Jordfelsbrytare som löser ut på hög belastning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Jordfelsbrytare som löser ut på hög belastning

Inlägg av danei »

Det är jag skeptisk till att en riktig elektriker skulle göra så. Men det var ju bra att du hittade felet.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

@Danei: Det var faktiskt ganska vanligt förr i tiden att man byglade jord och nolla i uttaget. På den tiden var det ju ändå "samma sak".
Har du själv ojordat förutom i köket och badrummet så öppna det jordade uttaget och kolla.

Nu får du nog ta och förklara dig lite :P
Hur kan du haft ~0ohm mellan jord och nolla UTAN att jordfelsbrytaren löst ut?
Och som du sa tidigare, så gick den ju med spisen?
Gustav180 skrev:Spisen som är en trefas funkar OK.
Det luktar skumt här..
Jag är inte helt nöjd med "det funkar nu" faktiskt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så länge spisen går på 400V så påverkar den ju inte alls. Men jag fattar inte hur det kan bli kontakt mellan jord och nolla. Jag gissar att det inte fanns någon nolla till spisen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Var ju väl att Du hittade problemet.

Ja, det händer konstiga saker åven när s.k. experter kopplar. Det är en dödssynd särskilt att använda PE som nolla, men även att ansluta 1-faslaster till samma grupp som en 3-fas.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

danei skrev:Det är jag skeptisk till att en riktig elektriker skulle göra så. Men det var ju bra att du hittade felet.

Jag är inte ett dugg förvånad, det finns vissa element inom skrået kallt lysmaskar :mrgreen:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vid närmare eftertanke så håller jag helt med om att det låter verkligen skunt att ett sådant felkopplat uttag skulle åstadkomma låg resistan mellan nolla och PE. Blev där isolation när detta uttag togs bort finns det nog något mera som inte stämmer och dessutom kan vara farligt.
peo007

Inlägg av peo007 »

Hur kan du ha haft 0 ohm mellan N & PE skenan för att någon har kopplat nolla och jord
från jorden i spisuttaget???

En JFB skyddar även om man har ojordade uttag,
strömmen kan ju gå någon annan väg tillbaka än i jordtråden,
t.ex. betonggolv, vattenburet element, m.m.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag måste nog förklara lite närmare hur det såg ut innan det ställer till fler bryderier.

Det här kopplades runt 1950 och då var noll och jord samma sak som Fortran skriver. Uttaget till spisen är av s.k. handske i miniatyr med tre stift. Noll och jord sitter i fjädrande sidokontakter. De är också sammankopplade med ett kopplingsbleck inne i uttaget och även i handsken. Ledningen är 4x2,5+2,5 jordfläta.

När jag byggde om för ca 20 år sedan lät jag flätan bli jord och den röda ledaren bli nolla. Att de var sammankopplade i uttaget hade jag ingen pejl på då och det hade ingen betydelse heller.

Först lossades "nollan" från spisen i GC och kopplades till jord. Då blev det några 100kohm mellan noll- och jordskena i stället för noll. Med det försvann "överlastproblemet" så att vattenvärmare och mikro mm. fungerade. Men JFB löste nu ut på en fas för spisen utan att den var inkopplad i uttaget. Det var från den fasen där man tagit spänning till enfasuttaget. I det satt bara en kopplingstimer, och det var tillräckligt för att JFB skulle lösa ut för ström mot jord. Den hade fungerat innan då noll och jord var sammankopplade.

Men nu verkar allt fungera igen. Kommande åtgärder blir ny 5-ledar kabel till spisen med moderna kontakter och enfasuttaget matas från en annan grupp.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter som att du gjort bort dig. Röd är föregångaren till dagens gulgröna och ska inte användas till nolla. Jag gissar att installationen var utförd med trefaser och jord, men ingen nolla. Förr var spisar normalt byggda för 400V.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

danei:

Visst, men den som aldrig gör fel gör sällan något annat också.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Röd har aldrig varit helig, röd har använts som tändtråd eller fas när det har behövts.
Ofta har den använts som skyddsjord.
Jag hittar röd som fas i trefasinstallationer fortfarande och då är biledaren skyddsjord.

Protte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Okej, fel av mig. Men i det här fallet är jag säker på att den inte var avsedd som nolla utan som skyddsjord.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Fortran skrev:Att sätta ett ojordat uttag på JFB är dessutom väldigt onödigt då du måste ha jord för att den ska skydda mot jordfel.
Du borde få ström i uttaget, men inget skydd.. så låt dom vara utanför istället.
Detta är väl ändå helt fel? Jordfelsbrytaren skyddar väl mot jordfel oavsett vilken väg strömmen tar mot jord (d.v.s. den måste inte gå genom skyddsledaren)! En JFB detekterar skillnaden mellan strömmen i fas och nolla. Är denna för stor så måste strömmen ta fel väg någonstans och därmed löser JFB ut. Detta har egentligen inget med skyddsjorden att göra alls.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag skulle vilja veta mer om din bakgrund Fortran.
Du skriver << Fast jag är säkert miljöskadad av att vara elektriker. >>
Som elektriker borde du veta JFB skyddar ÄVEN icke jordade uttag.
Oavsett om felströmmen går till skyddsjord eller vattenledningen så löser JFB.
Det är inte tillåtet längre att lägga något utanför JFB undantaget en del fasta installationer.
Fortran skrev: Att sätta ett ojordat uttag på JFB är dessutom väldigt onödigt då du måste ha jord för att den ska skydda mot jordfel.
Du borde få ström i uttaget, men inget skydd.. så låt dom vara utanför istället.

I ett inlägg skriver du att JFB borde lösa direkt med kortslutning mellan nolla - skyddsjord.
Nej, det är först när man belastar nollan som orsakar ett spänningsfall som kan driva ström via en kortslutning mellan nolla och skyddsjord i skyddsjorden. Ju mera avlägsen kortslutningen är desto större måste belastningen vara för att lösa JFB.
En 400 volt spis (ren trefas utan nolla) kan inte belasta nollan och därmed inte lösa JFB pga en kortslutning mellan nolla och skyddsjord i anläggningen.

Med JFB tillslagen SKA det vara noll ohm
Med JFB avslagen bör det vara oändligt
Mellan skenorna.
Så kallad "fuljordning" blev förbjuden någon gång typ 30-talet.
Fortran skrev:@Danei: Det var faktiskt ganska vanligt förr i tiden att man byglade jord och nolla i uttaget. På den tiden var det ju ändå "samma sak".
Har du själv ojordat förutom i köket och badrummet så öppna det jordade uttaget och kolla.

Nu får du nog ta och förklara dig lite :P
Hur kan du haft ~0ohm mellan jord och nolla UTAN att jordfelsbrytaren löst ut?
Och som du sa tidigare, så gick den ju med spisen?
Gustav180 skrev:Spisen som är en trefas funkar OK.
Det luktar skumt här..
Jag är inte helt nöjd med "det funkar nu" faktiskt.
Kan hålla med om att Gustav180 är en bit utanför sin kompetens, JFB är inte det man ska ge sig på utan utbildning men Fortran verkar även han sakna en del insikt och kompetens om JFB trots att han är elektriker.

Protte
Skriv svar