Hur länge håller en tantal-kondensator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Hur länge håller en tantal-kondensator?

Inlägg av xxargs »

Tror det är tvärt om - när tantalerna går - så går säkringen.

Det som kan göra tantaler till tidsinställda 'bomber' är polvändning någon gång under dess livstid - det räcker med några mV felpolvänt som när man ohmmäter med en multimeter, en annan sak som många inte tänker på är 'in rush current' som tex. när man ansluter till en strömkälla med uppladdad utgångskonding - dvs. proppar man in en redan spänningsatt labbagregat/nätadapter (med utgångskonding) till apparaten så kan strömstöten under de första µs vara så stor när tantalen laddas upp att det blir skador och havererar eller senare kommer senare att haverera slumpmässigt i tiden - detta för tantalens låga ESR...
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jag tänkte på samma sak, det kanske är läge att undvika tantal om det inte är så att applikationen kräver detta.
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Min erfarenhet av tantaler är att de fungerar tillförlitligt så länge man deratar dom ordentligt. På grund av hur tantalen är konstruerad är den känslig för strömspikar. Det gäller därför att ha kontroll över "in-rush current" och andra eventuella strömspikar.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Ska man alltid köra på dubbla spännings-värdet på sina tantaler, eller finns det andra regler?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nu är jag ingen komponentexpert men något som jag i alla fall lagt märke till är att tantaler har stabilare ekvivalent serieresistans där elektrolyt kondensatorers varierar med temperatur. Där av är det kanske inte helt enkelt att byta ut tantaler kring spänningsregulatorer då för låg serieresistans kan leda till oscillation.
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Dubbla spänningsvärdet är en bra utgångspunkt. Men ännu viktigare är att möta den circuit-impedance som ibland anges i databladen. Circuit impedance ger ett mått på vilken inrush-current som tantalen tål. Enkelt förklarat så består det isolerande skiktet inuti tantalen av ett pulver. När pulvret appliceras så kan det hända att det inte blir riktigt jämnt. Om skiktet blir lite tunnare på ett visst ställe kommer en större andel av inrush-current att passera just i det tunnare området. Risken finns att det isolerande skiktet då blir förstört och tantalen kortsluten.

Lite teknisk information från AVX som diskuterar tantaler. http://www.avxtantalum.com/pdf/SURGTANT.PDF
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Tack för era svar och bra länk! Ja, det är nog så att det är hög inrush current som orsakat de här felen.
Märkligt nog har jag bara sett felet på kort med fel säkring monterad, men det behöver ju inte vara ett orsaksamband.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kan vara så att den felaktiga säkringen gjorde kretsimpedansen lägre och inrush-strömmen gick över kritisk gräns - det är lite som att dra en tändsticka mot en tändplån - lite för lite så händer det inget - lite för mycket -tja... och man vet aldrig riktigt var gränsen är.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det känns ju som en sådär lagom stabil design att förlita sig på att en säkring skall begränsa inrusningsströmmen. OK, man kan speca att det skall var fabrikat si-och-så, men ändå ...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Den största fördelen med en tantalkonding är det lilla formatet.
Den största nackdelen är felpolaritets-känsligheten.
Att höja spänningståligheten vid byte är säkert en bra åtgärd (om utrymme finns). :)
I detta senaste fallet hade kondingen säkert gjort sitt...
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

hcb skrev:Det känns ju som en sådär lagom stabil design att förlita sig på att en säkring skall begränsa inrusningsströmmen. OK, man kan speca att det skall var fabrikat si-och-så, men ändå ...
Det är ingen genomtänkt design, gissar att det en gång har varit lytar som bytts till tantaler rakt av när man gick över till ytmontering.
OM det är så att det fungerar bättre med ena säkringstypen är det säkerligen en slump, inget de tänkte på vid designen.
superx

Inlägg av superx »

Idag är ju keramiska kondensatorer nästan billigare, även för rätt stora kapacitanser, än tantaler. Så frågan är ju i vilka lägen det är motiverat att använda en tantal idag?
Borre

Inlägg av Borre »

I det fall tex en spänningsregulator inte klarar av den låg ESR keramiska har, men istället för att använda tantal skulle jag hellre välja annan regulator. Så för egen del ser jag ingen mening med tantaler.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har inte använt en enda tantal sedan 80-talet då det var krav på ETS tantaler (typ 67-815-46) i militära projekt och Elektrolyterna ansågs då ha för dålig livslängd när utrustningen är förrådsställd. Idag så fortsätter jag att inte använda tantaler av flera skäl.
Dom är dyrare för samma prestanda som elektrolyter.
Dom har fortfarande "inrush current" problematik (på 70 och 80 talet så stoppade man in serieresistanser för att skydda dom...).
Finns risk att dom innehåller konfliktmetaller (som dessutom är redan idag bristvaror och produceras oftast med taskiga miljöförhållanden).
Med jämna mellanrum så blir det en total världsmarknadsbrist så att dom inte går att handla alls.

Elyter och keramer har andra fel och brister men dom kan ganska enkelt konstrueras bort i jämförelse med ovan nämnda "problem".
Skriv svar