Gräva ned elkabel 360M
Re: Gräva ned elkabel 360M
Det är riktigt, PN anger högsta arbetstryck för ett Rör/slang osv, dvs trycket på mediet, då slangar oftast används för att transportera trycksatta medier såsom vatten mm.
Och naturligtvis anges det i Bar.
Och naturligtvis anges det i Bar.
-
- Inlägg: 15883
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Gräva ned elkabel 360M
Ah, jag tror jag var otydlig.
Givetvis är PN10 = 10 bar @ viss temp.
(trycktåligheten minskar med ökande temperatur, oavsett om det är PE eller höghållfaststål , tex ångventiler med PN160 (@215C) )
Det är ju så för att tåla ett yttre tryck krävs betydligt större godstjocklek än vad som motiveras av det inre trycket. Detta eftersom röret lätt kollapsar utifrån pga sin välvda form. Och ett nergrävt rör får ett betydande tryck utifrån.
Vattentrycket är ju runt 2-4 bar väl i normala nät?
Givetvis är PN10 = 10 bar @ viss temp.
(trycktåligheten minskar med ökande temperatur, oavsett om det är PE eller höghållfaststål , tex ångventiler med PN160 (@215C) )
Det är ju så för att tåla ett yttre tryck krävs betydligt större godstjocklek än vad som motiveras av det inre trycket. Detta eftersom röret lätt kollapsar utifrån pga sin välvda form. Och ett nergrävt rör får ett betydande tryck utifrån.
Vattentrycket är ju runt 2-4 bar väl i normala nät?
Re: Gräva ned elkabel 360M
danei skrev:Är det utlösnings vilkoret som är problemet kan det lösas med ett underspänningsskydd. Jag vet inte alls om det är lämpligt i det här fallet, men det är en möjlig väg att ta.
Underspänningsskydd har ingenting med utlösningsvilkoren att göra!!!
Klen kabel = högt motstånd = låg kortslutningsström = lång tid innan säkring löser = INTE OK
Grov kabel = lågt motstånd = hög kortslutningsström = kort tid innan säkring löser = OK
Re: Gräva ned elkabel 360M
350 meter är förbaskat långt att lägga när man på 230/400 volt och det blir lätt grov dimension för att klara brytningsvilkoret och ännu grövre om man skall klara EN61000-3-3 impedanser som då är 0.24 Ohm på fasledning och 0.16 Ohm för nolledaren för tillsammans reella slingresistansen 0.4 Ohm för vägguttag och 3-Fashandske vid 16 ampere och lägre.
försökte hitta brytningsvillkoren och det är inte inte lätt att navigera med massa olika specialfall.
Men om man skall säga något så verkar det finnas krav på att strömmen vid kortslutning hos uttag vid förbrukare längs bort på ledningen skall brytas inom 0.4 eller 0.2 sekunder vid 230 Volt beroende på vilken tabell och inom 0.2 sekunder vid 400 Volt. - servisledningar tillåts längre tid men under inga omständigheter får det ta mer än 5 sekunder som i sin tur kan kortas i tid beroende hur varm ledarna hinner bli under kortslutningen (max 160 grader C)
Med andra ord så måste man titta på säkringarna brytegenskaper och vilken ström dessa ger vid 0.2 s brytningstid och för en trög diazed- så handlar det om 6 ggr säkringsvärdet, en C-klassad dvärgbrytare anger det mellan 5-10 ggr strömmen för en utlösningstid 0.1 s. vilket innebär att man får räkna på minst 10 ggr märkströmmen
Med andra ord du bör beräkna kabelimpedansen hela slingan runt att den är så låg att den ger minst 10 ggr i kortslutningström av säkringens värde vilket blir vid 16 ampere säkring -> 160 ampere och vid 230 V/160A = 1.43 Ohm och skulle då vid 350 meter kabelpar motsvara en area av 8.8 mm^2 per ledare. Om man rundar upp till 10 mm^2 per ledare så får man 1.26 Ohm slingresistans med 182.5 ampere kortslutningsström.
Till detta beror det också på vad du kopplar in kabeln emot - har denna proppskåp i sin tur resistans mot ort-trafon (bör mätas mätas upp mha. vilken spänningsfall man får när man lastar med lite större ström som 2.2 kWatt) som för enkelhetens skull i exemplet sägs är 0.4 Ohm så måste denna dras ifrån din maximala resistansbudget - dvs 1.43 Ohm - 0.4 Ohm = 1.03 Ohm för kabelns som läggs ut och då kommer inte 10mm^2 kabel att räcka utan då hamnar du på 16 mm^2-kabel då behovet är minst 12.2 mm^2.
med andra ord de redan tidigare nämnda 16 mm^2 per fas på kabeln ser ut att vara det som gäller, och man kommer ändå inte kunna uppfylla 61000-3-3 impedansen vilket innebär att det kommer att blinka i lamporna i lokalen om du har en värmepump som startar och stoppar, startar el-motorer eller om du svetsar och har dig.
försökte hitta brytningsvillkoren och det är inte inte lätt att navigera med massa olika specialfall.
Men om man skall säga något så verkar det finnas krav på att strömmen vid kortslutning hos uttag vid förbrukare längs bort på ledningen skall brytas inom 0.4 eller 0.2 sekunder vid 230 Volt beroende på vilken tabell och inom 0.2 sekunder vid 400 Volt. - servisledningar tillåts längre tid men under inga omständigheter får det ta mer än 5 sekunder som i sin tur kan kortas i tid beroende hur varm ledarna hinner bli under kortslutningen (max 160 grader C)
Med andra ord så måste man titta på säkringarna brytegenskaper och vilken ström dessa ger vid 0.2 s brytningstid och för en trög diazed- så handlar det om 6 ggr säkringsvärdet, en C-klassad dvärgbrytare anger det mellan 5-10 ggr strömmen för en utlösningstid 0.1 s. vilket innebär att man får räkna på minst 10 ggr märkströmmen
Med andra ord du bör beräkna kabelimpedansen hela slingan runt att den är så låg att den ger minst 10 ggr i kortslutningström av säkringens värde vilket blir vid 16 ampere säkring -> 160 ampere och vid 230 V/160A = 1.43 Ohm och skulle då vid 350 meter kabelpar motsvara en area av 8.8 mm^2 per ledare. Om man rundar upp till 10 mm^2 per ledare så får man 1.26 Ohm slingresistans med 182.5 ampere kortslutningsström.
Till detta beror det också på vad du kopplar in kabeln emot - har denna proppskåp i sin tur resistans mot ort-trafon (bör mätas mätas upp mha. vilken spänningsfall man får när man lastar med lite större ström som 2.2 kWatt) som för enkelhetens skull i exemplet sägs är 0.4 Ohm så måste denna dras ifrån din maximala resistansbudget - dvs 1.43 Ohm - 0.4 Ohm = 1.03 Ohm för kabelns som läggs ut och då kommer inte 10mm^2 kabel att räcka utan då hamnar du på 16 mm^2-kabel då behovet är minst 12.2 mm^2.
med andra ord de redan tidigare nämnda 16 mm^2 per fas på kabeln ser ut att vara det som gäller, och man kommer ändå inte kunna uppfylla 61000-3-3 impedansen vilket innebär att det kommer att blinka i lamporna i lokalen om du har en värmepump som startar och stoppar, startar el-motorer eller om du svetsar och har dig.
Senast redigerad av xxargs 1 augusti 2013, 20:37:27, redigerad totalt 1 gång.
Re: Gräva ned elkabel 360M
Det är en vanlig lösning för att klara utlösningsvillkor på elverk, som är ett väldigt svagt när i sammanhanget. Drar du en hög ström så ska spänningen brytas inom föreskriven tid. Om man löser det genom en temosäkring eller en kombination av säkring och underspänningsskydd kvittar. Vad som är lämpligast beror på förutsättningarna. Det är inte en vanlig lösning i nätanslutna anläggningar, men jag kan inte se någon anledning till att det inte skulle funka där också.peo007 skrev: Underspänningsskydd har ingenting med utlösningsvilkoren att göra!!!
Re: Gräva ned elkabel 360M
Elverk är ju lite specialfall då det är vekt nät och har svårt att lämna ström (går i konstantström) och problemet blir ännu värre med dagens switchade aggregat utan PFC-kretsar med PF 0.3 - 0.5 vilket kommer att stympa och platta ut periodtopparna ganska drastiskt utan att effektuttaget i Watt räknat är speciellt högt.
här gäller det att hitta en bra balans på vad som anses som underspänning med säker utlösning vid tex. kortslutning och ändå så bra att den inte slår av sig redan vid 300 Watt bara för att man använder en ful last inkopplad som gör att toppspänningen sjunker ganska rejält.
här gäller det att hitta en bra balans på vad som anses som underspänning med säker utlösning vid tex. kortslutning och ändå så bra att den inte slår av sig redan vid 300 Watt bara för att man använder en ful last inkopplad som gör att toppspänningen sjunker ganska rejält.
Re: Gräva ned elkabel 360M
Med tanke på kopparpriset, runt 100:-/m + moms för en EKKJ med ganska "OK" rabatt hos grossist så skulle jag ha funderat på aluminiumkabel i stället. Du får gå upp i area för att kompensera den sämre ledningsförmågan men för samma peng som en EKKJ 4x16/16 så får du en AXQJ 4x70/21 vilket borde räcka till ett tag.
Koppar är snuskigt dyrt... Installerade en generator på 1500kVA och kraftkablaget 4 // FXQJ 4x240/72 blev inte billigt.... Tror det låg på nästan 2000:-/m per kabel.
Koppar är snuskigt dyrt... Installerade en generator på 1500kVA och kraftkablaget 4 // FXQJ 4x240/72 blev inte billigt.... Tror det låg på nästan 2000:-/m per kabel.
Re: Gräva ned elkabel 360M
Med aluminiumkabel minskar man också risken med koppartjuvar - som kan vara riktigt förslagna om de ser någon iväg med en större trumma kabel...
men - hur ansluter man i ändarna, det jag sett är specielle hållare för aluminiumkabel och att man använder pasta med zinkkorn i för anslutning, och hur görs det när det skall anslutas till befintlig proppskåp avsedd för kopparkabel ??
men - hur ansluter man i ändarna, det jag sett är specielle hållare för aluminiumkabel och att man använder pasta med zinkkorn i för anslutning, och hur görs det när det skall anslutas till befintlig proppskåp avsedd för kopparkabel ??
Re: Gräva ned elkabel 360M
Koppar tjuvarna är bara et problem innan den kommit i backen, så det problemet borde vara litet i sammanhanget.
Re: Gräva ned elkabel 360M
Men det är ändå billigare med alu.
Att skarva över alun till koppar i centralen är ditt minsta problem, det finns färdiga plintar som gör det åt dig, tänk dig en större sockerbit.
Att skarva över alun till koppar i centralen är ditt minsta problem, det finns färdiga plintar som gör det åt dig, tänk dig en större sockerbit.
Re: Gräva ned elkabel 360M
Att det är nedgrävt är ingen garanti att det få ligga kvar... - det viktigaste är att de inte vet om kabeln och jobbet kring detta övh.danei skrev:Koppar tjuvarna är bara et problem innan den kommit i backen, så det problemet borde vara litet i sammanhanget.
På förra jobbet så snodde man en gång de nyss nedgrävda kabeln medans elektrikerna satt i kurerna och skulle koppla in dessa - förvann ur händerna medans de skulle förlägga invändigt ... en stor 4-huling bil hade krokat i andra ändan och så körde de bara med hjulen på var sida om den nyss igenlagda diket och rev upp hela kabeln medan jorden fotfarande var mjuk - dom är tusan så fräcka och dom visste mycket väl att det var ännu strömlöst och att också det fanns folk i närheten som jobbade med kabeln.
är biten bara tillräckligt lång och tillräcklig area med koppar så tar man chansen och verka skita i konsekvensen...
Re: Gräva ned elkabel 360M
Är det bara arean som gör det omständigt att ansluta Al-kabel? eller gör de olika metallerna att det uppstår speciela galvaniska problem som måste hanteras med speciella metoder?
Vad skulle det kosta att transformera upp spänningen till någon lämplig högre dito? kanske t.om kunde löna sig.
Vad skulle det kosta att transformera upp spänningen till någon lämplig högre dito? kanske t.om kunde löna sig.
Re: Gräva ned elkabel 360M
Man använder speciella kopplingsstycken, då det är de galvaniska problemen man vill slippa.
Re: Gräva ned elkabel 360M
blueint skrev: Vad skulle det kosta att transformera upp spänningen till någon lämplig högre dito? kanske t.om kunde löna sig.
Varför ska han transformera upp spänningen???

Matande nätet är 230/400 V och vedmaskinen är väl på 230/400 V !
Re: Gräva ned elkabel 360M
Om man transformerar upp spänningen och sedan ner så kan man använda mindre ledararea.