runt.

Sedan Q3, BD139 som drar 100mA ström och gör att spänningen
lätt regleras ned till 0V. Den lösningen finns med i boken The Art of Electronics.
http://www.amazon.co.uk/The-Art-Electro ... y_b_text_y

Spolen är lindad med 2st parallella tjocka emaljerade koppartrådar så det blir minimalt
spänningsfall även vid hög ström. Sedan så är panelmetrarna inget exakta precis.
De är hämtade från ett skrotat Zetagi

Bild
http://www.zgitaly.it/inglese/index.asp
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

"HP series", snacka om renomésnyltande på tillverkaren HP :wink:

Det är väl för övrigt inte så krångligt att ordna en ny skala till mätarna genom att helt enkelt skriva ut en på skrivare. Lite pyssel är det väl att få till exakt rätt utformning, men det borde väl göra det möjligt att få mätarna exaktare. (Steg ett är väl att se till att visaren ligger så nära skalan som möjligt, om man nu törs böja-dona utan att riskera att paja instrumenten).

(Det här påminner mig om att vridspoleinstrumenten på Powerbox 3000 var exaktare än efterföljarmodellens sjusegment-led-panelinstrument :| )
Skriv svar